کد خبر : 59374

خودروسازان باز هم یکه تاز بخش صنعت شدند

خودروسازان باز هم یکه تاز بخش صنعت شدند

خودروسازی ایران در سال ۹۷ تحریم شد تا آمار تولید آن نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۰ درصد افت کند. در سال ۹۸ اوضاع کمی بهتر شد، تا جایی که تیراژ خودروهای داخلی اندکی رشد را در مقایسه با ۹۷ به خود دید، هرچند نسبت به سال ۹۶ بالغ بر ۳۰ درصد کمتر بود.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ،  در سال ۹۹ نیز خودروسازان توانستند با گذر از شوک‌های ابتدایی تحریم و با تکیه بر نتایج حاصل از داخلی‌سازی و همچنین بهبود نقدینگی (ناشی از سه مرحله افزایش قیمت محصولات)، تولید را بیشتر بالا ببرند. طبق آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت صمت، تولید خودرو در کشور تا پایان بهمن، بالای ۹۱۰ هزار دستگاه رسیده است که ۱۹ درصد رشد را نسبت به ۱۱ ماه سال ۹۸ نشان می‌دهد.

مقایسه آمار تولید خودرو در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز نشان می‌دهد تیراژ چیزی حدود ۲۶ درصد رشد کرده است. با توجه به این رشد، مشخص است که خودروسازی نقشی محوری در مثبت شدن رشد بخش صنعت در ۹ ماه امسال و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته داشته است.

صنعت خودرو

تولید خودرو در پاییز ۹۹ نیز بالغ بر ۲۲۵ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با فصل مشابه ۹۸ با رقم حدود ۱۹۶ هزار دستگاهی، رشد حدودا ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد، بنابراین با توجه به رشد تولید خودرو چه در پاییز و چه در ۹ ماهه امسال (نسبت به بازه‌های زمانی مشابه ۹۸)، مشخص می‌شود خودروسازی باز هم در نقش موتور محرک بخش صنعت ظاهر شده است.

صنعت خودرو پیش تر نیز نقش محوری خود در رشد تولید ناخالص داخلی را نشان داده بود، به خصوص در سال ۹۳. بهار سال ۹۳ بود که اقتصاد ایران پس از چند فصل منفی، بالاخره مثبت شد و خودروسازی به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، یکی از ارکان اصلی این اتفاق مهم لقب گرفت.

در آن مقطع اعلام شد که اقتصاد ایران در بهار ۹۳ حدود ۶/ ۴ درصد رشد داشته و در بین تمام عوامل تاثیرگذار، خودروسازی نقش موتور محرک را در این ماجرا ایفا کرده بود. در دوران تحریم نیز صنعت خودرو یکی از دلیل اصلی کاهش رشد اقتصادی بود، به خصوص در سال ۹۷ (سال نخست تحریم). با توجه به نقش محوری خودروسازی در رشد اقتصادی کشور، بدون شک در صورت لغو تحریم‌ها، این صنعت باز هم کمک بزرگی به بهبود «این رشد» خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها