کد خبر : 61801

منتظر کاهش قیمت کارخانه ای خودرو باشیم؟

گشایش روزنه‌ای در ارتباط با لغو تحریم‌ها و به‌دنبال آن افت نرخ ارز نه تنها موجب توقف روند صعودی قیمت خودرو در بازار شد، بلکه سبب شد تا حدودی قیمت‌ها در مسیر کاهشی حرکت کنند با توجه به این مساله این سوال مطرح می‌شود که آیا قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز از شرایط موجود تبعیت خواهد کرد و در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت؟

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، در این ارتباط احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید در حال حاضر به‌رغم صدور سه مجوز افزایش قیمت در سال گذشته همچنان خودروسازان مشغول تولید همراه با ضرر هستند. دبیر انجمن خودروسازان معتقد است هنوز فاصله معناداری میان قیمت تمام شده خودروسازان و قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت وجود دارد، بنابراین در این شرایط چنانچه گشایشی نسبی در تحریم‌ها اتفاق بیفتد و نرخ ارز نیز نزولی شود با این حال این مسائل نمی‌تواند قیمت خودرو را در مبدا نزولی کند.

نعمت‌بخش ادامه می‌دهد خودروسازان به‌دلیل کارشکنی شورای رقابت امکان افزایش قیمت در سه ماه چهارم سال گذشته به‌رغم رشد نرخ تورم‌بخشی را از دست داده‌اند و همچنان خبری از اعلام قیمت‌های جدید نیز نیست. دبیر انجمن خودروسازان تاکید می‌کند تداوم این وضعیت تنها به عمیق‌تر شدن چاه زیان انباشته خودروسازان منجر می‌شود.

به گفته این دست‌اندرکار صنعت خودرو، نرخ ارز تنها یکی از آیتم‌های اثرگذار روی قیمت تمام شده خودرو است بنابراین با فرض افت نرخ ارز، تنها ارزبری خودرو تا حدودی برای مدیران خودروساز ارزان‌تر تمام می‌شود اما همچنان نمودار سایر مولفه‌های اثرگذار روی قیمت تمام‌شده مانند حقوق و دستمزد، هزینه‌های سر بار صعودی است.

نعمت‌بخش می‌گوید در این شرایط شاید شورای رقابت بتواند جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرد اما با توجه به رشد هزینه‌های خودروسازان ناشی از سایر مولفه‌های اثر گذار در قیمت تمام‌شده خودرو، بعید است قیمت خودرو در مبدأ در مسیر کاهشی قرار گیرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها