کد خبر : 33620

دوگانه‌سوز کردن کدام خودروها رایگان است؟

 دوگانه‌سوز کردن کدام خودروها رایگان است؟

شورای اقتصاد مصوب کرده تا دولت با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، تمامی خودروهای عمومی بنزینی شامل یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربرهای شخصی را دوگانه‌سوز کند.

به گزارش خودروتک به نقل از خراسان ، شورای اقتصاد مصوب کرده تا دولت با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، تمامی خودروهای عمومی بنزینی شامل یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربرهای شخصی را دوگانه‌سوز کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این اقدام علاوه بر مزایای زیست محیطی، امکان ایجاد ۱۳٫۵ تا ۱۵٫۵ هزار میلیارد تومان حاصل از صادرات بنزین را برای دولت فراهم آورد.

پس از اجرای دور جدید سهمیه‌بندی بنزین، آمارها از افزایش استقبال از مصرف CNG در کشور حکایت دارند. به طوری که به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG، در ۱۵ روز اول بعد از سهمیه‌بندی بنزین، مصرف این سوخت حدود ۲۰ درصد (معادل حدود ۴ میلیون متر مکعب) در کشور افزایش یافته و از روزانه ۱۹ میلیون متر مکعب به حدود ۲۳ میلیون متر مکعب رسیده است.

در این شرایط، دیروز خبرگزاری مهر از مصوبه جلسه فوق‌العاده شورای اقتصاد خبر داد که بر اساس آن، شورای اقتصاد با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دولت برای دوگانه‌سوز کردن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربرهای شخصی موافقت کرده است. بر این اساس، شورای اقتصاد به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی سوز‌(کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند. منابع این طرح از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد.

در این خصوص رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG با استقبال از این مصوبه اظهار کرد: با این اقدام می‌توان تعداد خودروهای دوگانه‌سوز را به بالای ۶ میلیون خودرو رساند.

دادرس اضافه کرد: در صورتی که طبق مصوبه شورای اقتصاد ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای دوگانه‌سوز کردن ۱٫۴ میلیون خودرو‌های عمومی اختصاص یابد، میزان مصرف سی‌ان‌جی روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد که به تبع آن ۱۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین خواهیم داشت. می‌توانیم این ۱۰ میلیون لیتر بنزین را صادر کنیم و ارزآوری داشته باشیم.

دخل و خرج گاز سوز کردن خودروهای عمومی برای دولت

گازسوز کردن خودروها علاوه بر کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه‌های مصرف بنزین برای دارندگان خودروهای یادشده، امکان ارز آوری برای دولت را نیز به همراه خواهد داشت. پیش‌تر مسئولان دولت از قیمت آزاد ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومانی بنزین در شرایط فعلی سخن گفته‌اند. از این‌رو می توان محاسبه کرد که از محل صادرات مازاد روزانه ۱۰ میلیون لیتری بنزین پس از گازسوز کردن خودروهای عمومی، روزانه حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیارد تومان و سالانه بین ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. البته با کسر یارانه ۶۵۰۰ میلیارد تومانی فعلی، می‌توان گفت ارقام فوق به ۱۳٫۵ تا ۱۵٫۵ هزار میلیارد تومان تقلیل خواهد یافت.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها