کد خبر : 36593

چگونه بخت خودروهای دوگانه سوز یک شبه باز شد؟

چگونه بخت خودروهای دوگانه سوز یک شبه باز شد؟

بازار خودرو این روزها حال و روز خوبی ندارد از یک طرف بازار با رکود شدید همراه شده و از طرف دیگر قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند. نزدیک شدن به سال نو و افزایش تقاضا یکی از دلایل نوسان قیمت‌ها در این بازار عنوان شده است با این حال خرید و فروش همچنان نزولی و بازار در رکود است.

به گزارش خودروتک به نقل از ایران ، البته بعد از اصلاح قیمت سوخت و اجرای سهمیه‌بندی بنزین بخشی از افزایش تقاضا به سمت خودروهای دوگانه سوز رفته است و تغییرات قیمتی در بازار این خودروها زیاد شده در حالی که به گفته فعالان بازار، تولید این خودروها هم نسبت به خودروهای بنزینی کمتر است و هم فروشنده کمتری در بازار پیدا می‌شود.

برابری قیمت نفت و گاز دلیل گرانی دوگانه سوزها

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو هم سهمیه‌بندی و گرانی قیمت بنزین را دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز عنوان کرده است. سعید مؤتمن در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» اظهار داشت:کسانی که در شرایط فعلی با ٢٠ میلیون تومان اضافه قیمت خودروی دوگانه سوز می‌خرند قطعاً در آینده متضرر خواهند شد. چون این قیمت واقعی چنین خودرویی در مقایسه با خودروی تک سوز نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر و متأثر از سهمیه‌بندی شدن سوخت، برخی افراد مثلاً افراد مسافرکش و... با توجه به نوع استفاده از خودرو و مصرف ماهیانه بنزین خود ترجیح می‌دهند که خودروی دوگانه سوز بخرند و این موضوع تقاضا برای چنین خودروهایی را بالا برده است و صاحبان و فروشندگان این گونه خودروها هم طبعاً بواسطه تقاضا و کشش بازار، قیمت را افزایش داده‌اند یا ترجیح می‌دهند که خودرو را برای خود نگه دارند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: از آن سو، متقاضی خودروی دوگانه هم با بررسی قیمت‌های کنونی و وضعیت بازار و با درنظر گرفتن نیاز خود با پذیرفتن قیمت‌های کنونی بازار و بدون توجه به آینده اقدام به خرید می‌کند که قطعاً در بلندمدت متضرر خواهد شد.

حباب قیمتی

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو‌های داخلی، اضافه کرد: قطعاً درصد زیادی از اختلاف قیمت حال حاضر خودروی تک سوز و دوگانه سوز حباب است و تأثیر روانی جو کنونی، وگرنه اختلاف قیمت واقعی این دو نوع خودرو حداکثر ٣-٤ میلیون تومان است و منطقاً نباید بیشتر باشد. این کارشناس خودرو با اشاره به اختلال در عرضه و تقاضا در بازار خودرو گفت: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، خریدار با توجه به تجربه‌های قبلی و نوسانات نرخ ارز به امید کاهش قیمت ارز، خرید خود را انجام نمی‌دهد و تقاضا کاهش می‌یابد. وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند، برعکس فروشنده به امید افزایش قیمت عرضه به بازار را متوقف می‌کند. این بلاتکلیفی‌ها باعث رکود در بازار و اختلال در روند طبیعی عرضه و تقاضا می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها