کد خبر : 68189

بحران جهانی تراشه چه تاثیری روی صنعت خودرو ایران گذاشت؟

بحران جهانی تراشه چه تاثیری روی صنعت خودرو ایران گذاشت؟

این روزها خودروهای تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان به بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه رسیده است. مشکلی که کارشناسان دلیل اصلی آن را کمبود قطعات های‌تک (high Tech) ناشی از بحران جهانی ریزتراشه‌ها عنوان می‌کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، موضوع کسری قطعات و تجاری نشدن خودروها سابقه‌ای چندین ساله در کشور دارد. آخرین بار مرداد ماه پارسال بود که ترخیص نشدن قطعات باقی مانده در گمرک ناشی از تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز قطعه‌سازان، موضوع کسری قطعات در خطوط تولید خودروسازان را تشدید و شمارگان تولید خودرو را با کاهش روبه‌رو  کرد.

با وجود مسائل یاد شده و تداوم مشکلات داخلی، چند ماهی است که از گوشه و کنار جهان نیز خبر می‌رسد که خودروسازان به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه ناچار به کاهش تولید خود در خطوط مونتاژ شده‌اند. این در حالی است که برخی ریزتراشه‌سازان نیز علت تاخیر تولید را بهبود سریع‌تر از حد انتظار کسب و کارها و صنعت پس از پاندمی کرونا عنوان می‌کنند.

بحران تراشه

«احمد نعمت‌بخش» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: عمده کمبود این خودروها مربوط به قطعه الکترونیکی ECU (یا به‌اصطلاح کامپیوتر خودرو) است و پس از آن هفت تا هشت قلم الکترونیکی دیگر قرار دارند.

وی دلیل این مساله را ناشی از بحران جهانی ریزتراشه‌ها عنوان و تصریح‌کرد: امروز حتی بزرگان خودروسازی جهان از این مساله متاثر شده‌اند و تولیدات آنها با کاهش مواجه شده است.

نعمت‌بخش یادآور شد: گرچه خودروسازان داخلی ارتباط بسیار خوبی با چینی‌ها برای تامین قطعات حساس و های‌تک دارند، اما از آنجایی که مبدا عمده ریزتراشه‌ها و قطعات حساس الکترونیکی خودروها کشور چین است، آنها نیز دچار کمبود شده‌اند و به همان نسبت صنعت خودروسازی ما را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

«آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور نیز در این زمینه به ایرنا گفت: بحران ریزتراشه‌ها (میکروچیپ‌ها) امروز حتی همه خودروسازان بزرگ جهانی را رنج می‌دهد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها