کد خبر : 56593

شاهزاده خودروها، لکسوس زیر ذره بین

شاهزاده خودروها، لکسوس زیر ذره بین

​در سال‌های اخیر، التهابات بازار ارز به بازار خودرو نیز سرایت کرد. خودروهای خارجی وارداتی نیز از این امر مستثنا نبودند و روزبه‌روز به روند صعودی خود از لحاظ قیمتی ادامه می‌دادند.

اما در چند روز اخیر به دنبال کاهش قیمت ارز شاهد یک افت قیمتی چند درصدی در بسیاری از خودروها و از جمله خودروهای خارجی بوده‌ایم.

با اینکه قیمت خودروها افت کرده است. اما همچنان بازار در رکود به سر می‌برد و میزان معاملات عملا صفر است. چراکه اکثر متقاضیان خرید خودرو دست نگه داشته‌اند تا خودرو به قیمت واقعی خود نزدیک شود سپس اقدام به معامله نمایند.

در این مقاله که توسط مجله همراه مکانیک نوشته شده، قصد داریم به معرفی انواع مدل‌های خودروی‌ لکسوس بپردازیم و در ادامه خصوصیات چند سری از این خودروی لوکس را بررسی کنیم.

تاریخچه خودروهای لکسوس

کمپانی لکسوس از سال 1989 مشغول به فعالیت است. این کمپانی توسط مدیر عامل تویوتا راه اندازی شد و وظیفه طراحی، تولید و توزیع خودروهای لوکس شرکت تویوتا را بر عهده دارد. لکسوس در حال حاضر تولیدات خود را در 70 کشور جهان عرضه می‌کند و یکی از 10 نشان تجاری یا برند برتر ژاپن، بر پایه میزان ارزش بازار، به‌شمار می‌رود. دفتر مرکزی شرکت لکسوس در ژاپن قرار دارد و دفاتر بین‌المللی و مراکز عملیاتی آن نیز در شهرهای بروکسل، بلژیک و تورانس، کالیفرنیا مستقر هستند.

اولین پروژه‌‌ی لکسوس به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شرکت تویوتا در سال 1989 توسط مدیر عامل تویوتا در ایالت متحده آمریکا رونمایی شد. این محصول لکسوس با نام ال اس 400 به بازار عرضه شد. از همان سال‌ها فروش خودروهای لوکس در جهان آغاز شد. لکسوس در زمینه‌ی خودروهای خاص، تا سال 1990 توانست در لیست ده خودروی برگزیده‌ی جهان قرار گیرد. مرکز شرکت لکسوس در شهر ژاپن قرار دارد.

انواع مدل‌های خودروی لکسوس

خطوط تولیدی خودرهای لکسوس، گستره‌ی وسیعی از مدل‌های مختلف خودرو را شامل می‌شود. در زمینه‌ی خودروهای سدان لوکس می‌توان مدل‌های IS، HS را در کلاس کامپکت و سری‌های ٍES و GS را در کلاس متوسط نام برد. سری‌های بزرگ LS نیز از دیگر انواع این سدان لوکس ژاپنی است.

NX وRX  در انواع ابعاد، GX در سایز متوسط و LX در ابعاد کامل، در دسته‌ی خودروهای شاسی بلند لکسوس یا SUV قرار دارند.

بهترین خودروهای لکسوس تحت عنوان F وارد بازار شدند. اولین محصول سری F در سال 2007 به بازار عرضه شد. RCF و GSF جزء آخرین محصولات این سری بودند.

حضور فناوری‌های پیشرفته در انواع خودروهای لکسوس

در تمامی محصولات لکسوس، به ایمنی سرنشینان و راننده بسیار توجه شده است. ارگونومی داخلی ماشین، سیستم‌های کمکی کنترل پایداری، ایربگ‌های داخل خودرو، نرم افزارهای پیشرفته‌ی داخل خودرو، دوربین‌های پشتیبان و ... تنها نمونه‌های کوچکی از امکانات ایمنی خودرو هستند. صندلی ‌های چرم، کلید‌های هوشمند، مانیتورهای پیشرفته و استارت دکمه‌ای نمونه‌هایی از امکانات رفاهی انواع خودورهای لکسوس به شمار می‌روند. در ادامه قصد داریم شماری از محصولات سری‌های NX و RX را معرفی کنیم و به بررسی برخی از خصوصیات آن‌ها بپردازیم.

لکسوس NX

محصولات سری NX که یکی از کراس‌‌اوورهای محبوب کمپانی لکسوس در بازار کشورمان محسوب می‌شوند، درواقع نمونه‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر سری RX در سبد محصولات شرکت سازنده هستند. لکسوس NX (lexus nx) اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2014 در معرض دید عموم قرار گرفت و از همان سال نیز عرضه‌ آن‌ به بازار جهانی آغاز شد. لکسوس nx فقط در یک نسل و در دو مدل NX200 و NX300هیبریدی به بازار عرضه می‌شود و هر دو این مدل‌ها نیز شانس حضور در بازار ایران را کسب کرده‌‎اند. لکسوس nx از پلتفرم MC شرکت تویوتا بهره می‌برد؛ پلتفرمی که در بسیاری از خودروهای شاخص شرکت Toyota  نظیر تویوتا راوفور و تویوتا کرولا مورد استفاده قرار گرفته است.

لکسوس NX200

شاهزاده خودروها، لکسوس زیر ذره بین

از آخرین نمونه‌های تولیدات این کمپانی، لکسوس NX200 بود که نمونه‌ی میانی بین لکسوس NX200t و NX300 است. لکسوس NX فقط در یک نسل و در دو مدل NX200 و NX300  هیبریدی به بازار عرضه شد. هر دو مدل وارد بازار ایران شدند. طراحی‌های جدید روی بدنه، علاوه بر زیباتر کردن ظاهر خودرو، در عملکرد آیرودینامیکی خودرو هم موثر بوده است. لکسوس NX200 در عین سادگی، زیبایی خیره کننده‌ای دارد. از لحاظ ایمنی موفق به کسب 5 ستاره‌ی ایمنی از سازمان ENCAP اروپایی شده است. هشت ایربگ در جاهای مختلف خودرو قرار دارد که بر ایمنی سرنشینان تاثیر به سزایی دارد. ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم کمکی ترمز EBD، سیستم کنترل سراشیبی، سیستم پیش برخورد، سیستم هوشمند استاپ اسمارت و کاهش قدرت موتور هنگام فشردن ترمز از دیگر ویژگی‌های ایمنی خودرو است.

لکسوس NX200 دارای امکانات رفاهی مناسبی چون سیستم تهویه‌ی مطبوع دوگانه‌ی کاملا خودکار، کروز کنترل، سقف پانورامیک، آینه‌های برقی قابل تنظیم، شیشه‌های سولار، نمایشگر 7 اینچی تماما لمسی چند منظوره و ... است. پیشرانه‌ی قدرتمند 4 سیلندری NX200 توانایی تولید 235 اسب بخار قدرت و 349.8 نیوتن متر گشتاور را دارد. خودرو در مدت 7.1 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و حد‌اکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را از خود به ثبت رسانده است. لکسوس NX200 به طور میانگین دارای مصرف سوخت ترکیبی 10 لیتر در هر صد کیلومتر است. از این رو می‌توان این خودرو را در دسته‌ی خودروهای اقتصادی به حساب آورد. لکسوس NX در تیپ‌ها و سال ساخت‌های مختلف، دارای بازه‌ی قیمتی 1،650،000،000 تا 2،700،000،000 است.

لکسوس RX

خودروهای کراس‌اوور لوکس و سایز متوسط شرکت لکسوس با پیشوند RX روانه بازارهای بین‌المللی می‌شوند. این محصولات که پس از سری LX از لحاظ سایزبندی در رده دوم قرار می‌گیرند، تاکنون در چهار نسل مختلف روانه بازار شده‌اند و از سال 1998 تا به امروز همچنان با قدرت روی خط تولید شرکت لکسوس قرار دارند. در این بین نسل دوم، سوم و چهارم لکسوس RX این شانس را داشتند که میهمان بازار خودرو ایران باشند.

لکسوس RX350

شاهزاده خودروها، لکسوس زیر ذره بین

این نسل از لکسوس را می‌توان از اولین مدل‌های حضور لکسوس در بازار ایران دانست. دیگر مدل‌های لکسوس، بعد از این مدل وارد ایران شدند. اکنون چهار نسل از لکسوس RX درجهان عرضه شده است. نسل سوم این خودرو با تیپ 350 از سال 2009 وارد کشور شد. در سال 2013 نیز نسخه‌ی نیوفیس 350 معمولی و 350 F راهی بازار ایران شد. RX350 در دو تیپ فول و نیمه فول در ایران وجود دارد. هر دو مدل این خودرو دارای یک پیشرانه‌ی 3.5 لیتری 6 سیلندری است که توانایی تولید 275 اسب بخار قدرت و 348 نیوتن گشتاور را دارد. نیروی موتور توسط یک گیربکس شش سرعته‎‌ی اتوماتیک، به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. کیفیت و دوام بالا، جنس چرمی ادوات داخل کابین، صندلی‌های مجهز، کروز کنترل هوشمند، دوربین جانبی، هد آپ دیسپلی، سقف پانوراما و سواری نرم و راحت از امکانات رفاهی این خودرو است.

سیستم ترمز اضطراری، دوربین 360 درجه، سنسورهای هوشمند، سیستم هشدار فشار باد تایرها، 10 عدد کیسه هوا و ... تنها بخشی از مشخصات ایمنی لکسوس RX350  است. لکسوس RX در  تیپ‌ها و مدل‌های تولیدی سال‌های 2007 تا 2018 در محدوده‎‌ی قیمتی 900،000،000 تا 5،300،000،000 تومان در بازار به فروش می‌رسد.

شاهزاده خودروها، لکسوس زیر ذره بین

نمایشگاه خودروهای کارشناسی‌شده همراه مکانیک در خدمت شماست

پلتفرم‌های آگهی خودرو زیادی در ایران وجود دارند که بعضی از آن‌ها بسیار معروف هستند. تفاوت نمایشگاه همراه مکانیک با دیگر سایت‌ها این است که خودروهای موجود در این نمایشگاه که شامل طرح کارتیک هستند، به‌صورت کارشناسی شده و به همراه گارانتی پرداخت خسارت کارشناسی تا 7 روز به فروش می‌رسانند تا ریسک خرید خودرو دست دوم به‌ صفر برسد. هر خودرویی که بخواهید، از داخلی تا خارجی، ارزان‌ یا گران و لوکس را می‌توانید در این نمایشگاه پیدا کنید. کافی است همین الان سری به سایت همراه مکانیک hamrah-mechanic.com/cars-for-sale بزنید و درمورد خدمات مختلف این شرکت اطلاعات کسب کنید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها