کد خبر : 50554

چرا باوجود افزایش قیمت خودرو عرضه «صفر» به بازار کافی نیست؟

چرا باوجود افزایش قیمت خودرو عرضه «صفر» به بازار کافی نیست؟

بازار خودروی کشور این روزها همچنان در آتش گرانی می‌سوزد، آن هم در حالی که خرید و فروش چندانی در آن صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که خودرو مدت‌هاست حکم ناجی ارزش پول را برای شهروندان ایرانی دارد، همنوا با تورم کلی کشور و پا به پای بازارهای ارز و سکه، قیمت‌های حیرت آوری را به ثبت رسانده و می‌رساند. در واقع نگاه بسیاری از شهروندان به «خودرو» کاملا از مصرفی به سرمایه‌گذاری تغییر کرده و از همین رو منحنی قیمت هرچند وقت یکبار صعود می‌کند.

بنابر گفته فعالان بازار، خیلی از شهروندانی که خودروی خود را تحویل گرفته‌اند، قصد استفاده از آن را ندارند و در انتظار فرصت مناسب برای فروش هستند. با توجه به اینکه فاصله بسیار زیادی بین نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود دارد، فروش یک محصول صفر کیلومتر سودی هنگفت را در پی خواهد داشت. اگرچه قیمت خودرو حسابی بالا رفته، با این حال باز هم برخی منتظرند تا خودرو گران تر شود و آن زمان نسبت به فروش اقدام کنند.

در واقع بخشی از مالکان خودروی صفر با تصور اینکه اقتصاد کشور در آینده شرایط نامناسب تری را خواهد داشت و قیمت ارز و سکه و کلا تورم باز هم رشد خواهد کرد، فروش را فعلا به صلاح نمی‌دانند و اگر هم بخواهند بفروشند، قیمت‌هایی بالاتر از سطح فعلی پیشنهاد می‌دهند. این همان تورم انتظاری است که نقش زیادی در ثبت رکوردهای قیمتی در بازار خودرو دارد، هرچند به نظر می‌رسد دلیل اصلی تر رشد قیمت خودرو صعود نرخ ارز، سکه و طلا است. در این شرایط، وزارت صنعت،معدن و تجارت خودروسازان را ملزم به فروش فوق‌العاده ماهانه ۲۵ هزار دستگاه تا پایان سال کرده تا از التهاب بازار خودرو بکاهد. این در حالی است که فروش‌های قبلی نتوانست منحنی قیمت را پایین بکشد، زیرا اولا عرضه جوابگوی تقاضای کاذب ایجاد شده، نیست و ثانیا قیمت خودرو در بازار از ارز و سکه و تورم انتظاری پیروی می‌کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها