کد خبر : 32212

اختصاصی خودروتک؛

3 خودروی جایگزین پژو 405 چقدر موفق خواهند بود؟

3 خودروی جایگزین پژو 405 چقدر موفق خواهند بود؟

روز گذشته ایران خودرو به صورت رسمی برنامه خود برای معرفی مدل‌های جانشین پژو 405 جی‌ال‌ایکس را اعلام کرد. بر این اساس تیپ گازسوز این خودرو جایگزین مدل‌های تاکسی خواهند شد و البته برای پر کردن جای خالی مدل محبوب بنزینی سمند، پارس و رانا در نظر گرفته شده است. حالا نکته مهم اینجاست که این 3 خودرو در فاز قیمت دیگری قرار دارند.

به گزارش خودروتک ، حداقل 5 سال است که توقف تولید چند خودروی پرحاشیه همواره از سوی سازمان استاندارد، محیط زیست و البته پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح می‌شود ولی هربار بنا به دلایلی این اتفاق به تعویض می‌افتد. تا اینکه سرانجام اواخر شهریور ماه گذشته رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی به صراحت اعلام کرد که از ابتدای سال 99 پراید را شماره‌گذاری نخواهد کرد.

مصمم بودن پلیس بار دیگر پرونده توقف تولید خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت را باز کرد. پرونده‌ای که هربار با توجه به برخی مصلحت‌ها بعد از مدتی بسته می‌شد. شورای عالی استاندارد نیز مدتی بعد پشت ماجرا را گرفت و اعلام کرد که دو خودروی پراید و 405 دیگر شامل هیچ‌یک از استانداردهای مصوب این نهاد نمی‌شوند.

علیرغم مخالفت همیشگی خودروسازان، دست آخر وزارت صمت نیز موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد که قصد دارد دو مدل از این دو محصول یعنی پراید 131 و پژو 405 جی‌ال‌ایکس را البته در یک برنامه زمانی مشخص از خط تولید خارج کند.

این اتفاق می‌تواند آغازگر پروژه بزرگی در صنعت خودروی کشور باشد. چراکه آخرین تجربه توقف تولید یک خودرو به بهانه آلایندگی، ناایمنی و بی‌کیفیتی به سال 1384 و توقف تولید پیکان بازمی‌گردد. حالا دغدغه کارشناسان اقتصادی مبحث دیگری است. در واقع نگرانی جدید حضور جایگزین‌های این دو خودرو است.

سایپا پیش‌‌تر اعلام کرده بود که تیبا را به‌عنوان جایگزین پراید روانه بازار خواهد کرد.

روز گذشته نیز ایران‌خودرو اعلام کرد که برای پژو 405 جی‌ال‌ایکس تاکسی مدل گازسوز (که قرار نیست متوقف شود) و برای مابقی مدل‌های بنزینی 3 محصول سمند، پژو پارس و رانا را در نظر گرفته است. چیزی که در این میان کمی مبهم به نظر می‌رسد اختلاف قیمت پژو 405 جی‌ال‌ایکس بنزینی با این سه خودرو است. اختلافی که خود می‌تواند به تغییر توازن در بازار و البته بالا آمدن کف قیمت خودرو شود.

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که در لحظه نگارش این مطلب پژو 405 جی‌ال‌ایکس بنزینی در بازار قیمتی معادل 76.500.000 تومان دارد. این در حالی است که کف قیمت سمند یعنی مدل LX در حال حاضر 80.000.000 تومان، ارزان‌ترین ویرایش پژو پارس 100.000.000 تومان و کف قیمت رانا یعنی تیپ LX آن حدود 84.000.000 تومان است.

این اختلاف قیمتی به وضوح می‌تواند موجب بروز برخی از تنش‌ها در بازار بعد از حذف 405 شود. بدین معنا که با خروج یک خودروی ارزان‌تر، جایگزین آن با قیمتی گران‌تر در حالی به بازار می‌آید که خریدار حتی در روزهای فعلی نیز نسبت به همین 3 خودرو روی خوش نشان نمی‌دهند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها