کد خبر : 33278

در بازار خودرو چه می گذرد؟ / قیمت کاذب خودرو از کجا می آید؟

در بازار خودرو چه می گذرد؟ / قیمت کاذب خودرو از کجا می آید؟

این روزها بازار خودرو با وضعیت پیچیده ای رو به رو شده است. از یک سو قیمت خودرو بالا می رود و از سوی دیگر نمایشگاه داران از رکود در معاملات خودرو می گویند. برخی در این میان سعی دارند افزایش قیمت خودرو را به اصلاح قیمت بنزین پیوند بزنند. مساله ای که شاید در خصوص خودروهای دوگانه سوز توجیه داشته باشد اما قابل تعمیم دادن به کل خودروها نیست.

به گزارش خودروتک، رد پای افزایش قیمت خودرو را در شرایطی که تقاضای موثری در بازار وجود ندارد باید در سمت عرضه جستجو کرد. در شرایطی که بازار احساس می کند عرضه کافی وجود ندارد فرصت برای دلالان خودرو فراهم می شود تا قیمت های کاذب اعلام کنند.

در تابستان که قیمت خودرو کاهش محسوسی پیدا کرده بود چند عامل وجود داشت. اول از همه دو خودروساز بزرگ کشور به طور پیوسته با رسانه ها ارتباط داشته و اخبار شرایط تولید و افزایش عرضه را منتشر می کردند. از سوی دیگر فروش های فوری پی در پی با اعلام قبلی زمان تحویل کوتاه مدت، این فرصت را برای متقاضیان فراهم می کرد تا به جای مراجعه به بازار، مستقیما به تولید کننده مراجعه کنند. اما در دو ماه اخیر عملا این دو مقوله کاهش داشته و یا به خوبی از سوی خودروسازان اطلاع رسانی نشده است. نتیجه آنکه فرصت برای جولان دلالان خودرو فراهم شده است.

از سوی دیگر خودروسازان نیز به اتهام مدیریت بازار خودرو یکی از مقصران افزایش قیمت شناخته می‌شوند. هر چند دو شرکت ایران خودرو و سایپا و انجمن خودروسازان در بیانیه‌ای اعلام کردند که مدیریت بازار تنها اتهامی بیش نیست اما برخی از فعالان بازار خودرو تاکید دارند که خودروسازان با تعلل در فاکتورکردن خودروها و همچنین عرضه کم به بازار به نوعی در افزایش قیمت‌ها دست دارند.

بر این اساس با وجود دلایلی که برای افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار عنوان می‌شود اما رکود همچنان بر بازار خودرو حکمفرمایی می‌کند و ظاهرا خرید و فروش به کمترین میزان خود رسیده است.آنچه مشخص است رکود بازار دلیلی جز قیمت‌های غیرواقعی که دلالان تعیین‌کننده آن هستند، ندارد.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز در مورد افزایشی شدن قیمت‌ها در روزهای بعد از اصلاح قیمت بنزین تاکید دارد که وقتی قیمت دلار به بالای ۱۲ هزار تومان صعود کرد، عده‌ای با تصور اینکه قیمت ارز باز هم رشد خواهد داشت، پول‌هایشان را به کالا از جمله خودرو تبدیل کردند که هیجانی کاذب را رقم زد. وی همچنین تاکید کرده که وقتی به هر دلیل شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی به‌ویژه محدوده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستیم و جلوی آن گرفته نمی‌شود، بار روانی داشته و به‌تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و پس از آن خودروهای وارداتی سرایت می‌کند.

با این حال اما برخی از مشتریان به دلیل تورم انتظاری و همچنین نااطمینانی نسبت به آینده، برای خرید خودرو باز هم در بازار حضور پیدا می‌کنند؛ شاید حضور همین عده از مشتریان است که بازار را با هیجان کاذب مواجه کرده است. بر این اساس شنیده می‌شود که برخی از مشتریان اعتقاد دارندکه با نزدیکی به ماه‌های آخر سال بار دیگر قیمت‌ها افزایش یافته و هیجان خرید، قیمت‌ها را صعودی می‌کند به همین دلیل خریدار خودرویی می‌شوند که دلالان نسبت به قیمت‌گذاری آن اقدام می‌کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها