کد خبر : 74789

مشخصات هایما 8S | آپشن ها، رقبا و قیمت

مشخصات هایما 8S | آپشن ها، رقبا و قیمت

ظاهرا قرار است کلاس کراس اوورهای چینی در سال ۱۴۰۱ تنوع بیشتری پیدا کند؛ زیرا شرکت ایران خودرو می‌خواهد شاسی بلند هایما ۸S را از اواخر تابستان امسال به بازار ارایه دهد. بنابراین بهتر دیدیم به بررسی مشخصات هایما ۸ اس در این مطلب بپردازیم.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین ،شرکت ایران خودرو با برند هایما وارد عرصه مونتاژ کراس اوورهای چینی شد و پس از آن که طی سه چهار سال اخیر نتوانست محصول جدیدی در این کلاس به بازار عرضه کند، حالا مجددا با شریک چینی خود به توافق رسیده تا یک کراس اوور خانوادگی جدید را به مرحله تولید برساند و آن را به مشتریان داخلی تحویل دهد.

 هایما 8 اس (Haima 8S) در دسته کراس اوورهای کامپکت با ابعاد نسبتا بزرگ دسته‌بندی می‌شود که هم از لحاظ ظاهری و هم از نظر قوای فنی، می‌توان آن را در دسته خودروهای خانوادگی با تم اسپرت دسته‌بندی کرد.

در ادامه مشخصات فنی هایما 8S ، طراحی، قیمت، امکانات و کلیه ویژگی‌های هایما ۸ اس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

2

 

مشخصات فنی هایما 8S

کراس اوور جدید ایران خودرو که احتمالا پنج یا شش ماه دیگر مهمان جاده‌های ایران خواهد شد، برخلاف اکثر هموطنان خود که به موتور ۱.۵ لیتری مجهز هستند، ترجیح داده تا یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو gdi به قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر را با یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک همراه کند و آن را به عنوان نیروگاه خود مورد استفاده قرار دهد. بنابراین در اینجا با یکی از چینی‌های نسبتا پرقدرت طرف هستیم که نسبت  به بیشتر کراس اوورهای موجود در بازار کشور، از توان بالاتری سود می‌برد.

 
 

شرکت سازنده ادعا می‌کند شتاب صفر تا ۱۰۰ هایما ۸ اس چیزی نزدیک به هشت ثانیه خواهد بود که البته احتمالا در شرایط واقعی این رقم به بیشتر از ۹ ثانیه خواهد رسید. با این حال واضح است که هایما ۸ اس همچنان یکی از سریع‌ترین و چابک‌ترین کراس اوورهای چینی بازار ایران است و از این جهت احتمالا می‌تواند انتظارات اکثر کاربران را به خوبی برآورده سازد.

3

این شاسی بلند شهری چینی معادل ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد و برای به حرکت در آوردن چنین جثه‌ای حدود ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر به طور ترکیبی سوخت مصرف می‌کند. همچنین میانگین مصرف سوخت haima 8s در سطح شهر معادل ۹.۶ و در جاده چیزی کمتر از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

 حداکثر سرعت هایما 8 رسما اعلام نشده اما احتمالا باید چیزی حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد. همچنین استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مالتی لینک در عقب نیز موجب می‌شود تا کیفیت عملکرد این سیستم در جذب کوبش‌های سطح جاده به حد نسبتا مناسبی افزایش پیدا کند و احتمالا نباید شاهد سواری خیلی خشک و سفت از این کراس اوور چینی باشیم. جدول زیر اطلاعات بیشتری در رابطه با مشخصات فنی هایما 8S به آگاهی شما خواهد رساند.

بررسی هایما ۸S شاسی بلند جذاب و قدرتمند ایران خودرو

طراحی بیرونی و کابین

این کراس اوور چینی محصول سال ۲۰۱۹ است و بنابراین طراحی بیرونی آن تقریبا مدرن و امروزی به نظر می‌رسد؛ به ویژه نمای جلو چهره‌ای نسبتا فانتزی اما خشن و تهاجمی را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند موردپسند مشتریان جوان‌تر قرار بگیرد. همچنین طبق رسم امروزه بسیاری از خودروهای چینی، هایما اس هشت نیز تصمیم گرفته تا چراغ‌های اصلی خود را به بخش جوانب میانی سپر منتقل کند و در عوض چراغ دیلایت را به صورت یک ابرویی کشیده به بالا انتقال دهد تا بدین ترتیب، چهره، اسپرت و امروزی‌تری برای این خودرو پدید آید.

بررسی هایما ۸S شاسی بلند جذاب و قدرتمند ایران خودرو

فرم کلی بدنه نیز این تم اسپرت را حفظ کرده و در بعضی موارد مثل طراحی چراغ‌های عقب، می‌توان الگوگیری طراحان 8s از محصولات فرانسوی مثل پژو ۳۰۰۸ یا دیگر خودروهای هم‌کلاس اروپایی را احساس کرد. درمجموع می‌توان نمره قابل قبولی به طرح بدنه این خودرو اعطا کرد. طراحی داخلی این ماشین چینی نیز به نسبت زیبا و دلچسب به نظر می‌رسد. خصوصا استفاده از دریچه‌های تهویه چندضلعی، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، غربیلک فرمان دی کات و به طور کلی طرح متعادل داشبورد، رودری‌ها و...، می‌تواند دستکم فعلا نیاز بصری مشتریان ایرانی را به نحوی درخور پاسخ دهد. کیفیت متریال داخلی محصولات هایما تا حالا تقریبا رضایت‌بخش بوده و امید داریم هشت اس نیز وضعیت مطلوبی از این نظر داشته باشد.

بررسی هایما ۸S شاسی بلند جذاب و قدرتمند ایران خودرو

به دلیل برخورداری از فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متری، haima 8s فضای کابین جاداری ارائه می‌دهد و سرنشینان ردیف عقب آن با مشکل یا محدودیت از ناحیه جلو پا و زانوها مواجه نخواهند بود. صندوق عقب محصول جدید ایران خودرو نیز پذیرای ۵۱۵ لیتر اسباب و وسایل خواهد بود که هم نسبت به هایما s7 حدود ۱۱۵ لیتر بزرگتر است و هم در مقایسه با دیگر کراس اوورهای موجود در بازار، صندوق عقب نسبتا جادارتری را ارائه می‌دهد.

امکانات و آپشن ها

هنوز فهرست امکانات موجود در هایما ۸ اس ایران خودرو به دست ما نرسیده ولی می‌شود حدس زد که احتمالا تجهیزات متنوع و به‌روزی در این شاسی بلند اسپرت خانوادگی به کار گرفته خواهد شد تا به ‌واسطه آنها، ایران خودرو بتواند فاکتورهای رقابت‌پذیری این محصول را در برابر دیگر تولیدات مشابه افزایش دهد. بنابراین انتظار داریم که تجهیزاتی به شرح زیر در فهرست آپشن‌های هایما ۸ اس ایران خودرو موجود باشد:

بررسی هایما ۸S شاسی بلند جذاب و قدرتمند ایران خودرو

کروز کنترل، حسگر پارک جلو و عقب، صندلی های جلو با تظیم برقی، شش عدد کیسه هوا، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری-ESP، کنترل کشش-TCS، ترمز پارک برقیEPB، اتوهلد، کنترل سرعت در سرپایینی، رادار نقطه کور، سانروف پانوراما، درب صندوق برقی، اتولایت، دیلایت، نمایشگر لمسی، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌ تاشونده برقی با گرمکن، دوربین 360 ، دوربین دید عقب، بلوتوث، USB و ...

قیمت و رقبا

کمپانی چینی این محصول خود را به قیمت حدود ۱۴ تا ۲۰ هزار دلار در قالب تیپ‌های مختلف مجهز به گیربکس دستی یا اتوماتیک و سطح آپشن‌های متفاوت، به مشتریان چینی و سایر کشورها ارائه داده است. اما از آنجا که شرکت ایران خودرو نمونه اتوماتیک و احتمالا با سطح امکانات مناسب را به بازار ایران عرضه خواهد کرد، بنابراین حداقل قیمت دلاری نسخه مورد نظر ما در چین حدود ۱۸ هزار دلار به بالا خواهد بود.

بررسی هایما ۸S شاسی بلند جذاب و قدرتمند ایران خودرو

با این تفسیر حداقل قیمت این خودرو در بازار ایران حدود ۹۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود و از این جهت محصولاتی مثل فیدلیتی پرایم، چری تیگو ۷ ، لاماری ایما و دیگر کراس اوورهای چینی که احتمالا در این بازه قیمت طی سال آینده به بازار کشور ارائه خواهند شد، مهم‌ترین حریفان هایما ۸ اس در ایران به حساب خواهند آمد.

بررسی هایما ۸S شاسی بلند جذاب و قدرتمند ایران خودرو

به طور کلی به نظر می‌رسد که این کراس اوور به ویژه با وجود توان فنی بالا و طراحی ظاهری به‌روز می‌تواند فروش مناسبی را در کارنامه خود ثبت کند؛ اما باید ببینیم که درنهایت چه قیمتی برای آن در نظر گرفته خواهد شد و البته چه حریفان جدیدی به این بخش بازار خواهند پیوست تا آن زمان بتوان به صورت دقیق‌تر در مورد سرنوشت این شاسی بلند چینی در کشورمان اظهارنظر کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها