کد خبر : 82733

کیا اپتیما TF | کره ای قدیمی اما محبوب

کیا اپتیما TF | کره ای قدیمی اما محبوب

اپتیما در بازار داخل کشور با سه تیپ نیمه فول شرکتی، فول شرکتی و فول وارداتی قابل خریداری است که تیپ فول وارداتی، آپشنال‌ترین مدل اپتیما TF محسوب می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، شرکت کیا در تولید اپتیما از سال 2012 تا 2016 از یک اتاق استفاده می‌کرد. این اتاق در سال 2014 فیس‌لیفتی را تجربه کرد و تا سال 2016 با همین فیس جدید تولید و عرضه شد که اپتیما TF نام گذاری شده است.

بعدها با توقف تولید این نسل، شرکت کیا نسل جدیدی از این خودرو را در سال 2016 با نام اپتیما JF که به اپتیماهای GT-Line معروفند، وارد بازار کرد.

هدف ما در این گزارش، بررسی کیا اپتیما TF مدل 2014 تا 2016 است که مشهور به نسل سوم این خودرو هستند.

مشخصات فنی

این خودرو از یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم 2.4 لیتر تنفس‌طبیعی بهره می‌برد که توانایی تولید 176 اسب‌بخار را دارد. این قدرت توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

نتیجه همه این‌ها، شتاب صفر تا 100 نزدیک به 10 ثانیه اپتیما TF است که نسبت به وزن اتاق و تکنولوژی و سال ساخت پیشرانه، آمار قابل قبولی برای یک سدان خانوادگی شهری است.

Optima TF info

خوش‌بختانه این پیشرانه دارای سیستم‌های GDI و توربو نیست که استهلاک بیش‌تری در بلندمدت داشته باشد. پس درنتیجه، قوای محرکه این خودرو نسبت به رقبای صفرکیلومتر چینی بازار، قابل اعتمادتر و کم استهلاک‌تر است.

البته گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که وجود سیستم‌های توربو و GDI به مصرف کم‌تر و در عین حال، قدرت بالاتر کمک می‌کند اما در داخل کشور به دلیل استفاده از بنزین بی‌کیفیت، این نوع پیشرانه‌ها خیلی زودتر از حد انتظار خراب شده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند.

طراحی ظاهری

همان‌طور که اشاره کردیم، اپتیما TF از سال 2014 فیس‌لیفتی تجربه کرد که موجب بهبود ظاهری خودرو شد.

در بخش جلوی خودرو، گرافیک و طرح چراغ‌ها اندکی تغییر کرد. دی‌لایت به قسمت بالایی چراغ‌های اصلی آمده و مه‌شکن کار شده در قسمت زیر سپر، به صورت LED چهارتایی به چشم می‌خورد.

بخش جانبی خودرو عمده‌ترین تغییری که به دیده می‌شود، استفاده از رینگ‌های 18 اینچی طرح جدید است که به‌طور کلی موجب بهبود زیبایی خودرو شده است.

بخش پشتی نیز، همانند سایر بخش‌ها تغییرات زیادی تجربه نکرده و واضح‌ترین تغییری که می‌توان متوجه شد، گرافیک و طرح متفاوت‌تر چراغ‌های عقب است. چراغ‌ها نسبت به حالت قبلی، اندکی بزرگ‌تر و رنگ سفید کار شده روی آن‌ها، کم‌تر شده. شاید این تغییر را نتوان بهبود ظاهری عنوان کرد، زیرا از لحاظ زیبایی تقریبا هیچ فرقی با نسخه قبلی نداشته است.

Optima TF back

اما اگر بخواهیم یک نگاه اجمالی به ظاهر کلی خودرو بی‌اندازیم، کیا اپتیما TF با مدل 2014 تا 2016 نسبت به رقبای خود از طراحی زیباتری برخوردار است و این ظاهر زیبا واقعا جلب توجه می‌کند.

طراحی داخلی

این خودرو در اصطلاح نمایشگاهی، در دو نوع مانیتور بزرگ و مانیتور کوچک در بازار داخل کشور دیده می‌شود. اپتیما TFهایی که دارای مونیتور یا نمایشگر کوچک هستند، از سیستم و ساب با برند اینفینیتی بهره می‌برند که یک سیستم صوتی بی‌نظیر است.

اما اپتیما TFهایی که از نمایشگر بزرگ استفاده می‌کنند، درنتیجه از زیبایی کابین بالاتری بهره می‌برند که متاسفانه فاقد این سیستم صوتی هستند.

به غیر از سیستم صوتی و نمایشگر، طراحی کابین این خودرو نسبت به سال ساخت خود بسیار باکیفیت و قابل قبول است. شیفترهای دنده پشت فرمان در کنار غربیلک نسبتا بزرگ و زیبا، حس اسپرت و قدرت را به راننده القا می‌کند. پشت آمپر از نوع آنالوگ بوده و حس رانندگی بهتری نسبت به پشت‌آمپرهای دیجیتالی داراست.

Optima TF interior

در ردیف عقب، کانال تهویه مطبوع به چشم می‌خورد و فضای پا و سر سرنشینان، مناسب و قابل قبول است.

آپشن‌ها و امکانات

تیپ‌های مختلف این خودرو دارای آپشن‌های متفاوتی است. اما آن‌دسته از آپشن‌ها و امکانات رفاهی که در همه تیپ‌ها مشترک بوده و به چشم می‌خورد، به شرح زیر است.

کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمزپارک برقی، سیستم اتوهلد، دی‌لایت و اتولایت، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، فرمان برقی حساس به سرعت، پدال شیفتر، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید، سقف سانروف و پانارومای دو تکه.

نسخه نیمه فول شرکتی، همه آپشن‌های بالا را دارد اما نسخه فول شرکتی، دارای چند آپشن بیش‌تر نسبت به آن است. دوربین 360 درجه، فرمان دی‌کات و قابلیت انتخاب حالت‌های رانندگی از جمله تفاوت‌های این دو نسخه است. با تعویض حالت رانندگی به اسپرت، تعویض دنده‌ها سریع‌تر و سفتی فرمان بیش‌تر می‌شود تا حس رانندگی اسپرت را به راننده القا کند.

اما نسخه دیگری تحت عنوان تمام فول وارداتی نیز به تعداد بسیار محدود در بازار داخل کشور به چشم می‌خورد. این نسخه علاوه‌بر آپشن‌های بالا، به رادار نقطه کور، گرم‌کن فرمان و صندلی‌های عقب، ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی جلو نیز مجهز است.

درنتیجه کیا اپتیما TF مدل 2014 تا 2016، از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی نسبت به سال ساخت خود، خودروی آپشنالی محسوب می‌شود. اما تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت، نبود ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی در نسخه‌های ارزان‌تر این خودرو است که باعث کاهش امنیت مسافران می‌شود.

قیمت کیا اپتیما TF

پیدا کردن نمونه صفر این خودرو باتوجه به سال تولید تقریبا غیرممکن است. اما در اواخر اسفندماه 1401، مدل‌های کارکرده 2014 و 2015 آن از حدود قیمتی 2 میلیارد و 800 میلیون تومان تا 3 میلیارد و 300 میلیون تومان قابل خریداری است.

این نکته واضح است که هرچه خودرو، بیش‌تر کارکرده و دارای رنگ خوردگی باشد، قیمتی پایین‌تر و هرچه در وضعیت سالم‌تر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها