کد خبر : 13604

خودروتک بررسی می‌کند؛

گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت نهایی پژو 301

گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت نهایی پژو 301

پژو 301 در کنار 2008 و 508 محصولاتی بودند که از آن‌ها به اسم میوه‌های برجامی صنعت خودرو یاد می‌شود. بعد از بروز تنش‌های بین‌المللی و آغاز تحریم‌ها، همکاری پژو و ایران‌خودرو آسیب شدیدی دید. طبیعتاً 301 نیز از این بحران بی‌نصیب نماند. حالا خبر می‌رسد که با اتخاذ راهکارهایی قرار است که این خودرو راهی بازار شود ولی با قیمتی نامعلوم.

به گزارش خودروتک ، تعداد محدودی 301 توانستند به‌صورت وارداتی با مدل 2016 به بازار ایران راه پیدا کنند. این خودرو به‌عنوان دومین محصول مونتاژی در ایران شناخته می‌شد که با توجه به گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو، با داخلی‌سازی 50 درصد قرار بود روی خط تولید ایران‌خودرو بیاید؛ اما با خروج ناگهانی و یک‌طرفه آمریکا از برجام، مجدداً شریک فرانسوی فعالیت خود را در ایران به تعلیق درآورد و بار دیگر اعتماد ایرانیان را با بدعهدی خود زیر سؤال برد.

اولین اطلاعیه ایران‌خودرو

پیش از مهرماه سال 96 طبق اعلام مدیران ایران‌خودرو قرار شد پژو ۳۰۱ پاییز آن سال وارد بازار ایران شود. به گفته هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو، قیمت پژو ۳۰۱ معادل ۵۸ میلیون تومان خواهد بود. این قیمت برای نسخهٔ ۱.۶ لیتری خودروی موردبحث با جعبه‌دندهٔ اتوماتیک ۴ سرعته در نظر گرفته شده است.

دومین اطلاعیه ایران‌خودرو

18 مرداد سال 96 بود که ایران‌خودرو اطلاعیه‌ای را با این توضیح ارائه کرد. به اطلاع کلیه متقاضیان محترم می‌رساند، شرکت ایران‌خودرو با همکاری شرکت ایران‌خودرو-پژو (ایکاپ) به‌زودی اقدام به عرضه تعداد محدودی خودرو پژو 301 با موتور 1.6 لیتری EC5 می‌نماید. خودرو پژو 301، یک خودرو سدان در کلاس ابعادی C است که یک خودروی خانوادگی جمع جور و اقتصادی محسوب می‌شود. موتور EC5 این خودرو با قدرت 114 اسب‌بخار در کنار گیربکس 6 سرعته (AT6) تجربه رانندگی دل‌نشینی را به ارمغان می‌آورد.

پیش‌فروش مرداد ماه 96

23 مرداد همان سال شرکت در اطلاعیه‌ای عنوان کرد پژو 301 پیش‌فروش می‌شود و رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، مشکلی و خاکستری قابل سفارش است و در 10 روز تحویل مشتری می‌شود. قیمت پژو 301 با احتساب مالیات و دیگر هزینه‌های شماره‌گذاری، 94 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده که اختلاف زیادی با قیمت اعلامی توسط ایران‌خودرو در گذشته دارد. این در حالی است که هنوز نه سایت ایران‌خودرو و نه سایت ایکاپ اطلاعاتی در مورد این خودرو را منتشر نکرده‌اند.

پیش‌فروش بهمن‌ ماه 96

ایران‌خودرو. شرایط فروش پژو 301 اتوماتیک مدل 2016 از روز شنبه مورخ 96/11/21 تا زمان تکمیل ظرفیت را اعلام کرد. این خودرو در رنگ‌های سفید، خاکستری، مشکی و نقره‌ای به فروش می‌رسد. بهای کارخانه این خودرو 835,839,451 ریال، پرداخت‌های قانونی و الزامی 113,427,549 ریال و قیمت مصوب فروش 949,267,000 ریال بود. همچنین موعد تحویل این خودرو 20 روز بود.

قیمت‌گذاری نامشخص

سال گذشته قرار بود این خودرو با قیمت زیر 60 میلیون تومان به دست مشتری برسد؛ اما بعد شایعهٔ قیمت‌گذاری در محدودهٔ ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای پژو 301، به گوش رسید ولی مدتی که گذشت گفته شد با توجه به قیمت دلار در بازار آزاد، بعید است که خودروی مذکور، کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شود. اکنون مدیرعامل شرکت ساپکو در مورد رنج قیمتی پژو ۳۰۱ نیز گفت: قیمت این محصول بالاتر از دنا پلاس خواهد بود. این در حالی است که به گفته نجاری برای تولید پژو ۳۰۱ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها منعقد شده است و این در حالی است که پیش‌تر برنامه‌ریزی برای تولید نسخه‌های تجاری پژو 301 از اواخر تابستان سال 98 حکایت می‌کرد، اما حالا این زمان از سوی مسئولان چند ماه به تأخیر افتاده است و در انتهای سال آینده اعلام می‌شود؛ اما ظاهراً تأثیر داخلی سازی سنگین پژو 301 بر قیمت‌گذاری این خودرو به شکل مشهود خواهد بود که ایران‌خودرو می‌تواند مدل‌های مونتاژی 301 را با قیمتی در حدود 150 الی 180 میلیونی تومان راهی بازار کند (براساس نرخ فعلی ارز) و البته مشخص نیست که قیمت نهایی در زمان تحویل به چه صورت خواهد بود.

خریدوفروش در بازار آزاد

در یکی از آگهی‌های مربوط به این خودرو، مالک خودرو مدل 2016 این خودرو را با 5 هزار کیلومتر کارکرد با قیمت 180 میلیون تومان آگهی کرده است که تقریباً کمترین کارکردی است که در سطح بازار شاهد آن هستیم. در یکی دیگر از آگهی‌های موجود در نیازمندی‌های آنلاین، مدل 2016 همین خودرو با 6 هزار کیلومتر کارکرد با همین قیمت 180 میلیون تومان فروخته می‌شود.

از جمله آگهی‌های دیگری که در نیازمندی مذکور وجود دارد، یک پژو 301 مدل 2016 است که با کارکردی در حدود 8 هزار کیلومتر و با قیمت 172 میلیون تومان به فروش می‌رسد که به نظر می‌رسد صرفاً کارکرد بالاتر آن دلیل پایین‌تر بودن قیمتش نیست و احتمالاً مشتری با بررسی فیزیکی خودرو متوجه مشکلات کوچکی خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها