کد خبر : 48223

کم مصرف‌ترین خودرو ایرانی را بشناسید!

در کشور انواع خودرو‌های تولیدی را داریم که در این گزارش کم مصرف‌ترین و پر مصرف‌ترین را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران ، از سال گذشته که شاهد افزایش قیمت بنزین بودیم، تقاضا برای خودروهای گازسوز افزایش یافت اما در کنار این خودرو برخی افراد به دلایلی تمایل به استفاده از خودروهای گازسوز را نداشتند و پس از آن به دنبال خودرویی با میزان سوخت کم بودند.

تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید خودروهای کم مصرف کردند و شاهد تولید حتی خودرو برقی در کشور هستیم. اما همچنان خودروهای پر مصرفی در کشور نیز وجود دارند که در این گزارش قصد داریم خودروهای پر مصرف را معرفی کنیم.

مصرف ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، تیپ ۵ هم همین میزان و در تیپ ۶، ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر است. پژو ۴۰۵ جی ال آل ۹ لیتر در صد کیلومتر، پژو جی ال ایکس بنزینی ۹ لیتر در صد کیلومتر و پژ و ۴۰۵ اس ال ایکس ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است.

خودروهای پر مصرف در کشور کدامند؟

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خودروهای پر مصرف در کشور، گفت: مصرف سوخت ماشین‌های داخلی، به واسطه اینکه فناوری دیر به دیر عوض می‌شود و رو خط می‌ماند و حتی اگر قابل عرضه هم باشد، از نرم جهانی به شدت دور می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: این اتفاق را در مورد ۲۰۶ یا حتی پراید هم داریم. زمانی که پراید معرفی شد ماشین کم مصرفی بود، اما اکنون این ماشین‌ها در مقایسه با نرم جهانی ۴۰ تا ۵۰ درصد از ماشین‌های مشابه در بازار‌های اروپایی و بازار‌های جهانی مصرف بیشتری دارند.

زاوه تشریح کرد: به طور متوسط ۳۰ درصد مصرف سوخت خودرو‌های ایرانی بیشتر از خودرو‌های خارجی مشابه خود است و اگر بخواهیم سبدی نگاه کنیم و حتی بحث خودرو‌های هیبریدی باب شده و مصرف سوخت بسیاری از محصولات ایرانی بالاتر از توان این دسته از خودروهاست.

او گفت: اکنون خودرو‌هایی در جهان داریم که زیر ۴ لیتر می‌سوزانند و حتی زیر ۲ تا ۳ لیتر هم داریم، اما به تعداد محدود تولید شده‌اند. توان آنها نسبت به خودرو‌های ایرانی بالاتر است. حتی می‌توان گفت برخی خودرو‌های خارجی مانند لندکروز کمتر از خودرویی مانند پژو پارس مدل ۹۰ بنزین می‌سوزاند و در واقع می‌توان گفت در ایران به دلیل انحصار، خودروساز انگیزه‌ای برای کاهش مصرف ندارد و یارانه سوخت باعث شده مردم فشاری به خودروساز نیاورند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: با اینکه اخیرا قیمت سوخت در کشور ۲ برابر شده، اما نسبت به نرم جهانی فاصله قیمتی زیادی دارد و همین امر باعث می‌شود خودروساز نخواهد نوع سوخت را تغییر دهد.سمند را اگر بخواهیم هیبرید کنیم ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که به صرفه نخواهد بود. اقتصادی نیست که بخواهیم این خودرو را هیبرید کنیم.

کم مصرف‌ترین خودروهای بازار کشور کدامند؟

لازم به ذکر است که از خودروهای کم مصرف نیز در بازار کشور استقبال خوبی می‌شود. طبق بررسی‌های انجام گرفته، درحال‌حاضر حدود ۷۰ درصد خودرو‌های داخلی از موتور‌های پرمصرف با فناوری ‌های نه چندان جدید، استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی کم مصرف‌ترین خودرو‌های موجود در بازار ایران می‌پردازیم.

تندر۹۰ با یک موتور ۱۵۹۸ سی‌ سی، قدرتی معادل ۱۱۰ اسب‌ بخار و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۴۸ نیوتن ‌متر ایجاد می‌کند. گیربکس این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری ۹، در جاده ۶/۵ و در سیکل ترکیبی ۸ لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است.

بیش از ۲۰ میلیون دستگاه پژو۲۰۶ در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید این خودرو در جهان به شمار می‌رود. این محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت ۱۸ سال از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرف‌ترین خودرو‌های بازار ایران است.

تیپ ۲ این خودرو با پیشرانه ۱۳۶۰ سی سی TU ۳ توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرتی برابر با ۷۵ اسب ‌بخار و حداکثر گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن متر تولید می‌کند. میزان مصرف سوخت تیپ۲ خودروی سال ۲۰۰۱ اروپا در سیکل شهری ۷.۵، در جاده ۴.۹ و در سیکل ترکیبی ۷ لیتر است.

خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال ۸۳ توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور ۱۶۴۵ سی سی EF ۷ قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن ‌متر تولید می‌کند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ ‌های جلو منتقل می‌شود. میزان م صرف سوخت این اتومبیل در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر است.

این درحالیست که تقریبا می‌توان گفت که لمس چنین رقمی با سمند نزدیک به محال است و به خصوص سمند‌های مجهز به موتور XU۷ به راحتی مصرف سوخت دو رقمی را به مالکین خود هدیه می‌دهند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها