کد خبر : 6552

چگونه از رنگ خودرو محافظت کنیم؟

چگونه از رنگ خودرو محافظت کنیم؟

اگر طراحی بدنه را در نظر نگیریم رنگ بدنه خودرو نخستین شاخصه‌ای است که زیبایی و جذابیت یک خودرو را به رخ می‌کشد.

به گزارش خودروتک، داشتن یک اتومبیل تمیز با رنگی یکدست و براق دغدغه بسیاری از رانندگان است به حدی که بعضی از آنها دائماً با یک دستمال خشک و خیس در حال پاک کردن وجب به وجب خودروی خود هستند؛ اما بلاهای زیادی رنگ خودروی دلبند شما را تهدید می‌کند.

از شیره درختانی که در زیر آنها پارک می‌کنید تا فضولات حیوانات و پرندگان؛ از چادر محافظ خودرو تا شیوه شستشوی آن همگی می‌توانند از عمر مفید رنگ بدنه بکاهند.

 

رنگ خودرو

رنگ خودرو از ترکیب مواد شیمیایی مختلف ساخته می‌شود که نسبت به گرما و مواد اسیدی واکنش منفی نشان می‌دهد. خودرویی که رنگ آن باید تا ۵۰ سال عمر کند هنگامی‌که دائماً در معرض تابش خورشید قرار گیرد عمری بیشتر از ۳۰ سال نخواهد کرد. این موضوع در کشورهایی نظیر ایران که مدت‌زمان قابل‌توجهی از سال دارای آب هوای گرم هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این هوای گرم و مرطوب چه بر سر رنگ خودرو می‌آورد؟ اگر رنگ خودرو را چیزی شبیه به پوست انسان در نظر بگیریم آیا محافظی مانند کرم ضد آفتاب برای در امان ماندن از آسیب‌های تابش نور خورشید وجود دارد؟

آسیب‌های رنگ خودرو

پیش از بررسی راهکارهایی برای نگهداری صحیح رنگ خودرو بهتر است پیرامون تهدیدهایی که برای آن وجود دارد صحبت کنیم.

۱- نور خورشید: به عقیده کارشناسان نور خورشید اصلی‌ترین تهدید رنگ خودرو محسوب می‌شود. تهدیدی که موجب کاهش ضخامت و یا تغییر تنالیته رنگ می‌شود. آسیب‌های اشعه خورشید تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود. تابش مداوم آفتاب موجب گرم شدن بیش‌ازحد لوازم پلاستیکی داخل خودرو می‌شود. این قطعات در اثر گرما گاز سمی بنزن را تولید می‌کنند که به‌طور مستقیم در افزایش احتمال ابتلا به سرطان مؤثر است.

۲- باران اسیدی: شهرهای بزرگ و پرجمعیت با آلودگی عجین شده‌اند و بسیاری برای رهایی از آن چشم به آسمان و ریزش باران دوخته‌اند. اگرچه این باران باعث کاهش آلودگی می‌شود اما خود یکی از تهدید رنگ خودرو به شمار می‌رود. این باران می‌تواند موجب کاهش ضخامت رنگ و از بین رفتن لایه‌های آن شود.

۳- شیره درختان و فضولات پرندگان: اگر فضله کبوتر مدت‌زمان زیادی بر روی بدنه خودرو باقی بماند پس از پاک کردن آن متوجه می‌شوید که رنگ قسمت زیر آن با سایر قسمت‌های اطراف متفاوت است. پارک کردن زیر درختان اگرچه خودرو را از نور خورشید در امان نگه می‌دارد اما شما را با چالش دیگری مواجه می‌کند.

کارواش: شستشوی خودرو در کارواش علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه به کاهش مصرف آب شهری نیز کمک می‌کند اما برخی کارواش‌ها برای سرعت بخشیدن به عملیات شستشو، حجم بیشتری از مواد شوینده را استفاده می‌کنند. این مواد شوینده نیز عمر رنگ خودرو را کم می‌کنند.

نام بردن تهدیدات رنگ خودرو تمامی ندارد اما بهتر است در این مطلب مختصری به شیوه‌های درست نگهداری از آن نیز اشاره کنیم.

راهکارهایی برای حفظ رنگ خودرو

۱- استفاده از چادر استاندارد: استفاده از چادر یکی از راه‌های ساده برای در امان ماندن رنگ بدنه از اشعه‌های مضر خورشید است. البته در نظر داشته باشید بعضی چادرها به علت استفاده از مواد نامناسب در آنها به‌جای حفاظت، بیشتر به رنگ خودرو آسیب می‌زنند. برای مثال چادرهای پلاستیکی به علت بافت زبر خود خط‌های بی‌شماری رو بر روی بدنه به یادگار می‌گذارند.

همچنین این چادرها در اثر تابش نور خورشید گرم شده و گازهایی از خود متصاعد می‌کند که موجب از بین رفتن رنگ خودرو می‌شود. بهتر است در هنگام خرید چادرهای چندلایه با غشای میانی پنبه‌ای را انتخاب نمایید.

۲- واکس خودرو: واکس خودرو عملکردی شبیه به کرم ضد آفتاب دار؛ با این تفاوت که لازم نیست هر روز و هر هفته آن را استفاده کنید. کارشناسان دو بار استفاده از واکس خودرو در سال را کافی می‌دانند.

۳- استفاده از دستمال خیس برای تمیز کردن خودرو: بیشتر رانندگان یک دستمال برای تمیز کردن خودرو دارند؛ اما حواستان باشد که از دستمال خشک استفاده نکنید چراکه این دستمال با کشیدن گرد و غبار بر روی بدنه خودرو مانند سمباده عمل می‌کند و سبب خط افتادن بر روی بدنه می‌شود. بهتر است برای پاک کردن گرد و غبار از دستمال یا ابر خیس استفاده کنید.


منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها