کد خبر : 78155

حباب قیمت خودرو چه زمانی تخلیه می شود؟

حباب قیمت خودرو چه زمانی تخلیه می شود؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران اظهار داشت: در دو الی سه هفته گذشته بازار تغییر قیمتی نداشته است. این بازار همچنان در رکود است.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش، بازار خودرو چند ماهی است که در رکود به سر می‌برد. طرح واردات خودرو نیز پا در هوا مانده است و هر از گاهی خبری از آن می‌رسد و مدتی بعد فراموش می‌شود. حالا بازار منتظر روشن شدن تکلیف ورود خودروهای خارجی به کشور است. از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز در تولید نسبت به سال‌های قبل کم کاری می‌کنند و میزان عرضه با تقاضا جور در نمی‌آید که نتیجه آن اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها است.

گسترش نیوز در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو به گفت‌وگو با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران پرداخت.

موتمنی در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: در دو الی سه هفته گذشته بازار تغییر قیمتی نداشته است. این بازار همچنان در رکود است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران توضیح داد: میزان عرضه خودرو به بازار جوابگوی تقاضا نیست. برای کاهش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه، باید عرضه خودرو به بازار افزایش یابد. اما افرادی که نیاز ضروری به خودرو داشته باشند، برای خرید اقدام می‌کنند. در غیر این صورت افراد منتظر هستند تا جزییات واردات خودرو بر بازار آزاد مشخص شود. بازار در رکود است و خریداری وجود ندارد.

اصلی ترین مشکل صنعت خودرو

موتمنی ضمن تاکید بر مشکل اصلی بازار خودرو گفت: اصلی‌ترین مشکل، میزان عرضه است. اگر عرضه به اندازه کافی بود این فاصله ۱۰۰ درصدی نرخ بین کارخانه و بازار آزاد به وجود نمی‌آمد. این نابسامانی و آشفتگی که در بازار خودرو مشاهده می‌کنید حاصل عرضه کم خودرو به بازار در ۳ سال اخیر است. با مقایسه آمار تولید خودرو در سال ۹۶ با ۱۴۰۰ متوجه خواهید شد که کمتر از نیاز بازار، خودرو تولید شده که دلیل آن تحریم، ممنوعیت واردات و... است. آمار فعلی تولید هم جوابگوی نیاز بازار نیست.

 

بازار بلاتکلیف است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با اشاره به وضعیت بلاتکلیف بازار خودرو تا روشن شدن تعرفه واردات، گفت: فعلا در انتظار اعلام جزییات طرح واردات خودرو هستیم و تا مشخص نشود بازار تقریبا بلاتکلیف است. هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست و با حدس و گمان نمی‌توان نظر قطعی داد. برای تنظیم بازار باید اجازه داد که خودروی خارجی با قیمت های مناسب تری وارد شود.

آینده بازار خودرو چه می شود؟

وی در ادامه پیش‌بینی خود از آینده بازار را مطرح و افزود: اگر عرضه بیشتر از تقاضا بود این مشکل حل می‌شد. درحال‌حاضر محدودیت عرضه را داریم و میزان عرضه فعلی جوابگوی بازار نیست. بازار فعلا روند آرامی را طی می‌کند چون افراد خرید خود را عقب انداختند تا زمانیکه جزئیات طرح واردات مشخص شود.

قیمت جدید خودرو ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در پایان ضمن اعلام نرخ جدید خودرو اظهارکرد: درحال‌حاضر قیمت سمند ۳۰۱ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۳۰۴ میلیون تومان، پژو پارس ۳۱۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۲۰۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱حدود ۱۸۱ میلیون تومان است.

کلام آخر

در سال ۱۴۰۰ خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان زیان را تجربه کردند و در نتیجه آن، میزان تولید را کاهش دادند. بازار متقاضی زیادی دارد و عرضه کفاف این متقاضیان را نمی‌دهد. اختلاف نرخ ۱۰۰ درصدی قیمت، نظر هر متقاضی را برای ثبت نام جلب می‌کند و در نهایت منجر می‌شود تا خیل عظیمی از جمعیت به سمت سایت قرعه کشی خودرو هجوم آوردند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها