کد خبر : 13647

بازگشت پژو 301 به منوی بازار خودرو ایران

بازگشت پژو 301 به منوی بازار خودرو ایران

«تولید آزمایشی پژو ٣٠١ از اواخر ‌‌سال آینده شروع می‌شود». این خبر را درحالی مدیرعامل ساپکو اعلام کرده که بسیاری گمان می‌کردند با خروج پژو از ایران، پرونده تولید محصولات این غول فرانسوی در جاده مخصوص بسته می‌شود، اما نجاری می‌گوید که حدود ۵۰ تا ۶۰‌درصد قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده و شرکت پژو نمی‌تواند مانع این کار شود.

به گزارش خودروتک، البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است که مالکیت معنوی این محصول در اختیار شرکت پژو است و راه‌اندازی خط تولید آن نیاز به اخذ مجوز این غول فرانسوی دارد و تاکنون هیچ اجازه‌ای در این رابطه صادر و اطلاع‌رسانی نشده است.

پژو به ایران خسارت می‌دهد؟

«شرکت پژو ایران را ترک کرد و از این محل باید ۷‌ هزار‌ میلیارد تومان که در قرارداد سه‌جانبه ساپکو، ایکاپ و قطعه‌سازان دیده شده بود، خسارت پرداخت کند». اما این گفته‌ها را در شرایطی یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی مطرح می‌کند که بیش از ٩ ماه از اعلام خروج این شرکت فرانسوی و عهدشکنی چندباره‌اش می‌گذرد؛ با وجود این، هنوز هیچ پرونده حقوقی در مجامع بین‌المللی در این‌باره تشکیل نشده است. از طرفی، آن‌گونه که برخی از کارشناسان صنعت خودرو اعلام کرده‌اند، با توجه به خروج ناشی از تحریم‌ها و معوق‌شدن قرارداد تا بعد از رفع مشکل تحریم، این شرکت فرانسوی شامل پرداخت خسارت نمی‌شود.

حداقل قیمت پژو ٣٠١، ٢٠٠‌ میلیون تومان

هرچند که تولید این خودرو خبر خوشایندی برای بازار خودروی ایران محسوب می‌شود، اما چند‌درصد از مردم کشور قادر به خرید این محصول خواهند بود؟ آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، بیش از ٨٠‌ درصد خرید و فروش‌های انجام‌شده طی‌ سال ٩۶ در بازار مربوط به خودروهای کمتر از ۵٠‌ میلیون تومان بوده است و به دلیل کاهش قدرت خرید، بسیاری از ایرانی‌ها قادر به خرید خودروهای گران‌قیمت نیستند. محصولی که قرار بود جایگزین پژو ۴٠۵ در بازار ایران شود، به گفته نجاری قیمتی بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته زاوه می‌گوید: «با در نظر گرفتن شرایط امروز، حداقل ٢٠٠‌میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته به‌طور قطع هزینه تولید در ‌سال آینده به‌مراتب بالاتر خواهد رفت». به گفته او، در شرایطی که سراتو ٢۵٠ میلیون و مزدا٣ حدود ٣۵٠‌ میلیون تومان است، عرضه این محصول با قیمت کمتر از ٢٠٠‌ میلیون تومان منطقی نیست.

امکان تولید پژو ٣٠١ در ایران وجود دارد؟

مدیرعامل ساپکو اعلام کرده که در تلاش برای افزایش داخلی‌سازی قطعات مصرفی در تولید خودرو هستیم و قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازنده‌ها برای تولید ۱۵۰‌ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه‌سال منعقد شده است. با وجود این گفته‌ها، آیا امکان تولید این محصول در داخل کشور وجود دارد؟ سوالی که کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به آن می‌گوید: «این محصول فرانسوی تشابهات زیادی با پژو ٢٠۶ دارد و می‌توان بخش زیادی از قطعات آن را در داخل تولید کرد. از طرفی ایران‌خودرو می‌تواند به چین سفارش دهد و بخشی از قطعات این محصول را از این طریق تامین کند».

پژو ٣٠١ چقدر ایمن است؟

پژو ۳۰۱ در تست‌های‌ سال ۲۰۱۴ موسسه‌ Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره‌ ایمنی شده است که نتیجه‌ چندان خوبی به‌شمار نمی‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودرو باید ٧١‌ درصد شاخص‌های محافظت از سرنشینان، ۵۴‌ درصد شاخص‌های محافظت از عابران‌پیاده و ٣٣‌ درصد سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده را پاس کند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو بخش عمده‌ای از نمره‌های خود را در بخش‌های سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران‌پیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخش‌های یادشده را بازه‌ قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو ۳۰۱ تعلق دارد و هنوز نسخه‌ فیس‌لیفت‌شده‌ آن مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال، پیش‌بینی تغییر عمده‌ای در نتایج تست تصادف این خودرو نمی‌رود.

امکانات رفاهی پژو ٣٠١

پژو ۳۰۱ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آنها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌ شدن خودکار چراغ‌های خطر حین ترمزگیری‌های شدید اشاره کرد. سیستم سرگرمی پژو ۳۰۱ شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورتUSB، AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom و سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay، Android Auto‌ و MirrorLink از جمله‌ قابلیت‌های دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو ٣٠١ در نظر گرفته است.

۳۰۱ شاید به خوبی سدان‌های کره‌ای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیه‌شده در این خودرو می‌تواند نیاز‌های قشر عمده‌ای از خانواده‌ها را تامین کند.

منبع:روزنامه شهروند

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها