کد خبر : 21440

امیدواری بازار به ادامه کاهش قیمت خودرو

امیدواری بازار به ادامه کاهش قیمت خودرو

همزمان با حرکت نزولی قیمت دلار و نوسان آن در محدوده 13هزار و 300تومان، از گوشه و کنار بازار خودرو نیز خبرهایی به گوش می رسد که از قرار گرفتن خودرو در شیب ملایم کاهش قیمت ها حکایت دارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل مشهد با تایید این خبر می گوید: هم‌اکنون قیمت ها نسبت به ماه قبل با 25درصد افت روبه‌روست و اگر تقاضا در بازار خودرو همچنان کاهش یابد، قیمت ها کاهش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از خراسان، اگر چه بنا به اظهارنظر برخی کارشناسان، کاهش قیمت دلار دلیل اصلی کاهش  قیمت خودرو بوده است اما نمی توان از عوامل دیگری از جمله کم شدن تقاضا و نزدیک شدن این آمار به میزان تولید خودرو در کشور چشم پوشید.

حالا با پایین آمدن هرچند اندک قیمت ها، این سوال در ذهن شمار زیادی از خریداران ایجاد می شود که آیا روند کاهش قیمت ها ادامه دار خواهد بود یا خودرو نیز مانند تعداد زیادی از کالاها مدت کوتاهی در سراشیبی کاهش قیمت قرار و چند صباح دیگر قیمت آن دوباره اوج می گیرد.

بازاری که تب کرد و حالا به رخوت دچار است

برای بررسی وضعیت بازار و با خبر شدن از دلایل کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر، به سراغ تعدادی از نمایشگاه داران خودرو در شهر مشهد می رویم.تعداد زیادی از نمایشگاه‌داران ضمن اذعان به موضوع کاهش قیمت خودرو نسبت به ماه های گذشته این روند نزولی را تا چند ماه آینده باشیب ملایم پیش‌بینی می کنند.

یکی از نمایشگاه داران باسابقه در خیابان گاز مشهد می گوید :از یک ماه قبل افت قیمت ها شروع شد. البته پیش از آن شاهد اوج گرانی خودرو در اسفند سال گذشته بودیم که این روند تا اواخر فروردین امسال ادامه داشت.وی درباره شرایط بازار در زمان گرانی خودرو در مقایسه با رکود بازار خاطر نشان می کند:نمی دانم علت چیست که وقتی خودرو گران می شود بازار فروش وضعیت بهتری دارد ولی وقتی قیمت ها پایین می آید هم فروشنده و هم خریدار رغبتی برای انجام معاملات ندارند و امروز بازار با افت شدیدی همراه است و طبق شنیده های ما این رکود در ماه های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.یکی از نمایشگاه‌داران دیگر در خیابان خرمشهر ضمن اشاره به نگاه مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای می گوید:با شروع روند روبه رشد قیمت خودرو تعدادی از مردم با هدف سرمایه گذاری، به خرید خودرو اقدام کردند. گاهی خبردار می شدیم که یک نفر پنج خودرو را به صورت همزمان ثبت‌نام کرده است و همین هیجانات خرید بود که تعداد زیادی از مردم را به سمت خرید خودرو کشاند و به جرئت می توان گفت تعداد کمی از خرید های بازار خودرو واقعی است و بیشتر با هدف سرمایه گذاری وارد این بازار می شوند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل مشهد  نیز در گفت و گو با خراسان رضوی می گوید: هم‌اکنون قیمت ها نسبت به ماه قبل با افت حدود 25درصد روبه‌روست و اگر تقاضا در بازار خودرو همچنان کاهش پیدا کند، قیمت ها کاهش بیشتری را تجربه خواهند کرد.وی می افزاید: در اواخر فروردین امسال جهش غیرمنطقی در بازار خودرو داشتیم که این جهش‌ها حتی در مقطعی به بیش از 50درصد رسید اما خوشبختانه یکی از عوامل این وضعیت که همان درج قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی بود، با ورود دادستانی و مسئولان نظارتی، از سایت های مختلف فضای مجازی حذف شد.

دلیل افزایش قیمت را متوجه کارخانه های سازنده می دانیم

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد در ادامه به یکی از دلایل دیگر گرانی خودرو در کشور اشاره می کند ومی گوید: درخصوص خودروهای داخلی ما دلیل افزایش قیمت را متوجه کارخانه‌های سازنده می‌دانیم چرا که جو بازار خودرو در دست دو شرکت اصلی سازنده است و به دلیل این که این دو رقیبی ندارند، به هر شکل و با هر کیفیتی، محصول شان را وارد بازار می کنند. از طرف دیگر، شاهدیم با ثبت نام‌های دراز مدت، به عنوان یک بانک اقتصادی  سرمایه مردم را جمع آوری می کنند اما متاسفانه به تعهدات شان عمل نمی کنند و به صورت قطره چکانی خودرو ها را وارد بازار می کنند. مجموع همین اقدام ها باعث بالا رفتن قیمت خودرو می شود.وی درباره ادعای مدیران دو شرکت تولید کننده خودرو مبنی بر انبار شدن تعداد زیادی خودرو به دلیل کمبود قطعه ، می گوید: اگر کمبود قطعه دارند، چرا به ثبت نام های مجدد و متشنج کردن بازار اقدام می کنند؟چرا برای چهار ماه آینده ثبت نام و بعد از چهار ماه نبود قطعه را بهانه می کنند؟ این شرکت‌ها با این نوع فروش، ثبات بازار را به هم می ریزند و با جدیت بیشتری باید از  طریق دستگاه های نظارتی برعملکرد آن ها  نظارت شود.

مصوبات اخیر مجلس برای تولید خودروی ارزان

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، برخلاف رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد میزان بالای تقاضا را دلیل اصلی گرانی خودرو می داند و در پاسخ به این سوال که از سوی کمیسیون صنعت مجلس با هدف تنظیم قیمت خودرو چه اقداماتی شده است، می گوید:در مجلس برای سامان‌دهی قیمت خودرو دو موضوع دنبال می شود. یکی به قوانین و مقررات سامان دهی بازارخودرو برمی گردد که هفته گذشته آخرین مصوبه آن را در مجلس به بحث گذاشتیم و موضوع دوم تاکید بر حمایت از تولید کنندگان خودروست.یکی دیگر از موضوعاتی که تعداد زیادی از مردم و نمایشگاه‌داران در پی اطلاع  از آن بودند، چگونگی نظارت مجلس بر فعالیت دو شرکت خودروساز کشور است. رمضانعلی سبحانی فر در جواب، می گوید: باید بر نحوه توزیع خودرو، نظارت شود تا خودرو به دست مصرف کننده واقعی اش برسد و یک فرد با هدف سود بالا طی یک سال، به خرید چندین خودرو اقدام نکند. برای رسیدن به این مهم، اقداماتی را انجام داده ایم و نظارت بیشتری را بر فعالیت خودرو سازان اعمال خواهیم کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها