کد خبر : 17977

پرونده سهمیه بندی بنزین باز ماند

پرونده سهمیه بندی بنزین باز ماند

سهمیه بندی بنزین از جمله پرونده‌های باز حوزه انرژی به حساب می‌آید که پس از کش و قوس فراوان همچنان به فاز عملیاتی نرسیده و در خصوص نحوه اجرای آن نیز شبهاتی وجود دارد.

به گزارش خودروتک ، موضوع سهمیه بندی بنزین به سوژه لاینحل دولتی‌ها تبدیل شده که برای اجرای این خواسته دیرینه خود سنگ‌های متعددی بر سر راهش قرار گرفته، قصه دنبال داری که صحبت مجدد آن از سال 96 و بررسی لایحه بودجه سال 97 آغاز شد، اما تا به امروز جامه عمل نپوشیده است.

 موضوعی که به عنوان راهکار برای در دست گرفتن افسار رشد بالای بنزین انتخاب شد تا شاید مانعی کوتاه مدت برای مدیریت مصرف سوخت باشد که از همان روز‌های ابتدایی مطرح شدن واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت و همواره کفه مخالفان آن بر موافقان سنگینی می‌کرد.

 دولتی‌ها معتقدند در صورت سهمیه بندی نشدن بنزین باید در انتظار ارقام غیر قابل انتظار مصرف در آینده‌ای نزدیک باشیم، زیرا بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مصرف بنزین طی هر 10 سال 2 برابر می‌شود و این مسئله باعث شده صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در برخی ایام مسیر واردات را در پیش بگیرد که این موضوع مشکلات خود را به همراه دارد.

 گفتنی است واردات بنزین از پاییز سال گذشته و با افتتاح فازهای مختلف پارس جنوبی متوقف شده که این مسئله به عنوان دست آوردی بزرگ برای صنعت پالایش و پخش به حساب می‌آید.

 سهمیه بندی بنزین که همانند قصه دنباله دار هر از چند گاهی بر سر زبان‌ها می‌افتد از آذر ماه و با آغاز ثبت نام افرادی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت تا پس از اعلام زمان از سوی مسئولان سوخت گیری تنها با استفاده از کارت سوخت انجام شود.

 بررسی لایحه بودجه سال 1398 در مجلس شورای اسلامی برای بار دیگر تنور سهمیه بندی بنزین را گرم کرد با این تفاوت که این بار مواردی همچون سهمیه بندی بنزین به روش فرد به فرد نیز مطرح شد تا کلاف سردرگم مدیریت مصرف را پیچیده‌تر کند؛ که این موضوع در مجلس نیز موفق ظاهر نشد و نتوانست جایگاهی در بودجه امسال داشته باشد به همین خاطر اجرای آن جدی گرفته نشد.

 دیری نپاید که دوباره صحبت از سهمیه بندی بنزین برای چندمین بار در ایام اخیر از اواخر فروردین ماه مطرح و بلافاصله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی فرصت مجددی را برای ثبت نام کارت سوخت افرادی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند اعلام کرد و در این زمینه اطلاعیه‌هایی منتشر شد.

 تحت این شرایط و با عبور از فرآیند‌ای طولانی که همگان انتظار اجرایی شدن این طرح را داشتند برخلاف انتظار، نشانه‌ها حاکی از اجرایی نشدن این طرح در شرایط فعلی دارد.

 موضع وزارت نفت در این باره، اجرای این طرح ولی مشخص نبودن نرخ و زمان اجرای نحوه ارائه بنزین سهمیه بندی بود، اما از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی در اواسط اردبهشت ماه اعلام کرد هرگونه افزایش نرخ بنزین و یا سهمیه‌بندی به طور کامل منتفی شد.

 البته به گفته مجلسی‌ها و به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت، کارت سوخت احیا می‌شود، اما استفاده از آن به منزله سهمیه بندی سوخت نیست.

 شکی نیست که برای مدیریت مصرف سوخت و مبارزه با قاچاق آن به عنوان کالای استراتژیک باید تدابیر مختلفی اندیشید تا این ثروت ملی حفظ شود، اما عدم بررسی همه جانبه طرح‌های پیشنهادی و یا تعلل در اجرای برنامه می‌تواند با اصل هدف متناقض باشد.


منبع: میزان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها