کد خبر : 4928

مزایا و معایب روغن موتور سرامیکی

مزایا و معایب روغن موتور سرامیکی

خودرویی با این روغن موتور دهها سال به تعویض روغن نیاز ندارد. اینکار صرفاً با بالا بردن راندمان موتور و کاهش اصطکاک اجزای موتور خودرو امکان پذیر می شود.

به گزارش خودروتک، همان‌طور که می‌دانیم دیواره سیلندرها با رینگ‌های کمپرسی پیستون به‌شدت در تماس است. این تماس، اصطکاک زیادی را به وجود می‌آورد که با کاهش راندمان مکانیکی موتور همراه است ولی از طرفی اگر این اصطکاک وجود نداشته باشد، تراکم محفظه احتراق از قسمت دیواره سیلندر فرار خواهد کرد که این امر موجب کاهش شدید راندمان حجمی و حتی خاموش شدن موتور خواهد شد.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا می‌توان اصطکاک موجود در سیلندرها و سایر قسمت‌ها را بدون از دست دادن تراکم موتور، کاهش داد؟

تکنولوژی متالوسرامیک یکی از روش‌هایی است که برای کاهش اصطکاک اجزای موتور خودرو استفاده شده است. مبنای این تکنولوژی استفاده از ذرات بسیار ریز سرامیکی در روغن‌موتور است.

ذرات سرامیکی معلق در روغن‌موتور زمانی فعال می‌شوند که در یک نقطه، سایش و دمای زیادی وجود داشته باشد. این ذرات پس از رسیدن به این نقاط، با دریافت دمای موجود در این نقاط به‌صورت اتم به اتم با مولکول‌های فلز پیوند می‌خورند و تقریباً به‌صورت مادام‌العمر بر روی سطوح باقی می‌مانند.

متالوسرامیک علاوه بر داشتن سختی بالا به‌هیچ‌عنوان شکننده نیست. سختی متالوسرامیک ۱۰ برابر فولاد است درحالی‌که اصطکاک آن ۱۰ برابر کمتر از آینه است! به زبان ساده در صورت استفاده از این تکنولوژی تمامی سطوح موتور که دارای اصطکاک و استهلاک هستند با لایه‌ای بسیار نازک و فوق‌العاده مستحکم و صیقلی پوشیده می‌شوند.

تأثیر این تکنولوژی بر روی موتور خودرو

بر اثر از بین رفتن اصطکاک سیلندرها راندمان مکانیکی موتور افزایش و اتلاف انرژی کاهش پیدا می‌کند در این حالت موتور راحت‌تر کار کرده و سریع‌تر دور برمی‌دارد لرزش و صدای اضافی موتور به حداقل می‌رسد.

استهلاک قطعاتی چون رینگ پیستون، سیلندرها و میل بادامک کاهش

کاهش مصرف سوخت، گازهای آلاینده و استهلاک موتور

افزایش راندمان مکانیکی و طول عمر موتور

تعمیر موتور اتومبیل بدون نیاز به باز کردن قطعات است

در مواردی چون خط افتادگی بر روی سیلندر موتور باید قطعات موتور را باز کرده و با تراشیدن سیلندر و استفاده از رینگ و پیستون بزرگ‌تر این مشکل را برطرف کرد که این امر با اتلاف زمان و هزینه همراه است ولی اگر از تکنولوژی متالوسرامیک استفاده شود، می‌توان بدون باز کردن موتور و تنها با افزودن این ماده به روغن‌موتور خطوط سیلندر را پر کرده و شرایط کارکرد موتور را به حالت عادی بازگردانید.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها