کد خبر : 39628

قیمت خودرو نسبت به اوایل اسفند محسوس ریخت

قیمت خودرو نسبت به اوایل اسفند محسوس ریخت

این روزها برای خریداران خودرو اتفاقات خوبی در حوزه قیمت خودرو در حال رخ دادن است. کاهش تقاضای ناشی از کم شدن مراجعه به بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا اثر خود را روی قیمت خودرو گذاشته و در مقایسه با روزهای ابتدای اسفند ماه قیمت خودروهای پرتقاضا ریزش قابل ملاحظه ای داشته است. قیمت برخی خودروها مانند پژو 2008 تا 20 میلیون تومان کاهش داشته است.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو به مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است. با آنکه انتظار می رفت در شش ماهه دوم امسال عرضه خودرو به طوری که در بازار خودرو حس شود افزایش پیدا کرده و قیمت خودرو را پایین بیاورد، این اتفاق رخ نداد و قیمت خودرو از اواسط بهمن ماه وارد یک دوره افزایشی شد. با این حال اکنون کاهش تقاضا توانسته روند قیمت خودرو را معکوس کند.

در این میان شاید این سوال پیش بیاید که چرا قیمت برخی خودروها کمتر کاهش یافته یا ثابت مانده است. جواب در پرتقاضا بودن و کم عرضه بودن آن است. بهترین مثال برای این دست خودروها گروه محصولات رنو است. تندر و ساندرو تقاضای بالایی در بازار خودرو دارند اما عرضه آنها به دلیل توقف تولید بسیار کمتر از دیگر خودروها است.

قیمت خودرو چقدر کاهش یافت؟

خودرو پراید به دلیل سهم بازار بالایی که دارد مهمترین خودرو بازار به حساب می آید. در اوایل اسفند ماه قیمت پراید 111 تا 69 میلیون تومان نیز در فرآیند دلالی خودرو بالا رفت. البته پراید 111 همواره تقاضای بالا و تولید کمتری داشته و به همین دلیل قیمت آن بالاتر از دیگر انواع پراید است. قیمت این خودرو دیروز در بازار به 61 میلیون تومان رسید. پیش بینی فعالان بازار خودرو این است که در روزهای باقیمانده از سال اگر شرایط به همین منوال بماند قیمت این خودرو به زیر 60 میلیون تومان سقوط خواهد کرد.

خودرو دنا تیپ یک دیگر خودرو پرتقاضایی است که نسبت به اوایل اسفند ماه کاهش 11 میلیون تومانی را تجربه کرده است. این خودرو از محدوده 152 میلیون تومان به 141 میلیون تومان رسیده است.

قیمت سمند LX دیگر خودرو پرتقاضایی است که کاهش معنی داری داشته است. قیمت سمند LX در موج افزایشی اوایل اسفند ماه برای اولین بار از 100 میلیون تومان عبور کرد. این خودرو اکنون 98 و 99 میلیون تومان در بازار عنوان می شود. به این ترتیب کاهش 6 تا 7 میلیونی را در قیمت این خودرو نسبت به اوایل اسفند شاهد هستیم.

قیمت پراید 131 سفید نیز که تا محدوده 63 میلیون تومان پیشروی کرده بود اکنون به زیر 60 میلیون بازگشته و اکنون 59 میلیون از سوی فروشندگان عنوان می شود.

مشتریان برای پرسیدن قیمت خودرو هم نمی آیند!

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، گفت: به جرات می‌توان گفت این روز‌ها کسب و کار‌های همکاران این حوزه نسبت به پیش از شیوع ویروس کرونا تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.

او گفت: این روز‌ها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه‌داران در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده می‌کنند.

موتمنی در عین حال با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت: چند سالی است که تقاضا برای خرید در فروردین و اردیبهشت بیشتر از اسفندماه است، بر این اساس افرادی که فکر می‌کنند با نگه داشتن خودرو در ایام پایانی سال می‌توانند سود بیشتری ببرند، در اشتباهند.

او بیان‌ کرد: افرادی که به دنبال خودرو برای مسافرت‌های نوروزی بودند، ماه‌ها قبل خرید خود را انجام داده‌اند. بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی  نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده که از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ قابل اشاره است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها