کد خبر : 56905

سناریوی کاهش قیمت خودرو در بازار شب عید برخلاف روال سنواتی

سناریوی کاهش قیمت خودرو در بازار شب عید برخلاف روال سنواتی

هر سال با نزدیکی به روزهای آخر سال همراه با رشد تقاضا، قیمت خودرو در بازار جهشی قابل‌توجه پیدا می‌کند. با این حال بسیاری از فعالان بازار با طرح سناریویی معتقدند که امسال ۶ متغیر اثرگذار جهتی عکس به بازار داده است و مسیر نزولی قیمت‌ها که از نیمه پاییز آغاز شد، تا پایان زمستان تداوم خواهد داشت. به بیان دیگر امسال شاهد افزایش قیمت در بازار شب عید خودرو نخواهیم بود.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، طبق روال معمول بازار خودرو در روزهای پایانی سال به‌دلیل افزایش حجم تقاضا روند صعودی در قیمت‌ها به خود می‌گیرد، این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد سال ۹۹ به‌دلیل متغیرهای موثر کاهنده، قیمت‌ها برخلاف سال‌های گذشته حرکتی معکوس را تجربه کنند. آنچه مشخص است هر سال با نزدیکی به روزهای آخر سال همراه با رشد تقاضا، قیمت خودرو در بازار جهشی قابل توجه پیدا می‌کند، با این حال بسیاری از فعالان بازار با طرح سناریویی معتقدند که امسال متغیرهای اثرگذار جهتی عکس به بازار داده، به‌طوری‌که روند کاهشی قیمت‌ها ممکن است تا پایان سال ادامه پیدا کند.با این حال اما در سناریوی دیگری رشد قیمت‌ها نیز متصور شده است.

افت قیمت‌ها در بازار از نیمه آبان ماه همراه با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و انتظار تورمی کلید خورد، با این حال پیش بینی می‌شود که ریزش قیمت‌ها تا پایان سال تداوم داشته باشد.

اما متغیرهای اثر گذار که این روزها بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار را بر آن داشته تا با استناد به آن ریزش قیمت‌ها را پیش بینی کنند، چیست؟

آنچه مشخص است همراه با آزادسازی قیمت ۱۸ محصول خودرویی از سوی شورای رقابت، این احتمال وجود دارد که طرح وزارت صمت که اساس و بنای آن آزادسازی ۴۵ درصد محصولات خودرویی است در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مصوب شود که در این صورت وعده‌ها مبنی بر جهش تولید قوت گرفته و تاثیر مثبتی در بازار خواهد داشت.

از سوی دیگر همراه با حضور جو بایدن در کاخ سفید، کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و انتظار تورمی که از نیمه آبان ماه دو عامل تاثیرگذار در بازارهای دارایی بودند تا پایان سال تاثیرپذیری خود را در کاهش قیمت خودرو حفظ خواهند کرد.اما طرح‌هایی همچون جهش تولید از سوی وزارت صمت یا گشایش دوباره واردات که این روزها همراه با مصوبات کمیسیون تلفیق چشم‌انداز روشنی برای آن شکل گرفته نیز می‌توانند متغیرهایی کاهنده در بازار خودرو باشند. از دیگر سو اثرگذاری بازارهای موازی را نیز نباید در روند افت قیمت خودرو از یاد برد. 

از سوی دیگر بحث‌هایی نیز که در ارتباط با برداشتن قفل ممنوعیت واردات خودرو به کشور طی چند وقت اخیر مطرح شده است نیز می‌تواند به صورت روانی بر بازار خودرو اثر گذار باشد، زیرا اگر عرضه خودرو در بازار وارداتی‌ها بار دیگر از سرگرفته شود، این اتفاق تاثیر خود را بر بازار داخلی‌ها نیز خواهد گذاشت و روند کاهش قیمت را در بازار تسهیل خواهد کرد.

در کنار چهار عامل کاهنده یاد شده می‌توان یک عامل پنجم نیز در این ارتباط در نظر گرفت. آن عامل پنجم سرایت تاثیر ریزش بازارهای موازی خودرو روی این بازار است. در حال حاضر شاهد هستیم که نمودار نرخ ارز، قیمت مسکن، قیمت سکه و همچنین قیمت سهام نزولی است و این مساله روی قیمت‌ها در بازار خودرو نیز اثر خود را خواهد گذاشت و سرعت ورود نقدینگی را به بازارهای یاد شده کُند خواهد کرد. کاهش ورود نقدینگی به کاهش تقاضای کاذب برای خودرو و افت قیمت‌ها در این بازار منجر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها