کد خبر : 20125

خریداران صبر کنند، قیمت خودرو در حال نزدیک شدن به کف است

خریداران صبر کنند، قیمت خودرو در حال نزدیک شدن به کف است

یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.

به گزارش خودروتک ، این روزها قیمت خودرو با کاهش چه در زمینه خودروهای وارداتی و چه خودروهای داخلی مواجه شده است اما پایداری شرایط همچنان مشخص نیست. بسیاری از خریداران در خصوص خرید خودرو سردرگم هستند و زمان مناسب برای اقدام را نمی‌دانند. در خصوص عامل کاهش قیمت‌ها، آینده بازار و زمان مناسب برای خرید خودرو، گفت‌و‌گویی با فربد زاوه، کارشناس خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

اثرات روانی، عامل کاهش قیمت‌ها

زاوه در خصوص کاهش قیمت خودرو در بازار گفت: ‌کاهش قیمت خودرو نتیجه اثرات روانی مسائل سیاسی است که در کشور وجود دارد و این مورد تاثیر خود را بر قیمت ارز نیز گذاشته است. پایداری قیمت‌ها و ادامه روند به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد، مشتری نهایتا باید اقدام به خرید کند و تامین محصول اگر به قدر کافی نباشد، دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود. ریشه تمامی این اتفاقات خوش‌بینی سیاسی موجود در کشور است و در صورت ادامه شرایط، روال تا چند ماه آینده نیز به همین صورت خواهد بود. البته باید ذکر کرد که رکود سنگین در بازار ایجاد خواهد شد و افراد منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.

چه زمانی برای خرید خودرو مناسب است؟

وی در خصوص زمان مناسب برای خرید خودرو اظهار کرد: متاسفانه انتظار می‌رود که این شرایط برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا نکند چرا که ریشه تورم ریشه خارجی نیست بلکه تورم ناشی از تولید نقدینگی و سیاست‌های مختلف در کشور است. ما این امکان را داشتیم حتی در تحریم‌ نیز میزان تورم به مقدار حال حاضر برسد. سیاست‌های بانکی اگر تغییر پیدا کند شرایط بهتر خواهد شد. در کوتاه‌مدت اتفاقات گوناگونی در خصوص قیمت‌ها ممکن است بیفتد اما در درازمدت شرایط متفاوت خواهد بود. پیشنهاد این است که اگر کسی به دنبال خرید خودرو است برای مدت بسیار کوتاهی صبر کنند و خودرو بخرد. طی روزهای اخیر قیمت خودرو به کف خود خواهد رسید و پایین‌تر از آن نخواهد آمد.

کاهش قدرت خرید عموم

وی در پایان اشاره‌ای به قاین که فکر کنیم قیمت پراید به 20 میلیون تومان می‌رسد بسیار خوش‌بینانه است چرا که کشور یک تورم شدید را پشت سر گذاشته است. هنوز در این تورم هستیم و مقدار آن کاهش پیدا نکرده است که طبق نظر مرکز آمار 56 الی 57 درصد اعلام شده است. قیمت خودرو و به صورت کلی قیمت تمام کالاها معلول تورم است و صرفا از سیاست پولی و توزیع ایجاد خواهد شد. توزیع یعنی خودرو به مردم تحویل داده شود و پیش‌فروش‌ها در این زمینه تاثیر خاصی نگذاشته است. توزیع خودرو به صورت کلی عامل موثر در سقف قیمت‌ها هست اما در صورتی که توزیع به حالت عادی نیز بازگردد باز هم قیمت‌ها به میزان تورم بستگی دارند. بهای تمام شده خودروها بیش از قدرت خرید مردم است به عنوان مثال اگر قیمت پراید به 40 میلیون تومان نیز برسد، بسیاری از افراد حتی قدرت خرید با رقم 20 میلیون تومان را نیز نداشتند.

منبع: گسترش

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها