کد خبر : 70544

همه چیز درباره رسپکت بهمن موتور | مشخصات فنی، آپشن و قیمت احتمالی

همه چیز درباره رسپکت بهمن موتور | مشخصات فنی، آپشن و قیمت احتمالی

شرکت بهمن موتور این روزها یکی از فعال‌ترین خودروسازان داخلی در بحث ارائه مدل‌های جدید به‌حساب می‌آید. این خودروساز بزرگ داخلی ظرف یک سال و نیم اخیر دو مدل شاسی بلند به نام فیدلیتی و دیگنیتی را وارد سفره خودرویی ما ایرانی‌ها کرده است و حالا تصمیم دارد تا یک مدل سدان جدید را نیز به لیست محصولات خود اضافه کند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، از آنجا که بهمن موتور پیش از این در همکاری با شرکت چری، خودروی جتور ایکس ۷۰ اس یا همان فیدلیتی را با موفقیت به بازار کشور ارایه داده بود، حالا در یک اقدام مناسب دیگر عزم خود را برای عرضه یک سدان جمع‌وجور به نام رسپکت (ریسپکت) جزم کرده است.

این سدان مدرن که در کشور چین تحت عنوان cowin xuandu شناخته می‌شود، محصول سال ۲۰۲۱ است و بنابراین یک ماشین بسیار جدید و اصطلاحا تازه از تنور بیرون آمده در بخش تولیدات اقتصادی چینی به‌حساب می‌آید.

شرکت کوین از زیرمجموعه‌های کمپانی چری بوده و سدان xuandu را بر مبنای پلتفرم چری آریزو ۷ تولید کرده است. گروه بهمن نیز قصد دارد تا اواخر سال 1400 این سدان جذاب را به فهرست تولیدات خود اضافه کند. در ادامه به معرفی ویژگی‌های ظاهری و فنی این ماشین جدید بازار کشور اشاره خواهیم کرد.

 رسپکت بهمن موتور سدان جدید

بررسی طراحی رسپکت بهمن موتور

کمپانی چری در طراحی این محصول به‌خوبی توانسته عناصر خانوادگی و عامه‌پسند را با المان‌های مهیج و جوان‌پسند درهم بیامیزد و یک سدان شهری با چهره‌ای کاملا قاطع و تا حدی ستیزه‌جویانه را برای محصول جدید خود به وجود آورد. فرم کلی چهره از المان‌های هندسی بسیار جذاب و خطوط با زوایای نسبتا تندوتیز تشکیل شده است. به‌ویژه نوع طراحی سپر، چراغ‌های دیلایت ال ای دی به سبک علامت تیک و همچنین ورودی‌های هوای جانبی سپر جلو، در نوع خود بسیار اسپرت و هیجان‌برانگیز جلوه می‌کنند و در کل چهره‌ای کاملا جسورانه، جذاب و همه‌پسند را برای این سدان خانوادگی به وجود آورده‌اند.

 رسپکت بهمن موتور سدان جدید

 استفاده از خطوط برجسته روی پروفایل جانبی و درپوش موتور هم موجب شده تا بدنه‌ای خوش‌تراش و نسبتا ورزشکارانه برای رسپکت بهمن موتور پدید آورده شود. در نمای عقب هم گرچه از چراغ‌های به‌هم‌پیوسته استفاده نشده اما دو کاسه چراغ موجود در این بخش بسیار طول و دراز طراحی شده‌اند؛ به نحوی که تا بخش‌های داخلی درب صندوق نیز کشیده شده و فاصله کمی بین آنها خالی مانده است. فضای پایین چراغ‌ها تا سپر عقب کمی بیش از حد خالی به نظر می‌رسد و المان چندانی روی آن به چشم نمی‌خورد که گرچه نمی‌توان از آن به عنوان یک انتقاد اساسی نام برد، اما به هر حال در بین زیبایی‌های فراوان ظاهری این خودرو، شاید نکته مذکور کمی امتیاز منفی برای طراحی ریسپکت به دنبال آورد.

 در مجموع باید گفت که با توجه به زبان طراحی کاملا مدرن و جدید محصول جدید گروه بهمن، قطعا می‌توان انتظار داشت که از لحاظ طراحی ظاهری، اکثر مشتریان ایرانی از سدان جدید بهمن موتور رضایت کامل داشته باشند.

در مورد فضای کابین هم باید گفت که یک طراحی کاملا متعادل، مدرن و جذاب در قیاس با رقبا برای این محصول در نظر گرفته شده است. همان‌طور که در دیگر خودروهای جدید چینی مشاهده کرده‌ایم، ریسپکت بهمن موتور نیز فضای داخلی کاملا جذاب و نوینی را ارائه می‌دهد و به راحتی می‌تواند مورد پسند اکثر مشتریان و کاربران قرار بگیرد.

 رسپکت بهمن موتور سدان جدید

 در این بین طرح قسمت میانی داشبورد و به‌ویژه دریچه‌های تهویه و همچنین کلیدهای زیر آن به همراه تزیینات کروم رنگ به کار رفته در نقاط مختلف داشبورد و غربیلک فرمان، نمایی بسیار دلنشین، اسپرت و تاحدی مجلل را از نظر بیننده می‌گذرانند. نمایشگر برآمده در بالای دریچه‌های تهویه نیز جلوه‌ای مدرن و امروزی به داشبورد این خودرو بخشیده است. همچنین غربیلک

فرمان با طرح دیکات و استفاده از تزیینات چرمی در بخش‌های مختلف، سبب ارتقاء فضای داخلی محصول تازه‌وارد بهمن موتور شده است.

 این خودرو دارای فاصله محوری حدود ۲۷۰۰ میلی‌متر است که درنتیجه نوید یک فضای داخلی جادار به‌ویژه در ردیف عقب را به کاربران این خودرو می‌دهد. بنابراین انتظار داریم که چه از لحاظ کاربردپذیری و چه از نظر زیبایی، محصول جدید گروه بهمن متناسب با نیاز خانواده های ۴ تا ۵ نفره باشد.

مشخصات فنی رسپکت بهمن موتور

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم پلتفرم رسپکت بهمن موتور از دل محصولات شرکت چری بیرون آمده و درنتیجه طبق انتظار خصوصیات فنی مشابه با دیگر سدان‌های چری موجود در بازار کشورمان برای ریسپکت در نظر گرفته شده است. در این میان گفته شده بخش فنی محصول جدید بهمن موتور با آریزو ۶ مدیران خودرو تقریبا تشابه کامل دارد و بر همین اساس پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر به قدرت ۱۴۷ تا ۱۵۰ اسب بخار به‌علاوه گیربکس سی وی تی ۹ سرعته (مشابه چری آریزو ۶ و چری آریزو ۵ پرو جدید)، وظیفه تامین قوای محرکه رسپکت بهمن را برعهده دارند.

 رسپکت بهمن موتور سدان جدید

 این خودرو حدود ۱۴۰۹ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا حوالی ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ رسپکت بهمن موتور نیز تقریبا در بازه ۱۰ تا ۱۰.۵ ثانیه برآورد می‌شود. البته هنوز مشخصات فنی رسمی این خودرو توسط گروه بهمن اعلام نشده است اما با توجه به مشخصات نسخه‌های بین‌المللی، می‌توان انتظار چنین شتاب و حداکثر سرعتی را از ریسپکت بهمن موتور داشت. میانگین مصرف سوخت سدان جدید گروه بهمن نیز برابر با ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که در مجموع نشانگر عملکرد فنی قابل قبول این خودرو خواهد بود.

 سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از گونه مالتی لینک مستقل است که این نوید را می‌دهد تا کیفیت سواری و هندلینگ قابل قبول و نسبتا آرامش بخشی را از ریسپکت بهمن موتور شاهد باشیم.

با مطالعه جدول زیر اطلاعات فنی نسبتا کاملی پیرامون مشخصات فنی ریسپکت بهمن موتور به دست خواهید آورد.

جدول مشخصات فنی رسپکت بهمن موتور

c3891a07-e8b4-474b-aa64-f73df6906ca2

امکانات ریسپکت بهمن موتور

همان‌طور که اشاره کردیم هنوز مشخصات رسمی رسپکت اعلام نشده و معلوم نیست که چه سطحی از امکانات برای این سدان جمع‌وجور در نظر گرفته شده است اما با توجه به میزان آپشن‌های رقبا و عملکرد گروه بهمن در ارائه خودروهای نسبتا فول آپشن‌تر در قیاس با حریفان، انتظار داریم که تجهیزات متنوع و قابل قبولی در این خودرو حضور داشته باشند. ازجمله امکانات احتمالی محصول تازه بهمن موتور مواردی همچون: شش عدد کیسه هوا، صندلی‌های جلوی با تنظیمات برقی، سانروف برقی، تودوزی چرمی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، دوربین ۳۶۰، دوربین عقب، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، نورپردازی داخلی، سنسور نور و باران، دیلایت، سیستم کروز کنترل، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری و ... خواهند بود.

 رسپکت بهمن موتور سدان جدید

قیمت و رقبای رسپکت بهمن

شرکت بهمن موتور هنوز به طور رسمی قیمت سدان جدید خود را اعلام نکرده است اما با توجه به بهای حدودا ۱۳ تا ۱۴ هزار دلاری این خودرو در بازار چین، انتظار می‌رود شرکت بهمن قیمتی معادل ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای سدان جدید خود در نظر بگیرد. ضمنا ازجمله مهمترین رقیبان این خودرو در بازار کشور هم می‌توان به چری آریزو ۶ چری، آریزو ۵ پرو نمونه‌های کارکرده مزدا ۳ نیو، سراتو ۲۰۰۰ سایپا و هیوندای النترا اشاره کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها