کد خبر : 22143

واردات خودرو از مناطق آزاد تکذیب شد

واردات خودرو از مناطق آزاد تکذیب شد

مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده مناطق آزاد اظهار داشت: برحسب دستور معاون اول رییس جمهوری سقف دلاری واردات کالای همراه مسافر به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خودروتک ، ناصر خرمالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تغییرات در فهرست واردات کالا به کشور از مبدا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اظهار داشت: تصمیمات برای واردات کالا از مناطق آزاد در دو حوزه است. یک بخش مربوط به کالای همراه مسافر است که مانند گذشته قرار است ثبت سفارش آنها به مقصد مناطق آزاد با یک سقف دلاری محدود انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر برای واردات گروه‌های کالایی که جنبه مسافری دارند به مناطق آزاد محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد و کالای همراه مسافر مناطق آزاد همان فهرست کالایی است که ایرانی می‌تواند از خارج از کشور وارد کند.

مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده مناطق آزاد درباره سقف واردات کالای همراه مسافر گفت: برحسب دستور معاون اول رییس جمهوری سقف دلاری واردات کالای همراه مسافر به نسبت سال گذشته 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

خرمالی درباره واردات مواد اولیه که در راستای تولید در مناطق آزاد مصرف می‌شوند، گفت: درباره کالاهایی مانند مواد اولیه و واسطه‌ای که برای ورود به چرخه تولید وارد می‌شوند، در جلسه‌ای با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و وزیر اقتصاد، تصمیم بر این گرفته شد که تعداد اقلام قطعات و مواد اولیه که برای تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مصرف می‌شوند، بدون ثبت سفارش افزایش یابند.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر آزاد شدن واردات خودرو از مناطق آزاد تاکید کرد: این اخبار صحت ندارد و فعلا ضوابط فنی واردات خودرو مانند ضوابط سرزمین اصلی است و همچنان  ممنوعیت ورود خودرو وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: تعدادی خودرو از سال 97 در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود داشتند که بخشی از آنها پلاک کشوری  و برخی دیگر پلاک منطقه آزاد داشتند. با توجه  به اینکه برای واردات این خودروها ارز مصرف شده و سرمایه ملی محسوب می‌شوند،  قرار بر این است که با در نظر گرفتن چند شرط این خودروها از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ترخیص شوند.    

خرمالی با اشاره به ضوابط ترخیص خودروها گفت: برای خودروهایی با ظرفیت 2500 سی سی که ارزش آنها بیش از 40 هزار دلار نیست و به شرطی که آمریکایی هم نباشند، امکان ترخیص وجود دارد که این به معنای امکان واردات جدید نیست.

وی تاکید کرد: فقط خودروهایی که دارای قبض انبار هستند می‌توانند ترخیص شوند.

مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده مناطق آزاد درباره تعداد این خودروها اظهار داشت: مناطق آزاد مرجع اعلام این آمار نیست اما براساس آماری که وزارت صمت منتشر کرده این خودروها بالغ بر 10 هزار دستگاه هستند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها