کد خبر : 72108

قبض برق و گاز ایران خودرو چقدر می آید؟

قبض برق و گاز ایران خودرو چقدر می آید؟

یکی از این امتیازات، ارائه یارانه انرژی به خودروسازان در حوزه سوخت، آب و برق است. حالا خودروسازان ریز مصارف انرژی خود را به همراه نرخ آنها، به بورس اعلام کرده‌اند تا مشخص شود آب، برق و سوخت با چه قیمتی به دست ایران خودرو و سایپا می‌رسد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، میزان مصرف انرژی در شرکت خودرسازی ایران خودرو چقدر است؟

طبق گزارشی که ایران خودرو به بورس داده، این شرکت بالغ بر ۱۰۱میلیارد تومان هزینه صرف انرژی مصرفی خود خواهد کرد. تا پایان آبان امسال بیش از دو میلیون و ۷۳۷ هزار لیتر گازوئیل مصرف کرده است.

نرخ محاسبه شده گازوئیل ایران خودرویی‌ها ۳۶۰ تومان برای هر لیتر بوده و این شرکت در هشت ماه امسال بالغ بر ۹۸۵ میلیون تومان صرف این سوخت کرده است. این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده میزان گازوئیل مصرفی‌اش در باقی‌مانده سال مالی ۱۴۰۰ به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر خواهد رسید که هزینه‌ای برابر با یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان به دنبال دارد.

مجموع گازوئیل مصرفی ایران خودرو

اگر این پیش‌بینی درست از آب درآید، مجموع گازوئیل مصرفی ایران خودرویی‌ها در سال مالی ۱۴۰۰ به بالای ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار لیتر خواهد رسید، بنابراین بزرگ‌ترین خودروساز ایران هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان بابت سوخت گازوئیل پرداخت خواهد کرد.

 

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، طبق اعلام ایران خودرو، نرخ ۳۶۰ تومان برای هر لیتر گازوئیل، شامل قیمت خرید آن از شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به علاوه قیمت حمل و هزینه سربار بوده است. ایران خودرو پیش‌بینی کرده میزان گازوئیل مصرفی این شرکت در سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار لیتر خواهد رسید.

اما ایران خودرو تا پایان آبان امسال نزدیک به ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف کرده است. نرخ هر مترمکعب گاز مصرفی ایران خودرو ۳۲۰ تومان بوده، بنابراین این شرکت در هشت ماه امسال بالغ بر ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای تامین این سوخت هزینه کرده است.

پیش‌بینی ایران خودرو این است که در چهار ماه باقی‌مانده از سال مالی (آذر تا اسفند) این شرکت ۲۹ میلیون لیتر دیگر گاز مصرف خواهد کرد، با این تفاوت که قیمت هر مترمکعب آن ۶۱۰ تومان است. طبق توضیح ایران خودرو، نرخ گاز از ابتدای سال تا به امروز سه بار تغییر کرده و میانگین آن ۳۲۰ تومان برای هر مترمکعب بوده و در حال حاضر ۶۱۰ تومان است.

میزان گاز مصرفی ایران خودرو در چهارماه پایانی سال

بنابراین میزان گازی که ایران خودرویی‌ها در چهار ماه پایانی سال مصرف خواهند کرد، نزدیک به ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون هزینه در بر خواهد داشت. آبی‌های جاده مخصوص در مجموع طی سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف خواهند کرد که هزینه‌ای نزدیک به ۲۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در پی دارد. طبق پیش‌بینی ایران خودرو، مصرف گاز طبیعی این شرکت در سال آینده ۵۵ میلیون مترمکعب خواهد بود.

ایران خودرو اما سوخت گاز مایع را نیز در هشت ماه امسال مصرف کرده که میزان آن بیش از ۹۳۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بوده است. نرخ مورد محاسبه برای این سوخت، هزار و ۴۶۲ تومان بوده، بنابراین ایران خودرو تا پایان آبان بیش از یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان برای آن هزینه کرده است.

پیش‌بینی ایران خودرو این است که در چهار ماه پایانی سال، ۴۱۰ هزار کیلوگرم دیگر گاز مایع استفاده خواهد کرد، منتها با همان قیمت هزار و ۴۶۲ تومان. در صورت تحقق این پیش‌بینی، میزان گاز مایع مصرفی ایران خودرو در کل سال مالی ۱۴۰۰ بالغ بر یک میلیون و ۳۴۷ هزار کیلوگرم خواهد بود که هزینه‌ای بیش از یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومانی به دنبال دارد.

پیش‌بینی ایران خودرو از میزان مصرف گاز مایع در سال آینده

پیش‌بینی این شرکت از میزان مصرف گاز مایع در سال آینده یک میلیون و ۴۵۰ کیلوگرم است. اما ایران خودرو هم در سایت مرکزی و هم در سایت‌های شهرستانی خود از سوخت بنزین نیز استفاده کرده است. طبق آمار ارائه شده به بورس، این شرکت بالغ بر ۴ میلیون و۶۶۰ هزار لیتر بنزین در سایت مرکزی استفاده کرده که نرخ آن به قیمت آزاد بنزین یعنی سه هزار تومان بوده است.

بنابراین هزینه‌ای بالغ بر هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان صرف بنزین مصرفی ایران خودرو در سایت مرکزی و در هشت ماه امسال شده است. طبق پیش‌بینی ایران خودرو، میزان بنزین مصرفی سایت مرکزی این شرکت در کل سال مالی ۱۴۰۰ بالغ بر ۷میلیون و ۸۸۰ هزار لیتر خواهد بود که هزینه تامین آن بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان است.

سایت‌های شهرستانی ایران خودرو نیز در کل سال ۹۹ بیش از ۵ میلیون و ۴۱۸ هزار لیتر بنزین مصرف خواهند کرد که هزینه آن بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان خواهد بود. بنابر پیش‌بینی ایران خودرو، بنزین مصرفی این شرکت در ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر خواهد بود.

دیگر انرژی مورد استفاده ایران خودرو در هشت ماه امسال، برق است که طبق اعلام این شرکت، میزان آن ۱۶۴ هزار مگاوات بوده است. هزینه هر مگاوات ساعت برق ایران خودرو نیز ۱۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه شده و این یعنی آبی‌های جاده مخصوص در هشت ماه امسال قبض برقی بیش از ۲۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیونی پرداخت کرده‌اند.

یش‌بینی ایران خودرویی‌ها از میزان مصرف برق

پیش‌بینی ایران خودرویی‌ها این است که در کل سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۲۵۲ هزار مگاوات برق مصرف خواهند کرد که قبض آن با توجه به کاهش قیمت برق به ۱۲۹ هزار تومان، نزدیک به ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود. برآورد ایران خودرو از مصرف برق طی سال آینده، ۲۷۵ هزار مگاوات است.

اما کل آب مصرفی ایران‌خودرو در هشت ماه امسال بالغ بر ۹۴۶ هزار مترمکعب بوده و قرار است در پایان سال به بالای یک میلیون و ۳۰۶ مترمکعب برسد. ایران خودرو اعلام کرده که با توجه به افزایش سه برابری نرخ آب از اردیبهشت امسال، این موضوع مورد اعتراض این شرکت قرار گرفته، بنابراین نرخ هر مترمکعب آب در گزارش ارائه شده به بورس، مشخص نیست. ایران خودرو پیش‌بینی کرده طی سال آینده مصرف آب این شرکت به یک میلیون و ۳۱۰ هزار مترمکعب خواهد رسید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها