کد خبر : 56801

خودرو پیشتاز بادهی منفی

طبق محاسبات صورت‌گرفته افت قیمتی خودرو در آخرین ماه از فصل پاییز کاهش ۳/ ۸ درصدی را به خود می‌بیند که این رقم نشان‌دهنده پیشی‌گرفتن خودرو از دیگر بازارها در روند کاهشی قیمت است. آنچه مشخص است در آبان‌ماه نسبت به مهر خودرو بازه منفی ۱۸ درصدی را تجربه کرد و آذرماه نسبت به آبان نیز با روند کاهشی ۵/ ۸ درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، به این ترتیب محاسبات صورت‌گرفته نشان‌دهنده آن است که در ماه ابتدایی پاییز نسبت به آخرین ماه، خودرو کاهش ۲۵‌درصدی در قیمت‌ها داشته است. بر این اساس هر‌چند دیگر بازارها نیز به‌واسطه کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و انتظار تورمی در باز‌ه منفی قرار داشتند، اما خودرو بیشترین کاهش قیمت را به خود می‌بیند.

اما بررسی دیگر بازارها نیز بیانگر آن است که بعد از صدرنشینی خودرو در بازدهی منفی، بازار ارز در رتبه دوم افت قیمت در این ماه قرار دارد و بعد از آن نیز مسکن و سکه در پله‌های بعدی قرار گرفته‌اند. آنچه مشخص است بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت و بازار خودرو معتقدند که روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو که به تخلیه بیشتر حباب قیمت در این بازار منجر می‌شود، تا پایان سال تداوم خواهد داشت. اما افت بازار خودرو در آذر‌ماه به‌نوعی تداوم روند افت این بازار در آبان‌ماه امسال است. خریداران و فروشندگان آبان‌ماه امسال را با بیم و امید آغاز کردند. دلیل این بیم و امید را باید در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نیمه آبان جست و جو کرد.

در آن مقطع این نگرانی وجود داشت که چنانچه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی بتواند نظر مساعد رای‌دهندگان را در ینگه‌دنیا به خود جلب کند این اتفاق به معنای تشدید تحریم‌ها و به‌دنبال آن متلاطم شدن بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو خواهد بود. در مقابل این نگرانی البته کورسوی امیدی نیز وجود داشت و آن پیروزی جو بایدن رقیب دموکرات دونالد ترامپ بود. بایدن در نطق‌های انتخاباتی خود بارها تاکید کرده بود چنانچه بتواند اکثریت آرای رای‌دهندگان را به خود جلب کند به سرعت به توافق‌نامه برجام باز خواهد گشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها