کد خبر : 4859

باتری اتمی یا اسیدی؟

باتری اتمی یا اسیدی؟

شدت جریان خروجی یک باتری نو و کاملا سالم حدود ۵۰ تا ۷۰ آمپر می باشد . زمانی که این مقدار آمپر به استارتر موتور خودرو وارد می‌شود، پیشرانه به سرعت و راحتی روشن می شود؛ اما زمانی که عمر مفید باطری به پایان برسد، میل لنگ دیگر نخواهد چرخید و این نشان دهنده پایان عمر باتری اتومبیل شماست.

به گزارش خودروتک، یک باتری معمولی بین ۳ تا ۵ سال عمر می کند، اما برای احتیاط توصیه می شود که پس از گذشت  ۴ سال، حتی در صورت استارت خوردن طبیعی آن را تعویض کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

باتری های خودرو از نظر ساختمان دو نوع اند :

باتری های اسیدی

نوع قدیمی باتری بوده و نشانه آن وجود ۶ درب روی باتری است که با باز کردن ۶ درب باید سطح الکترولیت را ببینید و در صورت کسر الکترولیت بایستی آب مقطر اضافه کنید پس نیاز به نگهداری و بازدید دارد.

یک باتری سربی اسیدی معمولی از تعداد صفحه ی سربی که به صورت لایه لایه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده که مجموعه آن ها در محلول آب و اسید سولفوریک قرار دارند.

باتری های خشک

این نوع باتری در ایران به نام باتری اتمی شهرت یافته و همه فکر می کنند این نوع باتری الکترولیت (اسید) ندارد! در صورتی که الکترولیت دارد اما با توجه به جنس خاص صفحات درون آن، نیازی به نگهداری و افزودن آب مقطر ندارد.

رنگ نشانگر نصب شده روی باتری می تواند وضعیت باتری را با دقت نسبتا خوبی نشان دهد، اما مشکل این باتری ها این است که متاسفانه به شکل ناگهانی از کار می افتند و ممکن است شما را در وضعیت نامناسبی قرار دهند.

از این رو اگر اهل گذر به مناطق دور افتاده یا خارج شهر هستید  بهتر است یا نسبت به تعویض زود هنگام باتری خشک اقدام کنید  یا از باتری های اسیدی استفاده کنید. در نتیجه

باتری های  اسیدی

  •  ارزان تر هستند.
  • نگهداری بیشتری نیازمندند.
  •  به تدریج ضعیف می شوند، از روی ضعیف شدن استارت خودرو، می توان پایان یافتن عمر باتری را پیش بینی کرد.

باتری های خشک

  • گران تر هستند.
  • نگهداری کمتری نیازمندند.
  • امکان دارد به شکل ناگهانی از کار بیفتند و شما را غافلگیر کنند !

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها