کد خبر : 62910

بی توجهی خودروسازان به عامل مهم افزایش قیمت تمام شده خودرو

بی توجهی خودروسازان به عامل مهم افزایش قیمت تمام شده خودرو

اگر چه درخواست خودروسازان برای عرضه خودرو در حاشیه قیمت بازار و حذف قیمت دستوری درخواست بی راهی نیست، اما هزینه تولید خودرو در کشور نیز به دلیل ساختار خودروسازی ما، هزینه بالایی است و این بالا بودن قیمت تمام شده خودرو تنها به افزایش هزینه های مواد اولیه و عوامل اقتصادی باز نمی گردد.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس، خودروسازان در حالی رایزنی برای آزادسازی قیمت محصولاتشان را پیگیری می‌کنند و افزایش قیمت مواد اولیه را مهمترین دلیل برای درخواست گران کردن دوباره خودرو عنوان می‌کنند که به گفته شهرام شهریاری کارشناس خودرو، خودروسازان ایرانی به هیچ کدام از مولفه‌هایی که در قیمت تمام شده اثر گذار است، توجه نمی‌کنند و هر چقدر قیمت تمام شده استخراج شود، چند درصد بیشتر روی آن می‌کشند و محصول خود را می‌فروشند.

وی با بیان اینکه در این شیوه تعیین قیمت، قطعاً فساد وجود دارد، می گوید: روش تعیین قیمت در ایران با توجه به انحصاری بودن خودرو، غلط و قدیمی است، در تعیین قیمت خودرو در ایران مسئله قیمت تمام شده مطرح است و این سبب می‌شود تولیدکننده دغدغه‌ای بابت ضایعات و هزینه‌های سربار نداشته باشد.

وی به شیوه های مدرن اشاره کرده و می گوید: در شیوه مدرن قیمت گذاری خودرو در جهان، بازار هدف مطرح است، یعنی رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه حل ارائه می‌دهند. در نتیجه قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر و خدمات بیشتر و بهتر در دستور کار قرار می‌گیرد. در حقیقت شرکت‌های بزرگ جهان به دنبال تسهیل فروش کالای خود هستند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه شورای رقابت چه زمانی که قیمت را افزایش دهد و چه آن زمان که قیمت را کاهش می‌دهد، کاری غیر کارشناسانه انجام داده است، ادامه می دهد: قیمت در بازار دستور پذیر نیست، بلکه دارای مولفه‌های مالی است، اما شورای رقابت عملاً این مولفه ها را نادیده می‌گیرد و در نتیجه فساد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همیشه دلال بازی در فروش خودرو در ایران رونق داشته است، می‌گوید: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضا است.

در هر صورت، حالا که در آستانه تشکیل دولتی جدید قرار داریم، برنامه ریزان اقتصادی باید توجه ویژه ای به مشکلات ساختاری صنعت خودرو و رفع فساد از این صنعت داشته باشند و با ارائه راهکارهای عملیاتی، زمینه را برای اصلاح این صنعت و ایجاد رضایتمندی در بین مردم فراهم کنند.

 

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها