کد خبر : 50487

راه رهایی از «دردسر» قیمت خودرو

راه رهایی از «دردسر» قیمت خودرو

قیمت خودرو در بازار بالاست و قیمت خودرو در کارخانه پایین. اولی نظر مصرف کننده است و دومی عقیده تولید کننده. در این میان قیمت گذار نیز نمی تواند نظر هیچ یک از طرفین را با قیمت هایی که تعیین می کند جلب کند. به این ترتیب قیمت خودرو به یک «دردسر» برای متولی صنعت خودرو تبدیل شده است.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو در بازار خودروهای وارداتی با وجود افزایش نجومی قیمت ها مورد اعتراض نیست. چرا که مصرف کننده پذیرفته که قیمت خودروهای وارداتی براساس مکانیسم بازار تعیین می شود. وقتی با ممنوعیت واردات خودرو عرضه کم شده و از سوی دیگر نرخ ارز نیز بالا رفته، طبیعی است که قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش یابد.

اما این پذیرش افزایش قیمت خودرو وارداتی از سوی مصرف کننده وجود ندارد. چرا که در طول سال های متمادی، قیمت گذاری دستوری ، قیمت خودروهای داخلی را پایین تر از قیمت آنها در بازار نگه داشته است.

در شرایطی که خودرو به اندازه امروز به یک کالای سرمایه ای تبدیل نشده بود، این مکانیسم با همه مغایرتش با اصول علم اقتصاد، به هر ترتیب بود کار را پیش می برد. اما اکنون که تقاضا برای خودرو افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده های تولید خودرو به گونه ای بوده که خودروسازان نیاز به نقدینگی در گردش بیشتری دارند، ساز و کار قیمت گذاری دستوری دیگر جوابگو نیست.

در این شرایط فعلا راهکاری که اندیشیده شده این بوده که قیمت کارخانه خودرو هر سه ماه یکبار بازنگری شده و افزایش یابد. با این حال همچنان فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو بسیار زیاد است و سود در این میان به جیب دلالان و سفته بازان می رود.

در وضعیت کنونی که عرضه خودرو جوابگوی حجم تقاضا نیست به نظر می رسد تنها راه حذف فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو عرضه خودرو صفر کیلومتر در بورس کالا باشد. راهی که می تواند سیاستگذار خودرو را از «دردسر» قیمت خودرو رهایی بخشد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها