کد خبر : 39162

ترمز قیمت خودرو کشیده شد / آیا وقت خرید پراید است؟

ترمز قیمت خودرو کشیده شد / آیا وقت خرید پراید است؟

این روزها شاهد روند معکوس قیمت خودرو در بازار هستیم. روندی که حاصل کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو است. کاهش این روزهای قیمت خودرو نشان می دهد که همه چیز به همان معادله معروف اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا باز می گردد. زمانی که عرضه و تقاضا به هر علت به هم نزدیک شوند حتی دلالان کهنه کار هم نمی توانند با قیمت خودرو بازی کنند.

به گزارش خودروتک، بازار خودرو کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا خالی از مشتری است. پیش از آن نیز جهش قیمت خودرو بخشی از تقاضا را از بازار دور کرده بود. اما کاهش قیمت خودرو در شرایط فعلی به معنی زمان مناسب برای خرید خودرو است؟ در دو روز گذشته شاهد یک کاهش و افزایش قیمت خودرو بودیم. 

نوسانی که حاصل به مرز روانی کاهش رسیدن اغلب خودروهای پرتقاضا در بازار بوده است. البته کاهش قیمت خودرو در روز سه شنبه شدید بود و به خصوص قیمت خودرو پراید به عنوان پرتقاضاترین خودرو بازار روند کاهشی مطلوبی داشت. اما در روز چهارشنبه بخشی از این کاهش قیمت بازگشت داشت. به عنوان نمونه قیمت پراید 132 روز سه شنبه به زیر 60 میلیون تومان رفت. قیمت پراید 132 در روز چهارشنبه اما بار دیگر وارد بازه 60 میلیون تومان شد. به این ترتیب عملا می توان گفت که قیمت خودروهای پرتقاضا در بازار به سطح مقاومتی رسیده است. این یعنی بازار نیاز به عوامل کاهشی در زمان بیشتری دارد تا قیمت خودرو کاهش بیشتری را تجربه کند.

عوامل کاهشی قیمت خودرو

عوامل موثر در کاهش قیمت خودرو یا افزایش عرضه است یا کاهش تقاضا به گونه ای که به هر شکل ممکن به سمت نقطه تعادل حرکت کنیم. به افزایش عرضه در شرایط کنونی امید چندانی نیست اما کاهش تقاضا می تواند ادامه داشته باشد. کاهش تقاضا کسانی که به قصد خرید و فروش و کسب سود خودروها را ثبت نام کرده یا قبلا از بازار خریداری کرده اند ناگزیر به عقب نشینی از قیمت های کنونی خواهد کرد. اتفاقی که در همین یک هفته اخیر به وضوح رخ داد و مثلا قیمت پراید 111 از سطح 69 میلیون تومان به 63 و 64 میلیون رسید. علت عقب نشینی ناگزیر دلالان از قیمت بالا در شرایط رکود کنونی این است که از یک سو به سال جدید نزدیک می شویم و با ورود خودروهای مدل 99 عملا خودروهای در دست آنها یک مدل قدیمی شده و افت قیمت ذاتی را تجربه خواهند کرد. از سوی دیگر بازار خودرو کشور در سال آینده شاهد عرضه محصولات جدیدی خواهد بود که فضای بازار را عوض خواهند کرد.

آیا زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

مجموعه این عوامل مورد اشاره نشان می دهد که ورود هرگونه تقاضای جدید به بازار در شرایطی که قیمت خودروهای پرتقاضا کاهشی شده است، می تواند این روند را کند یا حتی متوقف کند. بنابراین چشم انداز قیمت خودرو با توجه به شواهد کنونی دست کم با رسیدن به روزهای آخر سال همچنان کاهشی است.

قیمت خودرو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها