کد خبر : 57273

آیا قیمت خودرو از این پایین تر هم می آید؟

آیا قیمت خودرو از این پایین تر هم می آید؟

برای بسیاری از متقاضیان واقعی خودرو سوال اصلی این است که با توجه به نوسان قیمت خودرو در روزهای اخیر آیا می توان انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را داشت؟ برخلاف فضاسازی دلالان خودرو در شبکه های مجازی و کانال های بدون شناسنامه و حتی تحلیل برخی کارشناسان مبنی بر رسیدن قیمت خودرو به کف، شواهد نشان می دهد که حباب قیمت خودرو هنوز جا برای تخلیه بیشتر دارد. در ادامه دلایل این چشم انداز کاهشی را بررسی می کنیم.

به گزارش خودروتک، بررسی و تحلیل رفتار بازار و قیمت خودرو در بازه زمانی نیمه آبان ماه تا کنون حاوی نکاتی است که نشان می دهد برای درک چشم انداز قیمت خودرو نه به عوامل بنیادی و درونی، بلکه عوامل بیرونی موثر از بازار خودرو باید نگاه کرد.

عواملی که در یک کلام و به کوتاه سخن، به سود کاهش قیمت خودرو است. اما چگونه؟

رفتار قیمت خودرو در 2 ماه و نیم گذشته اکنون به خوبی نشان داده که از هر زمان دیگری پیوستگی بیشتری با نرخ ارز پیدا کرده است. در واقع هنوز خودرو از حالت یک کالای سرمایه خارج نشده است. در این شرایط تنها 2 عامل می تواند قیمت خودرو را کاهش دهد. اول کاهش نرخ ارز و دیگری عرضه محسوس و سنگین از سوی خودروسازان به بازار خودرو.

در شرایط کنونی تولید فعلا نمی توان انتظار عرضه سنگین و قیمت شکن در به بازار خودرو را داشت. اما انتظار کاهش محسوس قیمت ارز دور از ذهن نیست.

پایان فشار حداکثری دولت ترامپ بر اقتصاد ایران اصلی ترین عامل کاهش نرخ ارز خواهد بود. اخیرا بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به شکست تحریم‌ها علیه صنعت نفت گفت: صادرات نفت ایران در روزهای اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نیز با توجه به تیم سیاست خارجی جو بایدن، بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم های ظالمانه دوران دونالد ترامپ علیه ایران را دور از انجام نمی دانند.

این فضای ایجاد شده در صورت تحقق می تواند بر قیمت ارز اثر ریزشی محسوسی بگذارد که در ادامه به سرعت به کاهش قیمت خودرو منجر خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها