کد خبر : 59363

چشم انداز کم نوسان قیمت خودرو / دست بالای خریداران خودرو در بازار

چشم انداز کم نوسان قیمت خودرو / دست بالای خریداران خودرو در بازار

بازار خودرو این روزها آرام است و خریداران همچنان در انتظار سیگنال هایی هستند که می تواند سمت و سوی قیمت خودرو را در سال آینده مشخص کند.

به گزارش خودروتک، برخلاف روند سنواتی، امسال بازار شب عید خودرو رونق چندانی نداشته و اغلب معاملات در حوزه خودروهای کارکرده اتفاق می افتد. تقاضای واقعی برای خرید خودرو صفر کیلومتر به حداقل رسیده و همین مساله موجب شده تا قیمت خودرو چشم انداز افزایشی در پایان سال نداشته باشد.

علت اصلی خروج تقاضا از بازار خودرو یک نبود چشم انداز افزایش قیمت در اوایل سال آینده است و دوم امیدواری به احیای برجام و گشایش های ارزی که می تواند روی قیمت ارز و به تبع آن قیمت خودرو اثر کاهشی داشته باشد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو به ایرنا گفت: همان‌گونه که در ماه‌های گذشته پیش‌بینی شده بود، افزایش قیمت چندانی را در روزهای پایانی سال شاهد نیستیم و اکنون که دو هفته به پایان سال باقی مانده، بازار آرام است.

سعید موتمنی افزود: چنانچه مشتریان وقت بگذارند می‌توانند خودروهای موددنظر خود را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند.

وی گفت: ایام باقی‌مانده تا پایان سال نیز تغییر قیمت چندانی را شاهد نخواهیم بود، شاید یکی دو درصد نوسان تا پایان سال ثبت شود، اما دوباره قیمت‌ها به نقطه قبلی باز خواهد گشت.

به گفته این مقام صنفی، احتمال دارد فروشندگان در فضای مجازی قیمت‌های بالاتری برای خودروهای خود عنوان کنند، اما در بازاری که فروشنده زیاد، خریدار کم و تقاضا برای سرمایه‌گذاری فروکش کرده، جای چانه‌زنی زیاد است.

وی افزود: اکنون فقط افرادی که احتیاج و نیاز مبرم به خودرو دارند، برای خرید مراجعه می‌کنند، اما به دلیل شیوع کرونا بازار بی رمقی وجود دارد.

موتمنی اضافه‌کرد: برخلاف سال‌های گذشته از افرادی که در ایام پایانی سال به قصد تبدیل به احسن کردن یا تعویض خودرو مراجعه می‌کردند، خبری نیست.

وی یادآور شد: نزدیک شدن به ایام پایانی سال عرضه خودرو از سوی دلالان و واسطه‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا در غیر این صورت مجبورند در سال جدید خودروهایشان را به عنوان یک مدل پایین‌تر با قیمت‌های کمتری به فروش برسانند، ضمن اینکه همین روزها نیز خودروهای مدل ۱۴۰۰ خودروسازان وارد بازار می‌شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تاکید کرد: بازار فعلی همه چیز وابسته به نوسان ارزی است، به همین دلیل چند سالی است که به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: آبان‌ماه امسال که افت قیمت دلار از حدود ۳۲ هزار تومان و ورود آن به کانال ۲۵ هزار تومان را شاهد بودیم، خودروهای داخلی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و برخی خودروهای وارداتی بیش از ۳۵ درصد کاهش قیمت داشتند، اما پس از آن تا به امروز بازار با کمترین نوسان حرکت کرد.

موتمنی گفت: چنانچه دلار به کانال ۲۲ هزار تومان وارد شده بود، باز هم بین پنج تا هفت درصد کاهش قیمت خودرو  مورد انتظار بود، اما این اتفاق نیفتاد.

وی تصریح‌کرد: بازار همچنان برای دلالان و واسطه‌ها سودآور است، اما نسبت به ماه‌های گذشته سود کمتر شده و بسیاری از افرادی که در قرعه‌کشی‌های ایران‌خودرو و سایپا شرکت می‌کنند نیز خریدار واقعی نبوده و نیستند و به قصد کسب سود وارد این بازار می‌شوند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تاکید کرد: تا زمانی که نوسان ارز وجود دارد، در بازار خودرو سرمایه‌گذار پیدا می‌شود، زیرا شاید همه مردم نتوانند خانه خریداری کنند و سود کنند، اما می‌توانند طلا، سکه و خودرو خریداری و سرمایه خود را در مقابل نوسان ارزی و تورم حفظ کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها