کد خبر : 77506

کارت سوخت آزاد پمپ بنزین ها حذف شده است؟ ماجرا چیست؟

کارت سوخت آزاد پمپ بنزین ها حذف شده است؟ ماجرا چیست؟

رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور گفت: هم اکنون همه پمپ بنزین ها کارت سوخت آزاد ندارند که البته بنا به گفته مسئولان امر، این به معنای حذف کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نخواهد بود.

به گزارش خودروتک، اسداله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور در گفت‌وگو با اظهار داشت: چند سال گذشته شاهد تغییرات بیشتری در خصوص سهمیه کارت‌های سوخت جایگاه‌داران و تعداد جایگاه‌های دارای کارت آزاد بودیم.

حذف کارت سوخت آزاد بعضی از پمپ بنزین ها

وی افزود: هم اکنون همه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد ندارند که البته بنا به گفته مسئولان امر، این به معنای حذف کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نخواهد بود.

قلی‌زاده با بیان اینکه "تصمیم سازان عرصه سوخت با دلایلی نظیر سیاست‌های کنترل مصرف، تخصیص بهینه و مبارزه با قاچاق طرح‌هایی را اجرایی کردند"، گفت: ما در برخی موارد منتقد اجرای این طرح‌ها بودیم؛ چرا که جایگاه‌ها به عنوان مهمترین حلقه توزیع، در مواجهه مستقیم با مصرف کننده هستند و نتایج احتمالی اجرای این طرح‌ها برای جایگاه‌ها قابل پیش بینی است.

اثر حذف کارت سوخت آزاد پمپ بنزین ها

وی ادامه داد: اجرای برخی طرح‌ها یا محدودیت‌ها مستقیما باعث کاهش فروش و درآمد جایگاه‌های سوخت و زیانده شدن این اماکن می‌شود و البته باید از مسئولین در مورد میزان موفقیت این طرح‌ها توضیح خواست.

رئیس صنف جایگاهداران کشور تصریح کرد: طی سالهای اخیر شاهد مواردی نظیر الزام مردم به استفاده از کارت‌های شخصی، افزایش قیمت سوخت، سوخت اعتباری برای تاکسی‌های اینترنتی و وانت بارها، تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس پیمایش، کاهش کارت‌های آزاد گازوئیل در جایگاه‌های کشور، کاهش کارت‌های آزاد بنزین جایگاهها در برخی مناطق مرزی و... بوده‌ایم که این طرح‌ها دارای محاسن و معایبی بوده‌اند و یقینا جایگاه‌های سوخت بیشترین آسیب‌ها را از این طرح‌ها متحمل شدند.

حذف کارت سوخت آزاد گازوییل از مدتی پیش

وی افزود: جایگاه‌داران در سیاست‌گذاری قیمت سوخت یا چگونگی تخصیص سهمیه به کارت‌ها هیچ نقشی ندارند و ما فقط می‌توانیم مشاهداتمان در جایگاه‌ها را که نتیجه نظرسنجی از مراجعین و تغییرات است را صادقانه به مردم بگوییم.

رئیس هیات مدیره مجموعه صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده های نفتی کشور اذعان داشت: به طور مثال، حذف کارت‌های آزاد گازوئیل مختص امسال نیست و طی سالیان قبل این اتفاق افتاده و هم اکنون اکثریت جایگاه‌ها کارت آزاد گازوئیل ندارند که فعلا از اعلام دقیق تعداد جایگاه‌های دارای کارت آزاد به دلایل مختلف صرف‌نظر میکنم.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است حق العمل جایگاه‌ها برای فروش گازوئیل بسیار کمتر از حق العمل بنزین است؛ که فروش گازوئیل برای جایگاه‌ها را زیانده کرده است.

قلی‌زاده با بیان اینکه "میزان تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس عملکرد ثبت شده خودروها از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران انجام می‌شود"، گفت: بعضا شاهد برخی اختلال‌ها در این مورد و یا اعتراضات رانندگان به سهمیه ها هستیم و مهمترین علت سردرگمی دارندگان خودرو یا شایعه سازی‌ها، اظهارات بعضا متناقض مدیران و مسئولان مختلف در موضوع سوخت و یا سکوت خبری در زمان مورد نیاز به اطلاع رسانی است.

وی افزود: ما معتقدیم تصمیم سازان بایستی قبل از تدوین طرح‌ها نظر بخش خصوصی را جویا شوند و سپس به صورت شفاف با مردم سخن بگویند تا جایگاهداران و مالکان خودرو دردسر و مشکلات آتی را متحمل نشوند که البته در دولت سیزدهم مشورت پذیری در این حوزه بیشتر دیده میشود.

رئیس صنف جایگاهداران کشور تصریح کرد: اخیرا طی ماههای گذشته در برخی مناطق مرزی کارتهای آزاد بنزین نیز در همه جایگاهها وجود ندارد و تعداد جایگاه‌های دارای کارت کاهش داشته است که البته به گفته مسئولین امر این به منزله قصد دولت مبنی بر جمع آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاهداران نیست.

وی ادامه داد: ضمنا این جمع آوری نیازی به دستورالعمل خاص یا اقدام فیزیکی ندارد، بلکه از طریق سامانه هوشمند میتوان کارت‌های آزاد جایگاههای مورد نظر را از سرویس دهی خارج کرد.

قلی‌زاده با بیان اینکه "جایگاه‌داران به واسطه فروش سوخت، حق العمل دریافت میکنند و این اقدام را بر اساس نرخ‌های تکلیفی دولت که قابل نمایش روی دیسپنسرها هستند انجام می‌دهند"، گفت: بدیهی است که جایگاه‌داران علاقه‌مند به فروش سوخت هستند، پس کسانی که خلاف این نظر را دارند آگاه به امور نیستند.

وی افزود: قطعا همه جایگاه‌هایی که کارت آزاد بنزین دارند، بدون محدودیت آنرا در اختیار مراجعان می‌گذارند و در خصوص کارت‌های آزاد گازوئیل با احراز مشخصات خودروی استفاده کننده این اقدام انجام می‌شود و تقریبا بعید است که جایگاه‌داری خلاف این موارد عمل کند و به خودش زیان وارد نماید.

رئیس صنف جایگاهداران کشور خاطرنشان کرد: مردم هم میتوانند در صورت داشتن انتقاد و پیشنهاد در این خصوص با شماره های 02177522678 و 09627 تماس بگیرند.


 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها