کد خبر : 14334

همه چیز درباره جک J4 + راهنمای خرید

همه چیز درباره جک J4 + راهنمای خرید

خودروهای کلاس بدنه سدان کوچک شهری را می‌توان با توجه به ابعاد و امکانات به خصوص در تیپ‌های پایه، اتومبیل‌هایی بسیار ارزان‌قیمت و مناسب برای حرکت در شهرهای شلوغ و پرترافیک امروزی دانست.

به گزارش خودروتک ، این خودروها که معمولا مورد توجه رانندگانی خاص قرار می‌گیرند، عموما منساب برای افراد با سن بالا، بانوان و یا کسانیکه انتظار بالایی از خودروی خود نداشته و ترجیح داده که با کمترین قیمت ممکن وسیله‌ای برای جابجایی بین مبدا و مقصد خود تهیه کنند، خواهد بود. جک J4 نیز یکی از این خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت بوده که قرار است راهی بازار پرتلاطم و غیرعادی اتومبیل ایران نیز گردد.

درباره شرکت جک (JAC)

جک (JAC) یک شرکت خودروسازی چینی بوده که فعالیت خود را از اسل ۱۹۶۴ میلادی آغاز نموده است. این شرکت نیز که مانند سایر کارخانه‌های تولیدی چین و با توجه به نظامی کمونیستی و شبه دیکتاتوری موجود، تحت مالکیت حکومت چین اداره می‌گردد، تا اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تنها تولید انواع کامیون و کامیونت را در دستور کار خود قرار داده بود، اما از اوایل هزاره سوم با تولید انواع خودروهای سواری و کراس اوور دامنه فعالیت خود را گسترش داده و موفق به صدور نمونه‌های تولیدی خود به کشورهای همسایه آسیای شرقی، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقا گردید.

جک در دهه گذشته مانند سایر شرکت‌های خودروساز چینی با همکاری‌های خارجی موفق به تولید نمونه‌هایی در حد و اندازه تیپ‌های پایه مدل‌های ارزانقیمت آسیایی گردید. این شرکت چند سالی است که در ایران نیز حضور داشته و خودروهایی با قابلیت‌های قابل قبول مانند جک S5 را راهی بازار نموده است. نمایندگی رسمی عرضه محصولات جک در ایران نیز در اختیار شرکت کرمان موتور (که به همراه زیرمجموعه‌های متعدد خود تقریبا به طور انحصاری فروش برندهای لیفان و چری را نیز به دوش می‌کشد) قرار دارد. جک J4 جدید ایران نیز یکی دیگر از خودروهای ارزان قیمت و کیفیت متوسط رو به پایین این شرکت بوده که برای سال ۹۷ و ۹۸ راهی خیابان‌های ایران خواهد شد. در ادامه به مرور مشخصات فنی و امکانات این خودرو خواهیم پرداخت.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 مدل ۲۰۱۹

جک جی ۴ (یا J4) که در بازار چین با نام Heyue A30 شناخته می‌شود، همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، یک خودروی ارزانقیمت کوچک شهری بوده که در کلاس سدان عرضه شده و بازار هدف اصلی آن اقشار کم درآمد و کارگر کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه است. این خودرو با توجه به قیمت بسیار پایین در کشورها هدف (به غیر از ایران) طبیعتا امکاناتی بسیار محدود و حد پشت سر گذاشتن استانداردهای پایه ایمنی نداشته و نمی‌توان انتظار زیادی از پیشرانه کم توان و ظاهر قدیمی آن داشت.

این خودرو از سال ۲۰۱۳ میلادی و پس از معرفی در نمایشگاه خودروی شانگهای در خط تولید شرکت جک قرار داشته و در حال حاضر و در مدل سال ۲۰۱۹ با یک پیشرانه و دو گیربکس ۵ دنده دستی و اتوماتیک CVT بدون تغییر نسبت به مدل اولیه به بازارهای هدف از جمله ایران صادر می‌گردد.

نقاط قوت

با توجه به نکاتی که اشاره شد، تنها نکته مثبت جک J4 مدل ۲۰۱۹ که احتمالا در ایران در مدل‌ سال ۹۸ به فروش خواهد رسید، قیمت پایه بسیار پایین ۹.۰۰۰ دلاری (معادل ۳۸ میلیون تومان و هم قیمت با پراید پس از آخرین افزایش قیمت) آن خواهد بود.

نقاط ضعف

فضای کم داخل کابین (که خصوصیت عمومی خودروهای این کلاس است)، کیفیت پایین ساخت، امکانات محدود ایمنی، سرگرمی و کمکی رانندگی، قدرت و عملکرد ضعیف پیشرانه را در کنار ظاهر قدیمی متعلق به دهه گذشته را می‌توان از نقاط این خودرو قلمداد کرد.

البته در شعارهای تبلیغاتی جک J4 به نکاتی مانند “طراحی اروپایی” و “ساخته شده بر پایه نیازهای سرنشینان” و همچنین “طراحی عضلانی بدنه” اشاره شده که قضاوت در خصوص آن را به خوانندگان واگذار خواهیم کرد.

ابعاد

جک J4 مدل ۲۰۱۹ طولی برابر با ۴.۴۳۵ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۷۲۵ میلیمتر، ارتفاعی برابر با ۱.۵۰۵ ملیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با ۲.۵۶۰ میلیمتر دارد. فاصله این خودروی ۱.۲ تنی اندکی بیش از ۱۶۰ میلیمتر از سطح زمین است که مواجهه با خندق‌های موجود در خیابان‌ها و اتوبان‌های ایران را اندکی برای راننده ساده‌تر خواهد کرد.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

برای درک بهتر ابعاد جک جی ۴ می‌توان از این لحاظ آن را با نمونه‌هایی مانند دانگ فنگ H30 کراس با طولی در حدود ۴.۳۵۰ میلیمتر، رانا با طولی در حدود ۴.۲۹۰ میلیمتر داخلی و یا هیوندای اکسنت ۲۰۱۹ و یا کیا ریو ۲۰۱۹ با طولی در حدود ۴.۳۵۸ میلیمتر مقایسه کرد.

طراحی ظاهری

جک J4 جدید (!) از زبان طراحی مطابق با معیارهای دهه گذشته خودروهای آسیایی سود برده و از این لحاظ می‌توان آن را با نمونه‌هایی مانند کیا ریو نسل اول (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵)، مزدا ۳۲۳ نسل هفتم (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳) و یا هیوندای النترا نسل چهارم (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰) مقایسه کرد.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود
بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

جلوپنجره از نوارهای افقی نسبتا قطوری تشکیل شده که گذشته از القای نمایی خسته کننده، کسل و قدیمی، مدل‌های پیش از تحول چری مانند سری ۵۲۰ و ۶۲۰ و حتی کوییک سایپا را در نظر بیننده تداعی خواهد کرد. چراغ‌های جلویی طراحی چندضلعی داشته که هیچگونه همخوانی با سال تولید ندارند. چراغ‌های مه شکن نیز با ظاهر مدور خود، با صرف کمترین هزینه برای طراحی ساخته شده‌اند.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

نمای جانبی جک جی ۴ هرچند منطقی‌تر از بخش جلویی بوده، ولی با توجه به قدیمی بودن و با استفاده از خطوط جانبی پرتعداد سعی در القای نمایی عضلانی را دارد. خط سقف نیز با شیب نسبتا ملایمی تا در صندوق عقب امتداد پیدا کرده که ظاهری شبیه به خودروهای کلاس فست بک (Fastback) را به آن می‌دهد. تایرهای نیز کوچک و در سایز ۱۸۵/۶۵/۱۵ و مشابه با نمونه استفاده شده در طایفه سمند بوده که در کنار رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی، موجب کاهش جذابیت بصری در این بخش می‌گردد.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

بخش عقبی نیز شباهت زیادی با مدل J5 داشته و چراغ‌های عقبی نیز مانند بخش جلویی، با زاویه‌های متعدد ساخته شده‌اند و کاملا به نسل گذشته خودروها تعلق دارند. سپرعقبی نیز با ظاهر نسبتا برجسته و خطوط منحنی تعبیه شده در قسمت انتهایی، نمایی جدیدتر ولی ناهماهنگ را به نمایش می‌گذارند.

در مجموع با توجه به قیمت و زمان عرضه و سطح تکنولوژی شرکت سازنده جک J4 2019 نیز مانند سایر مدل‌های تولیدی این شرکت، خالی از هرگونه جذابیت بصری بوده و ظاهری متعلق به دهه گذشته دارد.

طراحی داخلی

مانند طراحی ظاهری، برای کابین جک J4 نیز زمان و هزینه زیادی صرف نشده و استفاده از مواد اولیه با کیفیت متوسط رو به پایین و پلاستیک سخت، گذشته از القای محیطی ارزانقیمت، پس از مدتی میزبان صدای‌های حاصل از جابجایی و خورده شدن قطعات و اتصالات خواهد بود.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

با توجه به پهنای مناسب ۱.۷۲۵ میلیمتری برای این کلاس، سرنشینان فضایی در حد و اندازه ریو و اکسنت و بیشتر از سمند را در اختیار داشته که علیرغم کیفیت متوسط صندلی‌ها، مشکل زیادی برای استفاده کنندگان در مسیرهای متوسط و کوتاه ایجاد نکرده؛ اما فضای موجود برای پاهای سرنشینان عقب محدود بوده و به دلیل فرم طراحی سقف، سرنشینان بلند قد با محدودیت مواجه خواهند شد.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود
بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود
اما گذشته از کیفیت مواد اولیه، داشبورد طراحی تختی داشته و سیستم صوتی و کنترلرهای تعبیه شده بر روی آن در دسترس راننده و سرنشین جلویی قرار دارند. ابزارهای کنترل سیستم تهویه مسبوع نیز با توجه به بازه قیمتی ساده و دستی بوده و از ۳ درجه مدور تشکیل می‌شوند.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

غربیلک فرمان با عملکرد برقی نیز با وجود طراحی ۳ شاخه و الگوبرداری از نمونه‌های موجود در کیا و هیوندای، بزرگ‌تر از حد معمول بوده که با کاهش هیجان و جذابیت، جک جی ۴ جدید را به نمونه‌ای مناسب برای رانندگان به دور از هیجان، سالخورده و یا بانوان محتاط (نه دختران درایور) تبدیل خواهد کرد.

در مجموع کابین نیز هماهنگی کاملی با طراحی خارجی داشته و به دور از هرگونه پیچیدگی و نوآوری، تنها برای رفع نیازهای ضروری بازار هدف ساخته شده است. در نمونه درنظر گرفته شده برای بازار ایران نیز صفحه نمایش رنگی لمسی مرکزی حذف شده که همین نکته جذابیت و سطح رفاه کابین را به شدت پایین خواهد آورد.

موتور و پیشرانه

موتور جک J4 جدید یک نمونه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپه VVT (زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها) است. این موتور تنفس طبیعی به حجم دقیق ۱.۴۹۹ سی سی با توجه به اطلاعات درج شده در وب‌سایت شرکت سازنده توانایی تولید حداکثر نیرویی برابر با ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۴۶ نیوتون متر بوده که در بازه دور موتورهای ۳.۵۰۰ تا ۴.۵۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. نیروی تولیدی نیز توسط ۲ جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کردد.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

شتاب، سرعت و مصرف سوخت

با توجه به سطح تکنولوژی نمی‌توان انتظار عملکرد بالایی در بخش‌های سرعت و شتاب را از جک J4 جدید داشت. این خودرو با جعبه دنده دستی به زمانی در حدود ۱۲.۵ ثانیه و با گیربکس اتوماتیک CVT به زمانی در حدود ۱۳.۵ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته که علیرغم تناسب با مشتریان این خودرو، با معیارهای امروزی در حد خودروهای کند قرار می‌گیرد.

مصرف سوخت نیز با توجه به وزن پایین و موتور کم توان پایین بوده و با مصرفی در حدود ۸.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی و ۶.۵ لیتر به صورت میانگین با معیارهای داخل ایران یک خودروی کم مصرف به حساب می‌آید.

گیربکس CVT اتوماتیک جک J4 جدید نیز تاثر منفی بر روی مصرف سوخت داشته و در کنار کاهش سرعت و شتاب مصرف سوخت را به ۹.۱ لیتر در شهر، ۶.۱ لیتر در بزرگراه و ۷.۰ لیتر به صورت میانگین افزایش می‌دهد. البته با توجه به کیفیت بنزین ایران و همچنین نحوه رفتار با موتور این ارقام در واقعیت و در هر دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک CVT تا حدود ۳۰ درصد نیز بیشتر خواهد شد.

تجهیزات و امکانات

مشتریان این کلاس از خودرو با توجه به قیمت پرداختی انتظار زیادی از امکانات مدرن نداشته و تنها برای طی فاصله بین نقطه A تا B از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل لیست امکانات و تجهیزات J4 جدید نیز کاملا با این مساله همخوانی داشته و تنها مواردی محدود و حداقلی با معیارهای امروزی در آن گنجانده شده است.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

امکانات استاندارد موجود در بالاترین تیپ‌ مجهز به گیربکس اتوماتیک این خودرو (که با کد Luxury عرضه می‌شود) در خارج از ایران عبارتند از:

  • چراغ‌های خودکار جلویی با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • چراغ‌های جلویی با قابلیت مشایعت (روشن ماندن به زمان مشخص پس از قفل شدن درهای خودرو)
  • چراغ مه شکن (Fog Light)
  • فرمان الکتریکی
  • آیینه جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی
  • شیشه بالابرهای برقی (!)
  • سانروف الکتریکی دو حالته
  • رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی
  • پوشش چرمی غربیلک فرمان
  • کنترلرهای سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ حهت به صورت دستی
  • کامپیوتر سفری
  • ریموت کنترل با قابلیت قفل کردن درها (؟)
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم
  • سیستم صوتی با ۶ بلندگوی مجزا
  • اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث
  • صفحه نمایش رنگی LCD مرکزی
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای (GPS)
  • ورودی AUX و USB و iPod

همانطور که مشاهده کردید، امکانات موجود در جک J4 نسبتا مشابه با نمونه‌های موجود در محصولات فعلی ساپیا و ایران خودرو بوده و برتری خاصی نسبت به آن ندارد.

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی موجود در بالاترین تیپ جک J4 جدید که آن را به یک نمونه استاندارد (با معیارهای حداقلی) تبئیل می‌کند، می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • اتصالات ISOFIX برای نصب صندلی مخصوص کودک
  • قابلیت تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی در بخش جلویی
  • ۶ کیسه هوای ایمنی (جلو، جانبی، پرده‌ای)
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم ضد سرقت (دزدگیر)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب

قیمت

قیمت جک J4 جدید در بازار چین بسته به تیپ رقمی در حدود ۵۳.۰۰۰ یوآن در تیپ پایه با گیربکس ۵ سرعته دستی (معادل ۳۳ میلیون تومان) تا ۷۷.۰۰۰ یوآن در تیپ Luxury & Intelligence مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT (معادل ۴۸ میلیون تومان) بوده و در رده ارزان‌ترین خودروهای بازار قرار می‌گیرد.

این خودرو در خاورمیانه نیز حضور داشته و با قیمتی در حدود ۴۴.۰۰۰ درهم (معادل ۵۰ میلیون تومان) نمونه‌ای مناسب برای قشر پایین و کم درآمد جامعه به حساب می‌آید.

قیمت جک J4 جدید در ایران

با توجه به کاهش ارزش پول ملی و نرخ برابر با دلار، قیمت جک J4 جدید در یازار ایران متفاوت با سایر نقاط جهان بوده و این خودروی پایه، قدیمی و ارزان‌قیمت ارزشی در حدود ۹۵ میلیون تومان (در حدود ۲۳.۰۰۰ دلار) دارد و به این ترتیپ نمونه‌ای که از لحاظ طراحی و امکانات، با خودروهای کوچک و شهری مانند کوییک برابر می‌کند، با قیمتی بسیار فراتر از خودروهای کره‌ای و ژاپنی و آمریکایی به فروش می‌رسد.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

این خودرو با توجه به امکانات و تجهیزات نمونه‌ای مابین ۲ تیپ بالایی مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT بوده که در بازار چین قیمتی در بازه ۷۰.۰۰۰ تا ۷۷.۰۰۰ یوآن (در حدود ۴۴ تا ۴۸ میلیون تومان) داشته اما به منظور کسب درآمد بیشتر خودروسازهای حکومتی و اعمال تعرفه‌های گوناگون با مقصد نامشخص قیمت جک J4 تا بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

رقبا در بازار ایران

از رقبای جک J4 جدید در بازار خودروهای اتوماتیک ایران می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • پژو پارس اتوماتیک با قیمتی در حدود ۹۵ میلیون تومان
  • پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک با قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان
  • تندر اتوماتیک با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون تومان
  • آریو اتوماتیک با قیمتی در حدود ۹۵ میلیون تومان
  • برلیانس H330 اتوماتیک با قیمتی در حدود ۱۲۵ میلیون تومان
  • داچیا ساندرو اتوماتیک با قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان

سخن آخر

جک J4 جدید که راهی بازار ایران شده، همانطور که اشاره شد خودرویی کند با امکانات پایه  و محدود به حساب می‌آید. سرعت و شتاب گرچه پایین بوده، اما تناسبی کافی با فرهنگ رانندگی و کیفیت مسیرهای موجود در ایران دارد.

بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود
بررسی و مشخصات فنی جک J4 جدید ؛ خودرویی ارزان‌قیمت با قابلیت‌های محدود

در مجموع اگر به دنبال خودرویی برای رفت و آمد به محل کار و یا گذاراندن اوقات فراغت با نهایتا ۴ سرنشین هستید و توان و یا انگیزه و علاقه‌ای برای پرداخت مبلغ بیشتر ندارید و همچنین نظر عابران برای شما اهمیتی ندارد، جک جی ۴ می‌تواند امکاناتی قابل قبول را در اختیار شما قرار دهد و نمونه‌ای در حد راین V5 به حساب می‌آید.

جک J4 موجود در بازار ایران را می‌توان از لحاظ قیمت و سطح تجهیزات با نمونه‌ای مانند نیسان ورسا (Nissan Versa) مقایسه کرد که در بازار ایالات متحده آمریکا با قیمت پایه ۱۳.۵۰۰ دلار (معادل ۵۷ میلیون تومان) مقایسه کرد.

نیسان ورسا، ارزان‌ترین خودروی آمریکا

نیسان ورسا، ارزان‌ترین خودروی آمریکا

مشخصات فنی جک J4 جدید در یک نگاه

تیپ Comfort Luxury
کلاس بدنه سدان سدان
حجم موتور (سی‌سی) ۱.۴۹۹ ۱.۴۹۹
تعداد سیلندر ۴ خطی DOHC ۴ خطی DOHC
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
قدرت ( HP ) ۱۱۳ ۱۱۳
گشتاور ( NM ) ۱۴۶ ۱۴۶
گیربکس ۵ دستی اتوماتیک CVT
مصرف (شهر) ۸.۸ ۹.۱
مصرف (بزرگراه) ۵.۹ ۶.۱
مصرف (میانگین) ۶.۵ ۷.۰
۰ تا ۱۰۰ ۱۲.۵ ۱۳.۵
حداکثر سرعت ( KMH ) ۱۸۰ ۱۸۰
طول ( mm ) ۴.۴۳۵ ۴.۴۳۵
عرض ( mm ) ۱.۷۲۵ ۱.۷۲۵
ارتفاع ( mm ) ۱.۵۰۵ ۱.۵۰۵
فاصله دو محور ( mm ) ۲.۵۶۰ ۲.۵۶۰
فاصله از زمین ( mm ) ۱۶۰ ۱۶۰
ابعاد تایر (جلو) ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵
ابعاد تایر (عقب) ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵
قیمت پایه (دلار) ۷.۸۰۰ ۱۱.۵۰۰
قیمت در ایران (تومان) ۹۵

منبع: تکراتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها