کد خبر : 54570

قیمت خودرو بر می گردد؟ / واکنش بازار خودرو به قیمت ارز

قیمت خودرو بر می گردد؟ / واکنش بازار خودرو به قیمت ارز

قیمت خودرو در بازار خودروهای داخلی از روزهای اوج خود تا 30 درصد هم کاهش داشته است. اما برخی سیگنال ها اکنون این سوال را ایجاد کرده است که آیا قیمت خودرو به روزهای اوج خود باز می گردد یا خیر؟

به گزارش خودروتک، مهمترین سیگنالی که دیروز در بازار خودرو نیز احساس شد، افزایش قیمت دلار بود. رشد نرخ ارز در صرافی ملی و به دنبال آن در بازار آزاد موجب شد تا فروشندگان خودرو دیروز از کاهش قیمت خودرو در آگهی هایشان خودداری کنند.

با این همه حتی بدبین ترین کارشناسان اقتصادی نیز عقیده دارند که هر چه به پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نزدیک شویم از فشار روانی روی بازار ارز کاسته شده و در واقع هنوز قیمت ارز ریزش اصلی خود را آغاز نکرده است.

به این ترتیب قیمت خودرو نیز ظرفیت بلند مدتی برای افزایش دوباره نخواهد داشت. به ویژه که اخباری که از خودروسازان بیرون می آید نیز حاکی از روند رو به رشد تولید خودرو است که تحویل سریعتر خودروهای ثبت نامی و فروش های فوق العاده بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

در این زمینه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به خبرگزاری فارس گفته است که ریزش قیمت دلار از اوایل آبان‌ماه باعث افت قیمت خودرو در بازار شده، به‌طوری که در این مدت شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۲ درصدی قیمت خودرو در بازار بوده‌ایم.

وی تصریح کرده که این افت قیمت علاوه بر خودروهای داخلی شامل خودروهای وارداتی و مونتاژی نیز شده است. موتمنی با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو و نمایشگاه‌داران تعطیل هستند اظهار کرده که بازار ارز و بازار خودرو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و با کاهش نرخ ارز شاهد افت قیمت خودروها نیز بودیم. این در حالی است که تا پیش از این با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کرد، هرچند معاملات قابل‌توجهی در بازار صورت نمی‌گرفت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو همچنین در مورد چشم‌انداز بازار عنوان کرده که بعید است در آینده شاهد افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار باشیم. طبق اظهارات این فعال صنفی روند کاهشی قیمت‌ها در بازار همچنان ادامه خواهد داشت و حباب قیمتی که به واسطه حضور سفته‌بازان بزرگ شده بود حالا در حال تخلیه است. در این زمینه بسیاری از کارشناسان به دولت توصیه می‌کنند که همراه با تخلیه حباب بازار، سیاست‌گذار خودرو باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و با واقعی کردن قیمت خودرو زمینه کوچ سرمایه‌های سرگردان و سوداگران را از بازار خودرو فراهم کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها