کد خبر : 18262

خودروتک بررسی می‌کند؛

آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی چه تاثیری بر بازار دارد؟

آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی چه تاثیری بر بازار دارد؟

مجلس روز گذشته (29 اردیبهشت 1398) طرح نهایی ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کرد. طرحی که کلیات آن بهمن‌ ماه سال گذشته به تصویب نمایندگان مردم رسیده بود. یکی از مهم‌ترین ماده‌های این طرح معافیت خودروهای هیبریدی از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی بوده است. این بخش به‌روشنی به آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی اشاره دارد. اقدامی که در ظاهر می‌تواند به تعادل بازار خودروهای خارجی کمک کند ولی در صورتی ‌که زیرساخت‌های آن فراهم باشد.

به گزارش خودروتک ، اگرچه اقدام اخیر مجلس به‌نوعی کمک به بهبود آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت است ولی درواقع خودروهای هیبریدی در بازار ایران فارغ از نوع فناوری قوای محرکه آن، می‌توانند خلأ بزرگ حضور محصولات خارجی را تأمین کنند. مجلس در این راستا دولت را موظف کرده است که تا 5 سال آینده می‌بایست زیرساخت‌های تولید این خودروها را فراهم کند چراکه این معافیت تنها تا زمان تولید ادامه پیدا خواهد کرد. خردادماه سال 97 دولت با ابلاغ بخشنامه‌ای به گمرکات کشور تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را افزایش داد که در زمان خودش با انتقاداتی فراوانی روبه‌رو شد.

تنها بعد از گذشت ساعاتی از انتشار این خبر، موجی از امید بازار را فراگرفت. با این حال کارشناسان نسبت به دیده شدن تمام جوانب آن تأکید می‌کنند. نخست آنکه خودروهای هیبریدی موجود در ایران از نمونه‌های متعارف هستند. به این معنی که موتور برقی خودرو به‌صورت کمکی در خدمت موتور اصلی بنزین‌سوز است. حال آنکه اکنون عمده خودروهای هیبریدی موجود در دنیا به‌صورت Plug-in یا با قابلیت اتصال مستقیم به برق است. حقیقت آن است که اگر برنامه‌ای برای توسعه خودروهای برقی در نظر گرفته شده باید حول محور این تیپ از محصولات باشد.

از سوی دیگر، مهم‌ترین چالش این معافیت کاهش شدید قیمت خودروهای وارداتی تا چیزی حدود 50 درصد است. این سقوط عظیم می‌تواند تبعات منفی و مقاومت‌هایی را در پی داشته باشد. چراکه در حال حاضر خودرویی مانند هیوندای سوناتا هیبرید که قیمتی حدود 800 میلیون تومان دارد ناگهان به کانال 400 میلیونی خواهد رسید. جایی که میتسوبیشی لنسر و نیسان جوک در آن حضور دارند. یا در مثالی دیگر لکسوس NX300H با قیمت فعلی یک میلیارد و 600 میلیونی به نصف قیمت می‌رسد و هم رده با تویوتا CHR و رنو تلیسمان می‌شود.

شاید دیگر کسی سمند نخرد!

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید به عنوان مثال اگر قیمت یک دستگاه خودروی تویوتا کمری هیبریدی وارداتی در بازار ۲۰۰ میلیون تومان شود، دیگر تقاضایی برای خودروی سمند و ساندرو ۲۰۰ میلیونی در بازار وجود نخواهد داشت، بنابراین واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشور باعث افت شدید قیمت خودرو در بازار خواهد شد، به همین جهت مردم منتظر کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازار باشند.

واردات خودرو هنوز ممنوع است

در آخرین روز خردادماه سال گذشته، واردات خودرو به طرزی ناگهانی و برق آسا ممنوع اعلام شد. ممنوعیتی که تا امروز ادامه پیدا کرده است و باعث بیکاری چندین هزار نفر و برهم خوردن نظم بازار شده است. از سوی دیگر چندی پیش، سید مهدی نیازی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تأکید کرد: به هیچ عنوان واردات خودرو در سال ۹۸ در دستور کار قرار ندارد؛ بنابراین در چنین شرایطی کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی عملاً دردی را از کسی دوا نمی‌کند. البته از سال ۹۷ نزدیک به 13 هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده و ورودشان به کشور ممنوع شده است. این تعداد خودرو در گمرکات خاک می‌خورد، درحالی‌که با محاسبه نرخ ارز روز حدود ۸ هزار میلیارد تومان خودرو در گمرک حبس شده که همه آن‌ها متعلق به مردم است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها