کد خبر : 82734

نگاهی به بازار خودرو در سال 1402

نگاهی به بازار خودرو در سال 1402

صنعت و بازار خودروی ایران سال آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت و سرنوشت تولید و منحنی قیمت چه خواهد شد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، سال۱۴۰۱ هرچند با رشد تولید خودرو همراه بود، اما بازار شرایط بسیار ملتهبی را به خود دید. حالا پیش‌بینی می‌شود که با تداوم تولید خودرو، واردات و همچنین قیمت‌گذاری مناسب، سال۱۴۰۲ سال متفاوتی باشد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، مساله مهمی که بسیار مدنظر شهروندان قرار دارد، حال‌و‌هوای بازار خودرو در سال آینده است. آیا قیمت خودرو در سال آینده به روند صعودی خود ادامه خواهد داد؟ آیا با تثبیت قیمت مواجه خواهیم بود؟ یا اینکه کاهش قیمت در انتظار خودروهاست؟ هرچند با توجه به برنامه تولید وزارت صمت از یک سو و واردات خودرو از سوی دیگر، انتظار می‌رود عرضه و تقاضا در بازار خودروی ایران به سمت تعادل برود، با‌این‌حال آنچه بیشترین تاثیر را بر قیمت خودرو (در بازار) خواهد داشت، انتظارات تورمی و همچنین قیمت ارز است. این دو عامل طی دوران تحریم بسیار در بازار خودرو تعیین‌کننده بوده و صعود و نزول منحنی قیمت‌ها در بازار خودرو وابستگی زیادی به آنها داشته است.

البته که رشد تیراژ و افزایش عرضه چه از مسیر خودروی داخلی و چه از راه واردات، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت در بازار خودرو طی سال آینده داشته باشد، اما فاکتورهای تعیین‌کننده اصلی همچنان انتظارات تورمی و قیمت ارز خواهند بود. اگر قرار بر رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز در سال آینده باشد، منحنی قیمت و بازار خودرو نیز روندی صعودی به خود خواهد گرفت. از آن سو اگر انتظارات تورمی فروکش کرده و قیمت ارز نیز نزولی شود یا حداقل شرایطی نسبتا پایدار را تجربه کند، می‌توان روزهای آرامی را برای بازار خودرو در سال پیش‌بینی کرد. حتی این احتمال وجود دارد که با توجه به رشد احتمالی تولید و عرضه، کاهش قیمت نیز در انتظار بازار خودرو باشد.

یکی از علامت سوال‌های بزرگ بازار خودرو در سال آینده به موضوع واردات مربوط می‌شود. برای بسیاری از شهروندان جای سوال است که در سال 1402 چه تعداد خودروی خارجی وارد کشور خواهد شد؟ و پرسش دیگر این است که واردات چه تاثیری روی قیمت در بازار خودروهای خارجی و البته داخلی‌ها خواهد گذاشت؟ اگر بخواهیم برنامه وزارت صمت را ملاک قرار دهیم، فقط تا انتهای بهار باید 200هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. صمتی‌ها وعده داده بودند تا پایان امسال 100هزار دستگاه و تا پایان بهار، 100هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور خواهند شد. اگر فرض کنیم وزارت صمت برای 3 فصل دیگر سال همین برنامه (واردات 100هزار دستگاهی) را داشته باشد، تا پایان سال آینده در مجموع باید 400 تا 500هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. همچنین با فرض اینکه یک‌میلیون و 600هزار تا یک‌میلیون و 800هزار دستگاه خودرو در سال 1402 به تولید برسد، جمع خودروهای عرضه‌شده به بازار در سال آینده به حداقل دومیلیون و حداکثر دو‌میلیون و 300هزار دستگاه خواهد رسید. این اتفاق قطعا می‌تواند به آرام شدن بازار خودرو (در صورتی که انتظارات تورمی و قیمت ارز سرکشی نکنند) منجر شود.

 

اما در حالت تفکیکی، اگر واقعا 400 تا 500هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، می‌توان نسبت به افت قیمت در بازار خودروهای خارجی امیدوار بود. این بازار طی 4 سال و نیم گذشته به واسطه ممنوعیت واردات و همچنین رشد قیمت ارز و انتظارات تورمی، صعودی شدید را در قیمت تجربه کرده است. حالا اگر انتظارات تورمی و قیمت ارز را در سال آینده نسبتا با‌ثبات در نظر بگیریم، عرضه 400 تا 500هزار دستگاهی می‌تواند قیمت خودروهای وارداتی قدیمی را در بازار بشکند. این موضوع همچنین امکان اثرگذاری بر قیمت در بازار خودروهای داخلی را نیز خواهد داشت. به‌هر‌حال بخشی از خودروهای تولید داخل با توجه به خلاء وارداتی‌ها مرز‌های قیمتی را در چهار سال و نیم گذشته فتح کرده‌اند، بنابراین اگر قیمت در بازار خودروهای خارجی بشکند امکان افت قیمت در بازار  داخلی‌ها نیز وجود دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها