کد خبر : 18228

هیچ کس نمی تواند قطعات تقلبی خودرو را تشخیص بدهد

هیچ کس نمی تواند قطعات تقلبی خودرو را تشخیص بدهد

در حالی عرضه لوازم یدکی تقلبی در بازار زیاد شده که این موضوع می‌تواند خطرات زیادی را برای مصرف کنندگان در پی داشته باشد. با تغییرات قیمت ارز و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمد و کمبود این قطعات موجب شد قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار افزایش یابد و این موضوع مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرد.

به گزارش خودروتک ، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: هیچ راه حلی برای تشخیص قطعات و لوازم یدکی تقلبی در بازار وجود ندارد به نحوی که شناسایی قطعه بی کیفیت و فیک حتی از توان تعمیرکاران نیز خارج شده است.

علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص واردات قطعه و لوازم یدکی به کشور گفت: تامین لوازم یدکی و قطعات تنها از طریق ثبت سفارش انجام می‌شود و اکثر واردکنندگان راضی به این کار نیستند. لازم به ذکر است که یک سری از بارها نیز قبلا آمده که ثبت سفارش نشده و ترخیص در مورد آن‌ها صورت نگرفته است. به طور کلی متاسفانه ترخیص کالا اوضاع خوبی ندارد و لوازم یدکی به سختی وارد می‌شود.

بسته ‌بندی کاملا مشابه اصل

لوازم یدکی به کار برده شده در خودرو در ایمنی این وسیله و امنیت جانی سرنشین آن نقش مهمی دارد، اما گران شدن این لوازم، موجب شده تا برخی با سوء استفاده از این موقعیت کالا های تقلبی را به جای لوازم یدکی اصلی به فروش رسانده و موجب ضرر و زیان جانی و مالی برای مصرف کننده شوند.

وی در مورد تشخیص قطعات تقلبی در بازار گفت: می‌توان گفت درصد زیادی از کالای تقلبی در بازار وجود دارد و تمام شکایت‌هایی نیز که می‌شود مربوط به همین کالاها است. تشخیص کالای تقلبی به شدت سخت شده است و مواردی داشتیم که روغن موتور خریداری شده و موتور بعد از ۲ روز استفاده قفل کرده است. دقیقا بسته‌بندی‌ها مانند نمونه‌های اصلی ساخته می‌شود و راه‌حل خاصی برای تشخیص لوازم تقلبی وجود ندارد. راه حل این است که از بدو ورود نسبت به واردات کالاهای تقلبی جلوگیری شود و اتحادیه نیز در این زمینه کمک‌های لازم را انجام خواهد داد.

افزایش اجرت تعمیر

نیک آئین در خصوص افزایش هزینه اجرت‌ها اظهار کرد: امسال افزایش ۲۰ درصدی در زمینه اجرت‌ها داشته‌ایم که دلیل آن نیز به موارد مختلفی مربوط می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به مباحث اضافه شدن پایه حقوق کارگر،‌ گران شدن بیمه‌ها و قطعات یدکی اشاره کرد که در نتیجه منجر به افزایش اجرت تعمیرات شده است. زمانی که تعمیرکار قطعه‌ای را بر روی خودرو نصب می‌کند هر اشکالی نیز به وجود آید باید فرد تعمیرکار پاسخگو باشد. در خصوص قطعات ساز و کار خدمات پس از فروش و گارانتی در ایران تعریف نشده و تنها تعریف مربوط به تعمیرکار می‌شود.

تهیه قطعه توسط تعمیرکاران

برخی افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند که برای تعمیرکاران خودرو نیز قابل تشخیص نیست. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران افزود: متاسفانه با شرایطی که در حال حاضر داریم و با گرانی شدید قطعات مواجه هستیم زمانی که صاحبان خودرو به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند اصرار بر روی تعمیر قطعات به جای تعویض دارند. خودروسازان و قطعه‌سازان نیز قطعات را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که امکان تعمیرات بر روی آن‌ها وجود ندارد و نیاز به تعویض است. این مورد باعث افزایش اختلافات شده ضمن این که کیفیت کار را نیز تا حد زیادی پایین آورده است. مسلما صاحب خودرو، قطعه با اصالت و کیفیت بالا را نمی‌تواند تشخیص و حتی تعمیرکاران نیز توان تشخیص صحیح را در شرایط فعلی ندارند. در تمام دنیا تعمیرکار قطعه را تامین و نصب می‌کند.

سفارش قطعات بی‌کیفیت و ارزان

وی در پایان به وضعیت قیمت قطعات و واردات به کشور گفت: لوازم یدکی که به کشور وارد می‌شود عموما از کشورهای چین، هند و ترکیه است و این قطعات نیز عموما فاقد استانداردهای لازم هستند. تمام قطعاتی نیز که به عنوان مثال نام کشور فرانسه بر روی آن‌ها حک می‌شود همگی فیک هستند. البته لازم به ذکر است که کشورهای چین و هند نیز قطعه با کیفیت می‌زنند اما تاجران ما قطعات بی کیفیت را می‌آورند و ارزان‌ترین نمونه‌ها سفارش داده می‌شود. قطعه‌سازان داخلی نیز مشکل مواد اولیه را دارند و بازار تولید داخل جوابگو نیست. از سال ۹۷ الی ۹۸ تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت لوازم یدکی داشتیم و شاهد جهش شدید در سال ۹۸ نیز هستیم.

منبع: گسترش نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها