کد خبر : 57512

حبر جدید درباره واردات خودرو در سال 1400

حبر جدید درباره واردات خودرو در سال 1400

نزدیک ۳ سال واردات خودرو ممنوع شده است، یعنی آخرین مدل خودرو خارجی که در کشور مشاهده می‌شود و تردد دارد، به سال ۲۰۱۷ بر می‌گردد و این مدل از خودرو آخرین خودرویی باید باشد که به کشور وارد شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران ، در حال حاضر به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو واردات خودرو تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ قرار است که ممنوع باشد.

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با توجه به اینکه مدتی است که بحث آزادسازی واردات خودرو مطرح شده، برخی تصور می‌کنند واردات خودرو به صورت کامل آزاد خواهد شد باید گفت این آزادسازی تا نیمه دوم سال آینده محقق نخواهد شد.

او با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم روی آزادسازی واردات خودرو حساب باز کنیم، گفت: آزادسازی واردات خودرو‌های خارجی جدی نیست. به قدری موانع بر سر واردات خودرو زیاد است که باید التماس کرد تا یک نفر خودروی خارجی وارد کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: با آزادسازی واردات خودرو نمی‌توان رقیب خودروسازان داخلی شد، بلکه تنها می‌توان انتخاب را به مردم واگذار کرد.

دادفر تشریح کرد: یکی از راه‌ها برای جلوگیری از خروج ارز از کشور این است که واردکنندگان با ارز خود که در خارج از کشور است، خودرو وارد کنند در این صورت بدون اینکه یک دلار ارز از کشور خارج شود خودرو به کشور وارد می‌شود.

خودروی وارداتی

او گفت: در پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو منفعت‌هایی نیز وجود دارد. اینکه دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند، بدون اینکه تورمی ایجاد شده یا اینکه به نقدینگی جامعه اضافه شود. علاوه بر این ارزی که در خارج از کشور وجود دارد، می‌تواند به صورت خودرو به کشور وارد شود که این مساله بسیار مهم است.

دادفر با بیان اینکه با ورود خودروی خارجی به کشور بازار جان تازه‌ای می‌گیرد و قیمت‌ها شکسته می‌شود، گفت: زمانی‌که بازار وارداتی‌ها بشکند، قیمت خودرو‌های داخلی نیز تکان می‌خورد و این موضوع در مجموع نیز به نفع مردم تمام خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص خودرو‌های چینی و دیگر خودرو‌ها که اکنون به صورت اقساطی به فروش می‌رسند، گفت: اگر خودرویی توسط شرکت‌ها و خودروسازان جزء به فروش می‌رسد، به این معنا نیست که واردات خودرو آزاد شده، این خودرو‌ها به صورت ckd وارد شده است.

حالا از این صحبت می‌توان برداشت کرد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ وارداتی نداشتیم و به دلیل تحریم‌ها مونتاژ خودرو هم نداشتیم، به نوعی می‌توان گفت خودروساز‌های چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را هم قطع کردند. اما حالا این رویه گویا کمی بهتر شده است، یعنی این روز‌ها شاهد فروش فوری و پیش فروش انواع خودرو‌های مونتاژی در کشور هستیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها