کد خبر : 28209

اختلاف صد میلیونی قیمت مزدا 3 و کیاسراتو در بازار

اختلاف صد میلیونی قیمت مزدا 3 و کیاسراتو در بازار

قیمت مزدا 3 و کیاسراتو قبل از آغاز دور اخیر تحریم های صنعت خودروسازی، در محدوده 104 الی 115 میلیون تومان قرار داشت و دست بر قضا نیز، هر دو خودرو در بازار از اقبال چندانی برخوردار نبودند چرا که مشتریان می توانستند با پرداخت حدود 20 میلیون تومان بیشتر، خودروهای مدرن تری نظیر نسل تازه کیا سراتو، میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس و ...را خریداری نمایند.

به گزارش خودروتک ، از میان خودروهایی که در چند سال اخیر در ایران مونتاژ شده اند، مزدا 3 و کیاسراتو مونتاژی سایپا را باید خودروهایی قلمداد کرد که بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

هر دو مدل در زمره سدان های سایز کوچک قرار می گیرند و دست بر قضا نمونه های منقضی شده در سطح جهانی به حساب می آید که تنها در ایران عرضه می شدند.

پیشرانه 2 لیتری، گیربکس شش سرعته اتوماتیک، سطح آپشن های نسبتا نزدیک (به خصوص در صورت قیاس سراتو آپشنال با مزدا 3)، انتقال نیرو به چرخ های جلو، سطح تقریبا یکسان ایمنی و بسیاری موارد دیگر باعث شده بود تا مزدا 3 و کیا سراتو در زمره خودروهای هم رده در بازار قلمداد شوند، هرچند باید اذعان کرد که برند و جذابیت مزدا 3 برای عموم مصرف کنندگان ایرانی یک سر و گردن بالاتر از کیا سراتو است و به دلیل نحوه مونتاژ سایپا بر روی سری اولیه این خودرو و حذف بسیاری از آپشن های رفاهی در نسخه های اولیه، کیا سراتو نتوانست مانند مزدا 3 جایگاه شاخصی در بازار پیدا کند.

 

قیمت مزدا 3

با این وجود قیمت مزدا 3 و کیاسراتو قبل از آغاز دور اخیر تحریم های صنعت خودروسازی، در محدوده 104 الی 115 میلیون تومان قرار داشت و دست بر قضا نیز، هر دو خودرو در بازار از اقبال چندانی برخوردار نبودند چرا که مشتریان می توانستند با پرداخت حدود 20 میلیون تومان بیشتر، خودروهای مدرن تری نظیر نسل تازه کیا سراتو، میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس و ...را خریداری نمایند.

اما پس از تشدید نوسانات قیمت ارز و بازگشت تحریم های یک جانبه و ظالمانه صنعت خودروسازی کشورمان، شاهد رکورد شکنی های عجیب و غریب قیمت مزدا 3 در بازار بودیم که در مقطع زمانی خاصی حتی از 400 میلیون تومان نیز فراتر رفت. رقمی که حتی در مقایسه با قیمت دلار، می توان آن را چشمگیر دانست، همین عامل باعث شد تا یکباره، مزدا 3 به نماد سرمایه گذاری سوداگران در بازار خودرو مبدل شود و بسیاری افراد با خرید این خودرو قصد حفظ یا افزایش سرمایه خود را داشته باشند.

طبیعتا عرضه بسیار کم شمار مزدا 3 به بازار توسط گروه بهمن نیز مزید بر علت شد تا این خودرو به کالایی کم تیراژ و خاص مبدل شود و در مقابل سایپا تصمیم گرفت که تا به عرضه کج دار و مریز سراتو ادامه دهد و ماحصل این امر نیز این بود که قیمت کیا سراتو با رسیدن به رقم هایی در حدود 300 میلیون تومان، اختلافی یکصد میلیونی را با مزدا 3 ایجاد کرد.

 

حالا و در شرایط رکود چند ماه اخیر، شاهد کاهش قیمت هر دو خودرو هستیم، قیمت مزدا 3 نهایتا به رقم 370 میلیون تومان رسیده و سراتو نیز تبدیل به خودرویی 270 میلیون تومان شده است. اما از دیدگاه مصرف کننده و افرادی که قصد خرید خودرو در چنین بازه قیمتی را داشته باشند، به نظر می رسد که ارزش کالایی دریافتی در مقابل رقم پرداختی کیا سراتو به شدت بالاتر از مزدا 3 باشد.

البته هر دو خودرو از حیث قطعات یدکی و خدمات پس از فروش از شرایط نسبتا مشابهی برخوردارند اما قیمت قطعات یدکی مزدا 3 بالاتر از کیا سراتو است و همین امر سبب شده تا هزینه های نگهداری از مزدا 3 نیز بیشتر باشد، همینطور می توان گفت که مزدا 3 احتمالا به انتهای بازه رشد قیمت خود در بازار رسیده است، اما کیا سراتو به سبب قطع تولید طی هفته های گذشته، هنوز از پتانسیل رشد برخوردار است، بنابراین از دید سرمایه گذاری نیز شاید، خرید سراتو پر سودتر از انتخاب مزدا 3 باشد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها