کد خبر : 63634

اختصاصی خودروتک،

تویوتا لندکروز 2022 چه فرقی با مدل موجود دارد؟

تویوتا لندکروز 2022 چه فرقی با مدل موجود دارد؟

تقریباً حدود 14 سال بعد از تولید نسل نهم ، تویوتا دهمین نسل از شاسی ‌بلند محبوب خود لندکروز را رونمایی کرد. خودرویی که از نظر طراحی یک پیشرفت تمام عیار به حساب می‌ آید ولی از نظر مشخصات فنی با انتقاد روبرو شده است.

به گزارش خودروتک ، سال 1941 بعد از آنکه ارتش ژاپن موفق به تصرف فیلیپین شد، برای اولین‌بار با یک خودروی نظامی خاص روبرو شدند. خودرویی سبک، قدرتمند و فوق‌العاده توانمند.

این محصول جیپ ویلیز نام داشت. توانایی‌های خارق‌العاده ویلیز سران ارتش ژاپن را به فکر تولید یک خودروی مشابه فرو برد. این وظیفه به تویوتا سپرده شد. بعد از سال‌ها تحقیق و کپی‌کاری سرانجام اولین نسخه از مدل مستقل به اسم Land Cruiser در سال 1951 معرفی شد. این آغاز تولید یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای آفرود دنیا بود.

ایرانی‌ها برای اولین‌بار با مدل‌های J60 و J70 لندکروز آن هم در زمان جنگ آشنا شدند. کمی بعد نسل جدید که با کد J80 شناخته می‌شد، به بازار آمد. اقبال این مدل راه را برای نسل بعدی که J100 نام داشت باز کرد. در نهایت هم که شاهد مدت‌ها حضور جذاب مدل J200 بودیم. یعنی نسلی که سال 2007 رونمایی شده بود.

تاخیر عذاب‌آور تویوتا برای معرفی نسل جدید با کد J300 صدای مشتریان را هم درآورده بود. تا اینکه سرانجام چند روز پیش از این خودرو به صورت رسمی پرده‌برداری شد. خبر مهم درباره این خودرو آن است که گفته می‌شد تویوتا برنامه‌ای برای عرضه لندکروز جدید در بازار آمریکا ندارد. البته گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که شرکت برای این بازار مهم سراغ برادر لوکس آن یعنی لکسوس LX خواهد رفت.

با رونمایی از لندکروز جدید بازار مقایسه بین مدل جدید و قدیم هم داغ شده است.

بررسی طراحی

در روزهایی که مدل جدید خودروهای معروف با زبان بصری بسیار فانتزی و اغراق‌شده راهی میدان می‌شوند، تویوتا با اقتدار توانست لندکروز J300 را با همان ابهت قبلی ولی با المان‌های مدرن رونمایی کند.

استفاده از جلوپنجره 3 ردیفه بزرگ، ادای دین به مدل J200 بوده است. اما با این حال امضای اصلی این خودرو نوار زیبای LED آن و چراغ‌های باریکش هستند. گلگیرهای توپُر و ریل سقفی هنوز هم اشاره مستقیمی به حال و هوای باابهت این خودرو دارد.

در داخل کابین کاملاً مشخص است که شرکت قصد نداشته فضای سنتی و کلاسیک همیشگی را تبدیل به یک کابین فانتزی و جوان‌پسند کند. اگرچه المان‌های جذابی مانند محل قرارگیری دکمه استارت/ استاپ و دریچه‌های تهویه مطبوع تفاوت فاحشی با نسل قبلی دارند.

 

در تصاویر رسمی می‌توان حضور مدل اسپرت‌تر GR (مخفف Gazoo Racing) را هم مشاهده کرد. مدلی که طبق تجربه از نظر فنی تفاوت فاحشی با ویرایش استاندارد ندارد ولی از نظر ظاهری به مراتب گیراتر از آب درآمده است.

 

مقایسه آپشن‌ها

از آنجایی که تنها چند روز از رونمایی لندکروز جدید می‌گذرد، تویوتا هنوز برنامه‌ای برای انتشار تجهیزات این خودرو اعلام نکرده است. با این حال می‌توان به وضوح دید که محصول جدید از نظر فناوری و تجهیزات به کار رفته درون کابین، کاملاً مدرن است. دست‌کم صفحه نمایش بزرگ 9 اینچی‌اش نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مکانیزم کنترل خودرو را می‌توان به صورت هوشمند انجام داد.

تا اینجای کار می‌دانیم که لندکروز جدید مجهز به سیستم اطلاعات و سرگرمی اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژ بی‌سیم موبایل، دوربین 360 درجه، نمایشگر هدآپ، درب صندوق برقی، تنظیم برقی فرمان، تصفیه هوا و البته سیستم هوشمند تشخیص اثر انگشت است.

تویوتا در ویرایش GR این خودرو سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر، کنترل الکترونیکی پایداری تعلیق، امکان انتخاب چندین حالت رانندگی به همراه دوربین نمایش مسیر و نسخه پیشرفته سیستم کنترل خزش را نیر تعبیه کرده است.

هم‌چنین پس از سال‌ها می‌توان مشاهده کرده که دیگر خبری از آن پوشش پلاستیک خشک نیست و صندلی‌ها نیز از جنس چرم با دوخت درشت تجهیز شده‌اند.

تمام اینها در حالی است که لندکروز J200 حقیقتاً خودروی پرآپشنی به حساب نمی‌آید. تنها در ویرایش فول این خودرو می‌توان دو باک بنزین 93 و 45 لیتری، تزئینات کرومی، سنسور جلو و عقب، شیشه شور چراغ‌ها، چراغ‌های زنون و LED ، یخچال، کروز کنترل، آینه الکتروکرومیک و برقی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم KDSS ، سانروف، سیستم Turn Assist، گرمکن و سردکن صندلی، حافظه تنظیمات صندلی، سیستم Pre-Crash، سنسور باران و سیستم تهویه مطبوع خودکار جداگانه برای 4 سرنشین را مشاهده کرد.

مقایسه مشخصات فنی

از آنجایی که بخش اعظم مشتریان لندکروز، خریداران قدیمی و دوست‌داران آن بوده‌اند، لیست جدید پیشرانه‌های این خودرو باعث بروز برخی از اعتراضات شده است. حذف پیشرانه هشت سیلندر Vشکل و اضافه شدن یک مدل توربوشارژ به عقیده مشتریان متعصب، نوعی محافظه‌کاری به حساب می‌آید.

گفته می‌شود بهترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای لندکروز جدید مدل 3.5 لیتری شش سیلندر Vشکل دو توربو است که 409 اسب‌بخار نیرو 650 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. البته یک مدل 3 لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی و یک مدل 3.3 لیتری دیزلی با 305 اسب‌بخار نیرو و 700 نیوتن‌متر گشتاور نیز موجود است. جعبه‌دنده مدل جدید 10 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد شتاب صفر تا صد شاسی‌بلند جدید ژاپنی‌ها 6.7 ثانیه است.

در مقابل، لندکروز J200 مجهز به یک پیشرانه 4 لیتری شش سیلندر Vشکل تنفس طبیعی با 271 اسب‌بخار قدرت و 385 نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد مدل قبلی 11 ثانیه ثبت شده است.

تویوتا می‌گوید وزن J300 حدود 200 کیلوگرم از نسخه قبلی کمتر است. این یک کاهش وزن خیره‌کننده برای خودرویی در این کلاس به حساب می‌آید.

لندکروز J300 مانند نسل قبلی به صورت استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک و سه قفل دیفرانسیل مجهز شده و زاویه حمله آن هم 32 درجه درست مثل قبل است. فاصله از سطح زمین 23 سانتی‌متر شده و زاویه فرار هم بر حسب مدل، تا 26.5 درجه هم افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها