کد خبر : 78282

خبر فوق العاده برای معلمان | آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی ابلاغ شد

خبر فوق العاده برای معلمان | آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی ابلاغ شد

مجلس شورای اسلامی پیش از این قانون رتبه بندی معلمان را تصویب کرده و مدت‌ها این قانون برای تنظیم آئین نامه اجرایی در وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی بود.

صادق ستاری معاون وزیر آموزش و پرورش در پیامی در شبکه‌های اجتماعی از اجرای آئین نامه قانون نظام رتبه بندی معلمان خبر داد. محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز پیش از این در توضیح نحوه رتبه بندی معلمان بر اساس این قانون، به تسنیم گفته بود: طبق قانون رتبه بندی معلمان ، مجموع امتیازات دیده شده برای کسب رتبه مختلف یک هزار امتیاز است و دو مرحله «تطبیق» و «ارتقا» در قانون دیده شد و بر اساس امتیازات اخذ شده تمامی معلمان بر طبق 4 شاخصه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه رتبه‌ بندی معلمان معنا می‌شوند  و پس از 5 سال نیز ارتقا می‌گیرد. بر اساس این گزارش، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود که رتبه‌ بندی معلمان از اول شهریور 1400 در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.

بر اساس این قانون  به شاخص‌های تعیین شده یعنی شایستگی عمومی 300 امتیاز، شایستگی تخصصی 260، شایستگی حرفه‌‌ای  240 امتیاز و تجربه تا 200 امتیاز تعلق می‌یابد و معلمان حائز رتبه تا 500 امتیاز آموزشیار معلم، مربی معلم 500 امتیاز، استادیار معلم 650 امتیاز، دانشیار معلم 750 امتیاز، استاد معلم 900 امتیاز اخذ خواهد کرد.

ضمنا، این مصوبه‌ی مجلس سال گذشته برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شده بود که مجلس در اسفندماه موارد و ایرادات شورا را رفع و مجددا به این شورا ارسال کرده که شورا در نیمه‌ی اسفند 1400 مصوبه را تأیید کرد. ضمنا این قانون 18 اسفند جهت اجرا توسط رئیس مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

وی در این پیام نوشت:

به حمدالله آئین نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد.

رتبه بندی معلمان

از همراهی اعضای محترم هیئت دولت، حمایت رئیس جمهور و معاون اول سپاسگزاریم.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی پیش از این قانون رتبه بندی معلمان را تصویب کرده بودند و مدت‌ها این قانون برای تنظیم و تدوین آئین نامه اجرایی در وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از معلمان از روند کند اجرای این قانون و عدم ابلاغ آن علیرغم اختصاص بودجه مورد نظر گلایه داشتند.

ملاک‌های اصلی در رتبه‌بندی معلمان چیست؟

آن‌طور که آیین‌نامه تدوین‌شده آموزش و پرورش نشان می‌دهد، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترام‌آمیز با دانش‌آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و… با ۳۰۰ امتیاز تأثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد، بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر ۷۵ امتیاز، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد با حداکثر امتیاز ۳۰، تألیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز ۲۰ و… قرار می‌گیرد.

هر رتبه چه امتیازی نیاز دارد؟

با این ملاک‌ها سرانجام معلمان در ۵ گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه‌بندی می‌شوند که برای دستیابی به هر کدام از این رتبه‌ها به‌جز آموزشیار معلم که تا ۵۰۰ امتیاز را شامل می‌شود برای سایر رتبه‌ها به‌ترتیب حداقل ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۵۰ و ۹۰۰ امتیاز ضرورت دارد.

البته وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبه‌بندی برای دریافت مدارک و مستندات معلمان هم اقدام کند و داده‌های دریافت‌شده در این سامانه به‌طور شفاف قابل رصد باشد.

رتبه‌بندی فقط مسیر صعودی ندارد

با توجه به قوانین وضع‌شده برای قانون رتبه‌بندی معلمان، معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون را کسب کرده‌اند، هر سه سال یک‌بار مجدداً طبق ضوابط این آیین‌نامه اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر امتیاز لازم را برای حفظ رتبه کسب نکنند، به رتبه پایین‌تر تنزل خواهند کرد و به‌دنبال این موضوع موظف به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش می‌شوند و اگر این مورد برای بار دوم تکرار شود، معلم از رسته آموزشی و فرهنگی خارج خواهد شد.

علاوه بر این موضوع به‌طور کلی اجرای نظام رتبه‌بندی دو سال بعد از اجرا مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین و تأثیر بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت مورد بررسی و در صورت نیاز بازنگری می‌شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها