کد خبر : 8112

آموزش شستن لاستیک خودرو

آموزش شستن لاستیک خودرو

یکی از مهم ترین و البته جذاب ترین قسمت های هر خودرو مطمئنا قسمت چرخ ها یا بهتر است بگوییم رینگ و لاستیک است که بسیار می توانید فارغ از نوع و مدل خودروی شما در زیبایی خودروی شما کمک کند.

به گزارش خودروتک، این قسمت از خودرو علاوه بر اینکه همیشه در خودرو جلب توجه می کنند و زیر نظر هستند یکی از اصلی ترین قسمت های خودرو هم به حسای می آیند که تمییز کردن مرتب آن ها علاوه بر زیبایی به سلامت و عملکرد خودروی شما هم کمک می کند.

چرا باید تایر ها را منظم شست؟

شاید زیبایی و ظهار خودروی شما یکی از اصلی ترین دلایل برای شست لاستیک ها و تایر ها باشد ولی جالب است بدانید.

  • شستن مرتب و منظم لاستیک ها و چرخ های خودرو  می توانید مصرف خودروی شما را پایین بیاورد.
  • از سوی دیگر به لاستیک ها در هنگام ترمز گرفتن کمک می کند که عملکرد به مراتب بهتری داشته باشند.
  •   شما در هر بار شست وشو می توانید با یک یررسی کلی از وضعیت سلامت تایر ها هم با خبر شوید تا اگر مشکلی هست پیش از سانحه برطرف شود.
  • تنها در هر مرتبه که ماشین می شوید نباید تایر ها را بشویید بلکه علاوه بر این دفعات جدا گانه هم به صورت دوره ای می بایست لاستیک ها شسته شوند.

وسایل مورد نیاز

  1. یک سطل متوسط آب
  2. مایع ظرف شویی
  3. پارچه حوله ای
  4. فرچه
  5. اسفنج
  6. اسپری STP
  7. نوشابه گاز دار
  8.  واکس تایر

مراحل:

۱) تایر ها را از آلودگی ها پاک کنید: قبل از شروع کردن به برق انداختن تایر ها می بایست آن ها را از هر گونه آلودگی بزدایید برای این منظور می توانید یک سطل از آب را با مقداری مایع دست شویی یا مایع شرف شویی ترکیب کرده و با استفاده از یک اسفنج به خوبی تمام آلودگی ها و گرد و خاک ها را برطرف کرده و بشویید. سپس مطمئنا با لکه ها های سمجی برخورد میکنید که با اسفنج به راحتی بر طرف نمی شوند که پس از مدتی خیس خوردن با اسفنج نوبت به فرچه یا هر وسیله مناسب این کار می رسد که تمام تایر را از الودگی ها پاک کنید و خوب بشویید.

howcanu - washing tires2

۲) از یک تمیز کننده تایر استفاده کنید: در این مرحله نوبت به تمیزز کنده های تایر میرسد که در انواع و اقسام مختلف یافت می شوند، یکی از معروف ترین های این نوع اسپره ها و پاک کننده ها اسپری های معروف STP  است که می بایست بر روی تمام نقاط لاستیک ها کشیده شده و پس از مدتی بسته به نوعی که استفاده میکنید (بر روی آن ذکر شده است) آن را از سطح لاستیک ها (طبق مرحله بعد) با یک پارچه یا فرچه مناسب با کمی فشار  جمع آوری می کنید.

حال اگر که تمییز کنند ه ای مخصوص تایر در دسترس نیست هم می توانید از ترفند استفاده کنید. به این صورت که مقداری نوشابه گاز دار بر روی تایر ها پاشیده وسپس تایر ها را با یک دستمال یا فرچه خشک مناسب پاک کنید.

howcanu - washing tires1

۳) تایر ها را خوب با دستمال یا فرچه تمییز کنید: پس از اینکه اسپری مخصوص تمیز کردن لاستیک یا نوشابه را بر روی لاستیک ها استفاده کردید حال نوبت آن می رسد که با یک دستمال یا فرچه خوب لاستیک ها را بسابید. تا قبل از اینکه لاستیک را تماما پاک نکرده و خشک نکرده اید سراغ لاستیک بعدی نروید. سعی کنید تمام انحنا ها و داخل رینگ ها را به خوبی بشویید و نقطه ای از قلم نیوفتد.

howcanu - washing tires3

۴) تایر ها را با یک دستمال خشک کنید: با استفاده از یک دستمال حوله ای تمام لاستیک و تایر و همچنین داخل رینگ ها را با دقت تمیز و خشک کنید. اگر شما خوب لاستیک ها را خشک نکنید در مرحله بعد که میواهید از واکس براق کننده استفاده کنید دچار مشکل خواهید شد. همچنین با خشک نکردن احتمال زنگ زدگی در قسمت های اهنی و داخل چرخ هم افزایش پیدا می کند.

howcanu - washing tires4

۵) تایر ها را واکس بزنید: حال نوبت به واکس و براق کننده های مخصوص تایر میرسد که می بایست مقداری از آن را با پد مخصوص آن ها بر روی لاستیک ها کشیده و خوب همه جا پخشش کنید. واکس های مخصوص تایر خودرو علاوه بر اینکه به زیبایی تایرو خودروی شما می انجامد از لاستیک شما هم در برابر گرد و خاک و همچنین برخی عناصر آسیب آفرین محافظت می کند. این واکس ها همچنین از لاستیک شما در برابر اشعه های UV  که اسیب زننده با لاستیک است هم محافظت می کند.

howcanu - washing tires5

نکته ها:

  1. برخی از پاک کننده های تایر مخصوص تایر هستند و نمی توان برای رینگ ها استفاده کرد چرا که با توجه به مواد تشکیل دهنده امکان دارد رینگ های شما آسیب بزند و آن ها را کمی کدر کند. پس بسته به نوع و جنس رینگ از چاک کننده های مخصوص استفاده کنید که البته برخی برای هردوی لاستیک و رینگ مناسب هستند.
  2. برخی برای براق کردن خودرو استفاده از آب و شکر یا نوشابه و شکر را توصیه می کنند که البته این محلول ها می توانند به براقی تایر خودروی شما کمک کنند ولی در محافظت لاستیک از گرد و غبار و غیره نتیجه معکوس دارند.
  3. برخی به جای واکس مخصوص تایر از واکس کفش استفاده می کنند که این مورد هم همچون مورد قبل بلافاصله گرد و غبار را به خود جذب می کند.
  4. در صورتی که هیچ یک از مواد مخصوص تمیز کننده و نوشابه را در دسترس نداشتید با چند باز شست و شو با محلول مایع ظرف شویی و آب شاید بتوانید نتیجه مطلوب را کسب کنید.
  5. برخی از لاستیک ها متاسفانه به دلیل پایین بودن کیفیت بعد از مدتی رنگ خود را از دست می دهند و تیره میشوند که این مورد به سختی قابل برگشت پذیر بودن است.


منبع: هاو کن یو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها