کد خبر : 44024

خبر جدید درباره جانشینان پژو 405 و پراید

خبر جدید درباره جانشینان پژو 405 و پراید

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با اجرایی شدن خروج دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید در تیر و مرداد ماه آینده، هر خودرویی که جایگزین آنها می‌شود باید قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه باشد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، وحید مرندی مقدم افزود: استانداردهای 85 گانه خودرویی مصوبه شورای عالی استاندارد است و حتی متاثر از شیوع ویروس کرونا تغییری در آنها داده نشده است.

وی بیان داشت: این استانداردها مصوبه آبان ماه 98 شورای یاد شده است و خروج دو خودروی پراید (از اول تیرماه 99) و پژو 405 (از اول مردادماه 99) بر مبنای همین مصوبه بوده و تغییری در تاریخ خروج آنها از خط تولید داده نشده است.

معاون سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد:‌ با خروج پژو 405 از خط تولید، این خودرو فقط در مدل تاکسی آن هم دوگانه سوز تولید خواهد شد، همچنین با کنار رفتن مدل های 111 و 131 پراید، فقط وانتپراید (پراید 151) تولید خواهد شد.

مرندی مقدم در عین حال گفت: سازمان ملی استاندارد همچنان بر مبنای استانداردهای 85 گانه در نظر گرفته شده از سوی شورای عالی استاندارد برای واردات خودروها عمل خواهد کرد، اما در مورد خودروهای سواری و تجاری (اتوبوس و کامیون) داخلی در یکی دو مورد از قبل مهلت داده است.

وی بیان داشت:‌ اکنون خودروسازان داخلی -به‌جز چند مورد که مشکلاتی وجود داشت- توانستند بسیاری از این استانداردها را محقق کنند که یکی از آنها ترمز هوشمند خودروهای تجاری سنگین و دیگری لرزش صندلی راننده با انحراف خودرو از مسیر خط کشی شده یا حرکت به سمت دره، گاردریل و غیره است که فناوری های آنها مشمول تحریم شده است.

این مقام مسوول تاکید کرد:‌ در سایر موارد، اما اجرای استانداردها که استانداردهای ایمنی و عملکردی خودرو است، از خودروسازان مطالبه شده و بدون هیچ اغماضی (حتی با وجود بحران کرونا) باید در زمان مقرر اجرایی شوند.

به گزارش ایرنا، ارتقای استانداردهای خودرویی به 85 مورد از سال 96 آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری  شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.

براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودروها از یکم دی ماه سال 96 استانداردهای 52 گانه خودرویی پیاده شد، از یکم دی ماه پارسال استانداردهای 63 گانه و از اول دی ماه امسال استانداردهای 85‌گانه خودروها اجباری شد.

استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها