کد خبر : 24617

با حذف صفر از ریال قیمت پراید چند می شود؟

با حذف صفر از ریال قیمت پراید چند می شود؟

دولت به حذف چهار صفر از پول ملی رای داده و با تصویب مجلس، این رای تبدیل قانون می شود. اما سوال اینجاست که قیمتها با واحد پولی جدید چقدر تغییر می کند؟

به گزارش خودروتک ، به نقل از خبرفوری، واحد پولی ایران پیش از این ریال بود. اما با تغییرات تازه، چهار صفر این واحد پولی حذف شده و هر 10هزار ریال قدیم، تبدیل به یک تومان جدید می شود. به عبارت دیگر، هر تومانی که در گذشته از آن استفاده می شد، اعتبارش هزار برابر شده و هر اسکناس 1000 تومانی، یک تومان ارزش خواهد داشت.

چون هر تومان جدید، 100 ریال جدید محاسبه می شود، سکه های 500 تومانی همچنان با اعتبار نیم تومان یا 50 ریال جدید، قابل استفاده است.

اما اگر بخواهید با اعداد و ارقام جدید برخی از مشهورترین قیمتها را محاسبه کنید، اوضاع چطور می شود؟

تا اینجای کار که دولت اعلام کرده، کف دستمزد کارگران که حدود دو میلیون تومان است، می شود دو هزار تومان. پس اگر حداقل قانون کار را به عنوان حقوق می گیرید، پس از تغییرات جدید واحد پول ملی، باید روی حداقل حقوق دو هزار تومانی حساب کنید.

بر این اساس قیمت پراید که حدود 45 تا 50 میلیون تومان بسته به تیپ آن  خرید و فروش می شود، در بدترین وضعیت، به اندازه یک تراول امروزی یعنی 50 هزار تومان می ارزد. البته با تومان جدید که قدرتش 1000 برابر تومان فعلی است که می شناسیم.

قیمت هر متر مربع خانه هم که در حال حاضر در تهران حدود 15میلیون تومان است، می شود 15 هزار تومان و یک آپارلمان 500 میلیونی را با تومان جدید می توانید معادل 500هزار تومان بخرید.

روشن است که حذف صفرها تغییر محسوسی در اوضاع و احوال جیب شما ایجاد نمی کند، اما نکته مهم، بار روانی بزرگی اعداد است که با تغییر واحد پول ملی بشدت تغییر کرده و به سادگی می توان برای خرید یک کیلو میوه، به جای حدود یک میلیون ریال واحد پول قدیمی، 100 تومان جدید هزینه کرد که عددی منطقی تر به نظر می رسد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها