کد خبر : 75872

سامانه فروش یکپارچه خودرو چیست و از کی آغاز به کار می کند؟

سامانه فروش یکپارچه خودرو چیست و از کی آغاز به کار می کند؟

سامانه فروش یکپارچه خودرو طرح جدید دولت برای فروش خودرو از طریق قرعه کشی است.

سامانه فروش یکپارچه خودرو به تازگی از سوی رضا فاطمی امین، وزیر صمت اعلام شده است. سامانه فروش یکپارچه خودرو به معنی پایان فروش خودرو از طریق خودروسازان است. با راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو ثبت نام خودروسازان باید از طریق این سامانه انجام شود. تاکنون و پیش از راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو هر خودروسازی از طریق آدرس اعلامی خود اقدام به ثبت نام خودرو می کرد. سامانه فروش یکپارچه خودرو به زودی فعال می شود.

سامانه فروش یکپارچه خودرو چیست؟

به گزارش خودروتک، با اوج گیری قیمت خودرو در بازار از اوایل سال 98 به این سو، یک بار دیگر فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور از طریق قرعه کشی انجام می شود. هر چند که این روش فروش منتقدان زیادی دارد اما به دلیل افزایش روزافزون اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه عملا مدل جایگزینی در حال حاضر برای آن در دسترس نیست. سامانه فروش یکپارچه خودرو قرار است پس از آغاز به کار ثبت نام و قرعه کشی خودرو را به صورت متمرکز انجام دهد. به این معنی که خودروسازان هر مرحله از فروش خود را اعلام ظرفیت کرده و بقیه کارهای ثبت نام و قرعه کشی زیر نظر وزارت صمت و در آدرس اینترنتی سامانه فروش یکپارچه خودرو انجام می شود.

سامانه فروش یکپارچه خودرو فقط برای ایران خودرو و سایپا است؟

هر چند بخش قرعه کشی فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه خودرو به ایران خودرو و سایپا اشاره دارد و این دو خودروساز در حال حاضر فروش با قرعه کشی انجام می دهند، اما آنگونه که وزیر صمت می گوید، تمامی خودروسازان باید فروش خود را از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو انجام دهند.

رضا فاطمی امین در این خصوص به صراحت اعلام کرد : همه خودروسازها هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

با ارجاع به این جملات می توان اینگونه برداشت کرد که همه خودروسازان دولتی و خصوصی باید فروش خودرو را از طریق سامانه مذکور انجام دهند.

سامانه فروش یکپارچه خودرو از چه موقع فعال می شود؟

هنوز زمان دقیقی برای آغاز به کار فروش خودرو از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو اعلام نشده است. اما در دستور وزیر صمت آمده که فروش خودرو از روز 18 اردیبهشت 1401 باید از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو انجام شود. به این ترتیب انتظار می رود این سامانه پیش از این تاریخ که زمان زیادی هم به آن باقی نمانده رونمایی شود.

آدرس سایت سامانه فروش یکپارچه خودرو

آدرس سایت سامانه فروش یکپارچه خودرو هنوز اعلام نشده است و این سایت به طور رسمی از طریق وزارت صمت به طور گسترده و از طریق نشریات و رسانه های معتبر اطلاع رسانی خواهد شد. احتمال دارد در اوایل هفته آینده شاهد معرفی آدرس سایت سامانه فروش یکپارچه خودرو باشیم.

سامانه فروش یکپارچه خودرو به قرعه کشی پایان می دهد؟

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، «وزارتخانه مذکور از همان ابتدای تصدی سکانداری این وزارتخانه راهبردی از سوی سیدرضا فاطمی‌امین، پیرو دغدغه به‌حق مردم، ضمن مخالفت با ادامه روند فعلی قرعه‌کشی فروش خودرو، اصلاح روند و تلاش برای حذف آن را در دستور کار قرارداد و بر اساس همین قاعده نیز وزیر صمت «حذف تدریجی قرعه‌کشی فروش خودرو» را از برنامه‌های جدی وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون نیز برنامه‌ها در همین مسیر طراحی‌شده و ایجاد سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز بر همین اساس بوده است.

همچنین در اجرای بند «۵» دستور هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم مبنی بر اینکه در اسرع وقت اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که می‌تواند به حذف تدریجی قرعه‌کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه امسال فراهم شود و تمامی خودروسازها از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که اکنون تنها برخی خودروسازها آن‌ هم به‌صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی می‌کنند که ضمن شفاف‌شدن روند فروش خودروی آنها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» می‌شوند.

بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن‌ هم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک‌شبه یا یک‌ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگرچه با توجه به حساس‌بودن این موضوع برنامه‌ریزی برای انجام آن در کوتاه‌ترین زمان، انجام‌شده است اما باز هم روندی زمانبر خواهد داشت.

از آنجا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی‌شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌شده و شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به‌ دست خریداران واقعی برسد.

بر این اساس با دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این‌ پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود.

تأکید می‌شود افزایش تولید خودرو، راهبرد اصلی وزارت صمت است اما شفاف‌سازی عرضه خودرو (چه قرعه‌کشی و چه غیر قرعه‌کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند. به عبارتی شفاف‌سازی روند عرضه خودرو موضوع دیگری است که سبب تضییع‌نشدن حقوق مصرف‌کننده می‌شود. بنابراین وزارت صمت وظیفه خود می‌داند نسبت به اجرای عرضه شفاف خودرو اقدام کند.

بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی‌اند و عرضه فعلی آن منجر شده است تا در عمل واسطه‌ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند. بنابراین هدف از دستور ابلاغ‌شده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها