کد خبر : 61796

شمارش معکوس برای قیمت جدید کارخانه خودرو

شمارش معکوس برای قیمت جدید کارخانه خودرو

در حالی که دومین ماه سال در حال رسیدن به نیمه است، هنوز تکلیف قیمت مصوب خودرو مشخص نشده است. در واقع این ابهام همچنان وجود دارد که آیا قیمت خودرو در سه ماه ابتدایی سال 1400 تغییر می کند یا قرار است کار با همان قیمت مصوب پاییز 99 ادامه پیدا کند.

به گزارش خودروتک، با آنکه شورای رقابت در نیمه فروردین ماه اعلام کرد که قیمت مصوب خودرو بازنگری می شود و با توجه به میزان تورم بخشی در بخش تولید خودرو، قیمت گذاری جدید انجام می شود، اما واکنش های منفی به این تصمیم موجب شد که تا به امروز قیمت جدید اعلام نشود.

شورای رقابت در هفته گذشته نیز دستور جلسه ای در خصوص قیمت خودرو داشت که خروجی قیمت را به دنبال نداشت. اما در جلسه فردا (دوشنبه) این شورا قرار است مساله قیمت خودرو تعیین تکلیف شده و قیمت های جدید اعلام شود.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 6 ماه افزایش قیمت نداشتیم و آیا مجدد شاهد افزایش قیمت در امسال خواهیم بود؟ گفت: قطعا در این سه ماه افزایش قیمت خواهیم داشت. این نکته را باید بگویم سه ماه پایانی سال 99 که مجوز افزایش قیمت ندادیم، نه اینکه تورم نداشتیم بلکه حدود 14 درصد تورم داشتیم اما به دلیل اینکه سه ماه قبل افزایش 30 درصدی داشتیم، تورم 14 درصد سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.

اثر افزایش فصلی سال گذشته در تولید خودرو

به تازگی آمار تولید خودرو در فروردین 1400 منتشر شده است که حاکی از جهش تولید 117 درصدی نسبت به سال گذشته در همین مدت است. بدون تردید افزایش فصلی قیمت مصوب خودرو در سال گذشته یکی از عوامل موثر در افزایش نقدینگی در دسترس خودروسازان بوده است. 

از سوی دیگر خودروسازان در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت فصلی خودرو، عملکرد خوبی در اعلام فروش های فوق العاده داشتند. فروش فوق العاده باتوجه به مدت تحویل حداکثر 90 روزه و قیمت قطعی، نقش مهمی در تامین نیاز مصرف کنندگان دارد.

فریز قیمت مصوب خودرو برای طولانی مدت باتوجه به روند افزایش هزینه های تولید، موجب بی میلی خودروسازان به اعلام فروش فوق العاده در بازه های نزدیک به هم می شود. اتفاقی که در همین یک ماه و نیم گذشته از سال 1400 هم می توان گفت رخ داده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها