کد خبر : 33954

هزینه گازسوز کردن پراید چقدر است؟

هزینه گازسوز کردن پراید چقدر است؟

محسن جوهری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور درباره وضعیت قیمت مخازن اظهار کرد: متاسفانه با توجه به این که تقاضا بیشتر از عرضه مخازن CNG در بازار است، قیمت‌ها به شدت بالا رفته است. در حال حاضر برای گازسوز کردن خودروها مردم می‌توانند به سامانه IRNGV.ir مراجعه کنند و پس از آن‌اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش نیوز، وی افزود: در کشور ۱۰ سازنده مخزن داریم که تنها ۲ شرکت فعال هستند و ظرفیت تولید آن‌ها به شدت محدود است. شرکت‌های کیت‌ساز نیز همین روند را دارند و باید از آن‌ها حمایت شود تا بتوانند مواد اولیه خود را وارد کنند.

جوهری درباره هزینه تبدیل خودرو به نوع دوگانه‌‌سوز گفت: هزینه گازسوز کردن به نوع خودرو بستگی زیادی ندارد و مورد مهم در این میان حجم مخزن است. به عنوان مثال می‌توان برای خودرویی مانند پراید از مخزن ۶۰ لیتری استفاده کرد و برای سایر خودروها این حجم متفاوت است. از لحاظ هزینه گازسوز کردن برای خودرویی مانند پراید، قیمت تقریبی ۴ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت مخزن ۶۰ لیتری قبل از سهمیه‌بندی بنزین حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود در حالی که الان به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. مخزن ۱۰۰ لیتری هم که ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود حال قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را شاهد است.

وی ادامه داد: عمر مخازن سی‌ان‌جی بین ۱۵ الی ۲۰ سال است. ما با یک سری مخازن مواجه هستیم که پیش از آن روی خودروهای دیگری نصب بوده و از شرایط نگهداری آن‌ها اطلاعاتی نداریم. این مخازن در کارگاه‌های زیرپله‌ای و غیر مجاز روی خودروها نصب می‌شود و جایگاه‌ها نیز نمی‌توانند از سوخت‌گیری آن‌ها جلوگیری کنند. معضلی که در کشور داریم بحث بازرسی این نوع مخازن است البته وزارت صمت تا حدودی در این قضیه مقصر بوده است. بازرسی خودروهای گازسوز غیر کارخانه‌ای از سال گذشته در کشور متوقف شده و مشکلی که داریم این است که خودروهای ذکر شده باید از لحاظ سلامت بررسی شوند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور درباره آمار خودروهای تبدیل‌ شده به نوع گازسوز اظهار کرد: تقریبا ۹۱۸ هزار دستگاه توسط وزارت نفت به نمونه‌های گازسوز تبدیل شده‌اند و آمار سایر خودروهایی که به صورت‌های مختلف گازسوز شده‌اند مشخص نیست. از لحاظ آمار غیر رسمی به نظر می‌رسد که این تعداد به ۱ الی ۲ میلیون دستگاه نیز برسد.

همچنین جوهری درباره کاهش عمر پیشرانه پس از تبدیل به نوع دوگانه‌سوز گفت: اگر پیشرانه خودرو پایه گازسوز داشته باشد زمانی که از CNG استفاده می‌شود هیچ‌گونه مشکلی به وجود نمی‌آید و حداقل افت راندمان را خواهیم داشت زیرا پیشرانه بر اساس سوخت گاز طراحی شده است. اما زمانی که پیشرانه خودروی بنزینی که محفظه احتراق آن بر اساس همین سوخت طراحی شده را به گازسوز تبدیل می‌کنیم در این حالت مقداری افت راندمان و استهلاک داریم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها