کد خبر : 27415

سرانجام پورشه تایکان 2020 رونمایی شد

سرانجام پورشه تایکان 2020 رونمایی شد

قیمت پایه مدل توربو از 153,310 دلار و نسخه توربو S از 187,610 دلار آغاز خواهد شد. هرچند قیمت پورشه تایکان گران به نظر می‌رسد اما ثبت 30 هزار سفارش اولیه برای این مدل، می‌تواند نشانگر علاقه مشتریان به خرید این خودرو باشد.

به گزارش خودروتک ،‌ پس از بالا گرفتن تب رقابت برای ساخت خودروهای برقی، شرکت‌های خودروسازی باسابقه مدام درحال معرفی انواع کانسپت‌ها یا مدل‌های تولیدی از خودروهای برقی هستند تا با دست پر به مبارزه با تسلا بپردازند. اکنون با معرفی پورشه تایکان مدل 2020، رقیب تازه‌ای به دنیای خودروهای برقی وارد شده است.

تایکان 2020 در دو نسخه توربو و توربو S عرضه خواهد شد که هرکدام از آن‌ها از یک جفت موتور برقی بهره‌مند شده‌اند که مجموعاً به ترتیب 616 و 751 اسب‌بخار قدرت و گشتاوری معادل با 850 و 1050 نیوتن‌متر تولید می‌کنند.

پورشه تایکان توربو قادر است ظرف 3 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد درحالی‌که مدل توربو S به تنها 2.6 ثانیه زمان برای انجام این امر نیاز خواهد داشت. در هر دو نسخه پورشه تایکان از مجموعه باتری لیتیوم یون 93.4 کیلووات ساعتی ولتاژ بالا ساخت LG استفاده شده که در کف خودرو جای گرفته و پورشه تایکان توربو را قادر می سازد بسته به شرایط، بین 380 تا 448 کیلومتر مسافت را طی کند. این میزان برای پورشه تایکان توربو S به محدوده کوچکتری محدود شده و به 385 الی 409 کیلومتر کاهش می‌یابد.

بررسی کابین پورشه تایکان

مهمترین نکته کابین پورشه تایکان 2020 که بسیار نوآورانه نیز هست، نصب چهار نمایشگر متفاوت روی داشبورد آن بوده که شامل یک صفحه پشت آمپر دیجیتال، سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگری در بخش پایینی کنسول مرکزی می‌شود. خب تا اینجای کار با اتفاق چندان عجیبی روبه‌رو نیستیم هرچند که حضور یک نمایشگر در پایین کنسول میانی چیزی نیست که در هر خودرویی بتوان مشاهده کرد اما مثلاً در مدل‌های جدید آئودی پیش از این چنین چیدمانی را شاهد بوده‌ایم. ولی خبر جالب این است که با سفارش خریدار، در پورشه تایکان 2020 برای سرنشین کنار راننده نیز صفحه نمایش اختصاصی نصب می‌شود. شرکت پورشه هنوز درباره مشخصات این نمایشگر اطلاعات خاصی منتشر نکرده اما اعلام کرده که این نمایشگر باعث می‌شود سرنشین کناری بدون ایجاد مزاحمت برای راننده، به تنظیمات موردعلاقه خود بپردازد.

به سراغ سایر نمایشگرها برویم، صفحه پشت آمپر دیجیتال با ابعاد 16.8 اینچ که با فرم جالب منحنی به صورت مستقل و ایستاده نصب شده است. به واسطه استفاده از فیلتر پولاریزه و شیشه واقعی، این نمایشگر به خاصیت ضد انعکاس مجهز شده است. این صفحه نمایشگر قابل تنظیم بوده و در چهار حالت مختلف قرار می‌گیرد: کلاسیک، نقشه، نقشه کامل و پیور (Pure). در حالت کلاسیک با نمایشگری روبه‌رو هستیم که همچون نمونه‌های معمول صفحه پشت آمپر عمل می‌کند درحالی‌که در دو حالتی که نام نقشه را بر خود دارند، اطلاعات سیستم رهیاب به نمایش گذاشته می‌شود. اما در حالت Pure همان‌طور که از معنی نام آن برمی‌آید (خالص)، تنها اطلاعات ضروری هنگام رانندگی به نمایش درمی‌آید که شامل مواردی چون سرعت و علائم رانندگی و سیستم رهیاب خواهد بود.

در کنار این نمایشگر دو بخش کنترل قرار گرفته که از طریق لمس آن‌ها می‌توان به تنظیمات بخش‌های مختلف خودرو دسترسی پیدا کرد. بخش سمت چپ برای تنظیمات روشنایی بوده درحالی‌که قسمت سمت راست به تنظیمات تعلیق و سیستم کنترل کشش تعلق دارد.

در این قسمت به غیر از صفحه پشت آمپر باید به فرمان پورشه تایکان اشاره کرد که در دو نوع مختلف قابل سفارش خواهد بود: مدل پایه که امکان انتخاب آن با جزئیات رنگی وجود دارد و دیگری که از نوع GT sports خواهد بود. بنابر اعلام پورشه، فرمان مذکور طراحی خاصی داشته و با دکمه‌های مختلفی که روی آن قرار گرفته می‌توان حالت‌های مختلف رانندگی را انتخاب کرد.

صفحه نمایشگر میانی اما نمونه‌ای با ابعاد 10.9 اینچ خواهد بود که به سیستم اطلاعات سرگرمی تعلق داشته و به واسطه شیشه خاصی که در آن استفاده شده، نمایی تیره یافته است. این نمایشگر به فناوری کنترل صوتی مجهز شده که به عبارت «هی پورشه» پاسخ داده و با نرم‌افزارهایی چون مسیریاب، تلفن، پخش موسیقی و پورشه کانکت ارتباط برقرار می‌کند.

کابین پورشه تایکان

در پایین نمایشگر اطلاعات سرگرمی و در بخش شیب‌دار کنسول مرکزی، غیر از دو خروجی هوا با طرح مستطیلی، نمایشگر لمسی دیگری با ابعاد 8.4 اینچ به چشم می‌خورد. این نمایشگر علاوه بر فراهم نمودن دسترسی آسان به تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و گرمکن یا سردکن صندلی‌های جلو، به فناوری تشخیص دست خط نیز مجهز شده که به کاربر امکان می‌دهد به آسانی نام خیابان موردنظر را در سیستم مسیریاب وارد نمایند.

اگر این نمایشگرهای چهارگانه برای سرنشینان خودرو کافی نباشند، امکان سفارش سیستم تهویه مطبوع با نمایشگری 5.9 اینچی فراهم شده که در دسترس سرنشینان عقب قرار خواهد گرفت.

صندلی های پورشه تایکان

اکنون که صحبت از تجهیزات اضافی قابل سفارش برای پورشه تایکان شده، بد نیست بدانید امکان سفارشی‌سازی خودروی برقی پورشه برای خریداران فراهم است. برای مثال غیر از پوشش معمول چرم برای صندلی‌ها، می‌توان نوعی چرم سفارش داد که از طریق اعمال پروسه خاصی روی برگ‌های زیتون تولید می‌شود.

برای جلب نظر علاقمندان به حقوق حیوانات، پورشه ماده دیگری نیز به عنوان جایگزین برای پوشش چرم معرفی کرده که Race-Tex نام داشته و بنابر اعلام سازنده، نوعی مایکروفایبر بسیار با کیفیت بوده که از فیبرهای بازیافت شده پلی‌استر تولید می‌شود.

اکنون که صحبت از مواد بازیافتی شده بد نیست به پوشش کف پورشه تایکان 2020 نیز اشاره کنیم که از ماده‌ای به نام Econyl ساخته شده که از بازیافت تور ماهیگیری و موادی مشابه به دست می‌آید.

امکان سفارش پوشش داخلی کابین پورشه تایکان با رنگ‌هایی شامل بژ، بلک بری، لیمویی بژ-مشکی و قهوه‌ای وجود دارد. از آنجایی که در برخی بخش‌های کابین از قطعات داخلی به رنگ مشکی مات یا نقره‌ای تیره استفاده شده، تضاد زیبایی بین این جزئیات با پوشش صندلی‌ها ایجاد خواهد شد. برای پوشش داخلی درها و کنسول مرکزی می‌توان چوب، فیبرکربن ، آلومینیوم و یا پارچه را سفارش داد.

وضعیت باتری‌ها در پورشه تایکان

با توجه به فناوری به کارگرفته شده در این باتری، برای رساندن شارژ آن از 5 تا 80 درصد در حالت سریع، به تنها 22.5 دقیقه زمان نیاز است. البته ایستگاه شارژی که بتواند جریان موردنیاز برای این عمل را تامین نماید فعلاً بسیار کمیاب است و باید به انواع معمول بسنده کرد که در این صورت برای شارژ کامل باتری‌های پورشه تایکان به 11 ساعت زمان نیاز خواهد بود.

ایستگاه شارژ پورشه تایکان

نکته جالب اینکه سیستم رهیاب پورشه تایکان از میزان ذخیره باتری‌ها آگاه بوده و با توجه به وضعیت آن، می‌تواند به صرفه‌ترین مسیر و همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ را پیشنهاد دهد.

برای جانمایی موتورهای الکتریکی در پورشه تایکان از روش مرسوم این روزها یعنی نصب هرکدام از پیشرانه‌ها در یکی از محورهای خودرو استفاده شده است. پورشه از فناوری آهنربای دائمی در موتور این مدل استفاده کرده که هرچند باعث افزایش هزینه ساخت شده اما در عوض فضای کمتری اشغال کرده، وزن سبکی داشته و مصرف انرژی به صرفه‌تری ارائه می‌کند.

بررسی مشخصه‌های فنی و عملکرد پورشه تایکان

پیشرانه برقی نصب شده در محور جلوی مدل توربو 76 کیلوگرم وزن دارد و 255 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در محور عقب اما وزن پیشرانه به 170 کیلوگرم رسیده و قدرت تولید شده نیز به 449 اسب‌بخار و 550 نیوتن‌متر گشتاور خواهد رسید. البته موتورهای برقی پورشه تایکان بدون دریافت نیرو از باتری ، قادر به انجام کاری نخواهند بود.

موتورهای برقی پورشه تایکان

قطعه کوچکی که به منظور انتقال قدرت پیشرانه روی محور جلو نصب شده تنها 16 کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که نقش جعبه‌دنده دو سرعته که روی محور عقب قرار گرفته، به مراتب مهمتر خواهد بود. دنده اول این گیربکس برای شتابگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که دنده دوم برای پیمودن ادامه مسیر کاربرد دارد.

پس از گزارش‌های متعدد منتشر شده درباره مشکلات گرم شدن بیش از حد بخش‌های پیشرانه تسلا، پورشه تصمیم گرفت قوای فنی تایکان را به خنک‌کننده مجهز سازد. به همین دلیل این خودرو را با شش راننده به تست‌های طولانی مدت 24 ساعته روانه کرد تا بیش از 3300 کیلومتر را بپیماید. علاوه‌براین‌ها، تایکان موفق به ثبت رکورد در پیست مشهور نوربورگ‌رینگ نیز شده است.

افرادی که سواری با پورشه تایکان را تجربه کرده‌اند، با وجود وزن بیش از 2300 کیلوگرمی این خودرو از پایداری و چابکی تعریف کرده‌اند. در حقیقت پورشه سعی کرده خودرویی برقی تولید کند که همچنان به اصول طراحی سایر ساخته‌های این برند وفادار باشد.

سیستم تعلیق فعال پورشه در سرعت‌های بالاتر از 90 کیلومتر برساعت ارتفاع کلی خودرو را تا 10 میلی‌متر و با عبور از 180 کیلومتر برساعت تا 12 میلی‌متر کاهش می‌دهد. البته در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، امکان افزایش ارتفاع تا 20 میلی‌متر نیز وجود دارد. غیر از این باید به سیستم کنترل فعال شاسی و همچنین قابلیت فرمان‌پذیری محور عقب اشاره کرد که این مورد اخیر در مدل توربو S به صورت استاندارد نصب می‌شود. پیش از این، شاهد نحوه عملکرد سیستم مذکور در نسل جدید 911 و همچنین مدل پانامرا بوده‎ایم.

مسئول خط تولید تایکان در پورشه یعنی آقای Stefan Weckbach در اظهارنظری به motor1.com، این مدل را اسپرت‌ترین خودرو در میان رقبا وصف کرده و خاطرنشان ساخته که تایکان استانداردهای جدیدی از سطح عملکرد فنی را به نمایش خواهد گذاشت.

بررسی پورشه تایکان

پورشه در هنگام طراحی مدل تایکان بر قابلیت‌های آیرودینامیکی آن تمرکز زیادی داشته که حاصل آن، ضریب درگ 0.22 بوده که نسبت به تسلا مدل 3، رقم بهتری است. حتی تویوتا پریوس که همواره در علم آیرودینامیک مدعی بوده نیز به رقمی بهتر از 0.26 دست نیافته است.

زمان عرضه تایکان و سایر خودروهای برقی پورشه

قیمت پایه مدل توربو از 153,310 دلار و نسخه توربو S از 187,610 دلار آغاز خواهد شد. قرار است این خودرو در تاریخ 4 سپتامبر در جریان رویدادی خاص به معرض نمایش درآید اما امکان خرید آن از دسامبر سال جاری میلادی فراهم خواهد بود. البته با توجه به طیف وسیع آپشن‌هایی که مشتریان می‌توانند سفارش دهند، این ارقام را در نهایت بسیار بالاتر خواهد بود. هرچند قیمت پورشه تایکان گران به نظر می‌رسد اما ثبت 30 هزار سفارش اولیه برای این مدل، می‌تواند نشانگر علاقه مشتریان به خرید این خودرو باشد.

اکنون که پورشه تایکان معرفی شده، این پرسش می‌تواند مطرح شود که محصول برقی بعدی پورشه چه خودرویی خواهد بود. از عرضه نسخه برقی ماکان در سال 2021 مطلع هستیم ولی به نظر می‌رسد در همین فاصله دو ساله تا آن زمان مدل‌های دیگری در راه باشند. اخیراً روشن شده که پورشه در حال کار بر روی نسخه هیبرید از مدل افسانه‌ای 911 است. خب تصور کنید اگر مدل تمام برقی این خودرو عرضه شود تا چه حد می‌تواند محبوب و موفق باشد. پیشنهاد دوم می‌تواند عرضه نسخه‌ای به‌روزشده و البته برقی از مدل 914 باشد، خودرویی که بسیار دوست‌داشتنی بوده اما به دلیل سادگی طراحی و فقدان تجهیزات داخلی (همچون جد خود) می‌تواند با قیمتی بسیار پایین عرضه شده و به نحوی نقشی مشابه شورولت کوروت را ایفا نماید.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها