کد خبر : 25488

اختصاصی خودروتک؛

پراید؛ خودرویی نحیف ولی سخت‌جان

پراید؛ خودرویی نحیف ولی سخت‌جان

با اعلام توقف شماره‌گذاری پراید توسط پلیس از ابتدای سال 99، بار دیگر پرونده این خودروی جنجالی باز شد. خودرویی که همواره از نظر امنیت و کیفیت بحث‌برانگیز بوده است. داستان پراید ، داستان یکی از مشهورترین خودروهای ایران است. خودرویی همیشه بحث‌برانگیز با موافقان و مخالفانی دائمی ؛ پراید که اکنون پرتیراژترین و اقتصادی ترین خودروی بازار ایران محسوب می‌شود ، پیشینه‌ای بسیار عجیب دارد.

به گزارش خودروتک ، سال 1986 فورد موتورز آمریکا اقدام به تولید یک خودروی شهری سایز کوچک با قیمتی مقرون‌به‌صرفه کرد.

این خودرو که Festiva نام گرفت طراحی ابتدایی آن به عهده مزدای ژاپن بود اما در حقیقت همکاری خودروساز بزرگ آمریکایی با طرف آسیایی، بیشتر به دلیل گسترش بازار خودروهای ارزان‌قیمت آن بود.

سال 1990 بود که نسخه آمریکایی این خودرو یک FaceLift جزئی را تجربه کرد. از سال 1992 به بعد تمام فستیواها با فرمان هیدرولیک از خط تولید خارج شدند. حتی سال 1993 نیز یک پکیج اسپرت نیز به لیست فروش اضافه شد. سال 1994 فورد خط تولید این خودرو در کارخانه استرالیایی خود را جمع کرد. روند تولیدات این خودرو با برند Ford تا سال 2002 ادامه یافت و بعد از آن به کلی متوقف شد.

پای مزدا وسط کشیده می‌شود

پروژه مشترکی که با فورد آغاز شده بود، یک سال به تأخیر افتاد و ژاپنی‌ها آن را در سال 1987 به اسم Mazda 121 راهی بازار کردند. بازار سخت‌گیرانه ژاپن از همان ابتدا برای عرضه 121 مشکل‌سازی کرد. تا حدی که این خودرو اصلاً در بازار این کشور عرضه نشد. مزدا 121 سال 1990 از خط تولید مزدا جمع‌آوری شد. به مجرد اینکه فورد تولید فستیوا را متوقف کرد،‌ مزدا نیز به پیروی از شریک خود سال 2002 ساخت 121 را از برنامه خود خارج کرد.

کیاموتورز آخرین حلقه

اندک زمانی پس از رونمایی فستیوا، شریک کره‌ای فورد یعنی کیا موتورز نیز اقدام به مونتاژ و عرضه آن کرد. آغاز فروش نسخه کره‌ای این هاچ‌بک سال 1988 بود. کره‌ای‌ها آن را با نام آشنای Pride معرفی کردند. مدل‌های اولیه پراید با همان پیشرانه 1.3 لیتری بودند. جعبه‌دنده نیز بدون تغییر 5 سرعته انتخاب شد. به واسطه حضور فورد در پشت پروژه، مصر، چین و تایوان نیز مونتاژ آن را شروع کردند. حتی در سال 1988 هم این خودرو با رینگ‌های واقعی عرضه می‌شد و نه قالپاق. در حالی که خودروساز آمریکایی به مشکل برمی‌خورد،‌ طرف کره‌ای تیراژ تولیدی آن را به مرز 350 هزار دستگاه در سال رسانده بود. به نظر می‌رسد استراتژی آینده‌نگرانه کیا موتورز از همین ایام شروع شد. وقتی تولیدکنندگان ژاپنی و آمریکایی از دایره خارج شدند، کیا ماند و پرایدش؛ اما حتی این خودروساز نوظهور و نوپا نیز پی برد که برای رشد و توسعه نیاز به پیشرفت دارد. بنا بر این سال 2000 تولید پلت‌فرم پراید متوقف شد و از آن ایام مدل معروف Rio جایگزین آن شد.

و سرانجام سایپا و پراید

رکورددار فروش و صادرات. محصولی که گفته می‌شد ناجی خودروسازی کیا موتورز کره‌جنوبی بود. خودرویی با بیش از 85 درصد داخلی‌سازی. سال 2001 میلادی نخستین مدل‌هایش که اصالتاً کره‌ای بود وارد ایران شد. هاچ‌بکی که در زمان خودش یکی از محبوب‌ترین و با کیفیت‌ترین‌ها بود. سایپا با استفاده از پلت‌فرم پراید، انواع و اقسام مدل‌ها را بدون تغییر در مشخصات فنی روانه بازار کرد.

نظر قاطع پلیس

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند. با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کرده‌ایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت در سال ۹۸ برای فروش داشته از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شماره‌گذاری نمی‌کنیم تا خودرویی ایمن‌تر جایگزین شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه امیدواریم که ایمنی خودروهای ما افزایش پیدا کرده و خودروهای ایمن‌تر جایگزین چرخه تولید شود، گفت: به کسانی هم از سواری پراید استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم که بیشتر موارد و نکات ایمنی را به‌خصوص هنگام رانندگی در جاده‌ها رعایت کنند. البته پیش‌تر هم سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران هم انتقاداتی را نسبت به امنیت پراید وارد کرده بود.

بحران تولید قطعات پراید

سایپا پیش از این اعلام کرده بود با توجه به آغاز تحریم‌ها، تأمین قطعه‌هایی همچون ECU یا سنسورهای خاص برایش سخت شده و روشن است که حتی این قطعه‌ها در خودرویی مانند پراید از تأمین‌کنندگان خارجی خریداری می‌شود. با توجه به این‌که فن‌آوری تولید برخی قطعه‌های الکتریکی خودرو در ایران وجود ندارد، بدیهی است که دلایل سایپا برای عدم تحویل به‌موقع پراید و برخی محصولات دیگر منطقی به نظر برسد؛ اما بر اساس این فهرست گویا برخی قطعه‌های نه‌چندان پیچیده و داخلی سازی شده هم به دلیل مشکلات میان سایپا و قطعه سازان، به خط تولید این شرکت نرسیده است و در فرآیند تولید پراید مشکل ایجاد کرده است. سپر جلو، چراغ‌های جلو، رادیوپخش، بوق، دسته موتور، شیشه شوی و… جزو قطعه‌های داخلی سازی شده‌ای هستند که در حال حاضر به دلیل عدم تأمین به‌موقع، بسیاری از پرایدها را هنگام تولید با کمبود قطعه مواجه کرده است.

قیمت تمام‌شده پراید چند؟

یک نماینده مجلس گفت: یکی از مسئولان سایپا اعلام کرده است پرایدی که ۳۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده برای این شرکت ۴۳ میلیون تومان تمام می‌شود که شورای رقابت قیمت واقعی آن را باید بررسی کند. البته به گفته وزیر صنعت در حال حاضر قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان و قیمت بازاری آن حدود ۵۰ تا ۵۱ میلیون تومان است.

راهنمای خرید پراید دست‌دوم

هنگام بررسی خودرو پراید دست‌دوم، توجه داشته باشید که صدای تولیدشده توسط موتور می‌تواند گویای وجود مشکلاتی در عملکرد آن باشد. از طرفی رنگ دود خارج شده از اگزوز نیز حاکی از وضعیت سلامت موتور پراید است، لذا در صورت مشاهده دود آبی یا سیاه، از کمک یک متخصص برای تشخیص مشکلات احتمالی بهره بگیرید. هرچند که بسیاری از فروشندگان از ترفندهایی برای سالم نشان دادن خودرو استفاده می‌کنند که تنها توسط یک مکانیک یا کارشناس خودرو قابل‌تشخیص است؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر به شرایط فنی پراید مدنظر شک دارید حتماً از کارشناسی خودرو استفاده کنید.

آشنایی با انواع مدل‌های پراید

اما یکی از سؤالات متداولی که در مورد پراید پرسیده می‌شود تیپ‌های مختلف پراید؛ SL,SX,SE,TL,EX  که قصد بررسی و مقایسه آنها را داریم. ابتدا باید عرض کنم پراید صبا یا همان پراید صندوق‌دار معمولی و پراید نسیم یا همان پراید هاچ‌بک تا سال 1389 به بازار عرضه شدند و در سال 1389 پراید 111 جایگزین پراید هاچ بک و پراید 131 جایگزین پراید صندوق‌دار یا همان صبا شد. در واقع اختلاف کلی و اساسی ما بین پراید 131 و پراید صندوقدار معمولی و همچنین پراید هاچ بک و پراید 111 پس از کلید خودرو پروژه X100 سایپا است که این است که در مدل‌های پراید 132 و پراید 111 خودروهای پراید به لحاظ فنی و بدنه کمی تقویت شدند و در تیپ‌های گوناگون به بازار عرضه شدند.

معضلی به اسم لاستیک پراید

سایزبندی لاستیک‌ها با سه سری عدد مشخص می‌شود. این عدد می‌تواند ۱۸۵.۶۵.۱۵ باشد. عدد ۱۵ در این سری نشانگر قطر رینگ لاستیک برحسب اینچ است و سایز اصلی لاستیک را نشان می‌دهد. ماشین‌هایی مثل پراید، ماتیز و MVM 110 که چرخ‌های کوچک‌تری دارند، باید از لاستیک سایز ۱۳ استفاده کنند. لاستیک بارز سایز ۱۳ مناسب ماشین‌هایی مثل پراید با مشخصات ۱۶۵.۶۵.۱۳ حدود ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر ماشینتان رینگ پهن‌تری داشته باشد و مجبور باشید سراغ لاستیک ۱۷۵.۶۰.۱۳ بروید، باید ۵۲۰ هزار تومان هزینه برای هر جفت لاستیک پراید کنار بگذارید. عمر مفید این لاستیک‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها